Mától új átláthatósági funkciókat vezet be a Facebook, amik abban segítenek, hogy a felhasználók többet tudjanak meg arról, kitől mit és miért látnak, vagy éppen nem látnak. Legalább is azok, akiket ez érdekel.
1. Minden hirdetést láthatunk
A Facebook (és más hasonló online platformok) előnye, hogy könnyen szétválaszthatjuk a célcsoportokat, és eltérő üzeneteket tudunk nekik megjeleníteni. Ez marketing szempontból óriási lehetőség, viszont vissza is lehet élni vele, ahogy ez többek között a Trump kampányból is kidertült. Hiszen egymásnak ellentmondó üzeneteket is el lehet juttatni a különböző mikro célcsoportoknak. Sőt olyanokat, amik a rész csoportokat akár egymás ellen is hangolhatnának, ha látnák egymás üzeneteit. Eddig erre nem volt lehetőség, most viszont lesz. Hamarosan könnyen át tudjuk nézni azt, hogy az egyes oldalak milyen különböző hirdetéseket futtatnak egyszerre.
Érdekes és ígéretes eszköz arra, hogy a választóplogárok tudatosabbak tudjanak lenni. Bár attól félek, pont azok, akiknek hasznos lenne nem fogják nagyon nézegetni azt, hogy miket hirdetnek nekik az oldalak, és miket próbálnak „eltitkolni” előlük. A dolognak inkább a visszatartó ereje lehet nagyobb. Hiszen így a cégek és a különböző szervezetek, talán (nagyon talán) kicsit kevesebb egymásnak ellentmondó üzenetet fognak használni a kampányaikban.
Bár elsősorban politikai ügyek miatt találta ki ezt a Facebook, vegyük észre, hogy a marketingeseknek ez aranybány lesz, hiszen így könnyebb lesz felderíteni a konkurensek, vagy az ügyfelek konkurenseinek a hirdetési stratégiáját.
2. Oldalak múltjának megtekintése
Lesz egy publikus oldal infó rész is, ahol meg lehet majd nézni, mikor alapították az oldalt, és milyen név változásai voltak eddig. Ez nyilván azért érdekes, mert így kicsit jobban fel lehet ismerni, ha valaki korábban kamu névvel, kamu címmel gyűjtött rajongókat, aztán egyszer csak, mint egy jó ügy, jótékony nagykövete tündököl. Persze jobb lenne, ha a Facebook megmutatná azt is, ki az adminja az oldalnak, de gondolom ezt a GDPR-ral terhelt időkben nem merték meglépni.
Elég az, hogy a politikai témákat és társadalmi ügyeket hirdető oldalak adminjainak regisztrálni kell magukat.
Összességében én örülök a változásoknak, de abban nem bízok, hogy ettől majd minden Facebook felhasználó hirtelen rendkívül tudatos lesz. De talán az átláthatóbb megjelenésnek lesz egy kis visszatartó ereje.
Ti mit gondoltok?