A Facebook néhány hete változtatott az organikus elérés kalkulációján, így már meg tudjuk nézni, hogy mennyi emberhez jutnak el valóban a posztjaink a hírfolyamban.
Korábban ugyanis az elérést úgy kalkulálták, hogy akinek a hírfolyamába már berendezték a posztunkat, azt már hozzáadták a számhoz. Ez a kiszolgált elérés. Február közepétől viszont azok számítanak be az elérésbe, akiknek meg is jelent a képernyőn a posztunk. Nem apró, de lényeges különbség.
Nézzük meg először, hogy juthatunk hozzá az adatokhoz, aztán azt, mit lehet kideríteni belőlük!
Például van-e hiba a rendszerben vagy nincs?
Hogyan tudjuk meg, mennyi az annyi?
A két kalkuláció közötti eltérést egyrészt meg tudjuk nézni a Facebook oldalunk összefoglaló statisztikai felületén, másrészt (ez a pontosabb) ki tudjuk exportálni az adatokat a rendszerből.
Szerencsére már nem kell letölteni a sok száz oszlopos táblázatot, ki tudjuk választani, melyik adatok érdekelnek, sőt, el is tudjuk menteni sablonnak a kedvenceinket, így később is könnyen le tudjuk kérni ugyanazokat az adatokat.
Mit mutatnak a számok?
Először is ha első látásra megnézzük, akkor azt látjuk, nincs olyan drámai eltérés. Az eltelt másfél hónapadatai alapján kb. 9 %-kkal kevesebb az átlagos, valódi elérés, mint az, amit a Facebook korábban mutatott.
Az egyes napokat elemezve, azonban vannak furcsaságok.
Az egyik az, hogy azoknál az élő közvetítéseknél, amit előre beharangoztunk, drámai az eltérés.
Ezeknél általában 40-45%-kal több a kiszolgált elérés, mint az, ami ténylegesen meg is jelent a hírfolyamban. Erre még úgy-ahogy lehet magyarázatot találni.
Talán az történik, hogy a Facebook berakja a live-okat azoknak a hírfolyamába, akik feliratkoztak, és akiket általában érdekel a téma. Akár azzal is összefüggésbe lehet a dolog, hogy ezeket a live-okat megosztjuk több oldalon és eseményben, így több embernél késül fel a Facebook arra, hogy megnézheti a közvetítést. Viszont ilyenkor nem a hírfolyam tetejére rakja a live-ot, hanem lejjebb. Így bár sokakhoz eljuthat, de végül nem nézik meg annyian.
Azoknál a live-oknál, amiket hirtelen indítunk, bejelentés nélkül, nincs ilyen nagy különbség. Ott 4-10 %-kal több csak a kiszolgált elérés, mint a képernyőn megjelenített.
Hiba vagy nem hiba?
A másik érdekesség, és erre bevallom, nem találok magyarázatot: miért van az, hogy néha több a képernyőn megjelenített elérés, mint a kiszolgált? Hiszen ahhoz, hogy a képernyőn megjelenjen, ki kell szolgálni. Be kell rendezni a hírfolyamba.
Ez mindig olyan napokon van, amikor nincs organikus poszt. Mindig legalább 10% a különbség, de a 15% is gyakori.
Elméletileg ilyennek nem szabadna lenni, ezért kipróbáltam, mennyire befolyásolja ez az erdményt. Szerencsére nem nagyon, hiszen ilyenkor amúgy is kicsi az elérés. Ha figyelmen kívül hagyom a negatív arányokat, akkor is csak 10,2% a különbség a kiszolgált (vagyis korábbi) és a képernyőn megjelenített elérés között.
Mindenesetre arra biztatlak benneteket, nézzétek meg a saját adataitokat, hátha találunk még egy-két anomáliát, ha pedig van ötletetek erre a jelenségre amit írtam, bátran írjátok meg! 😉