Te is tapasztaltad tavaly év végén, hogy a Facebook oldalad elérése drasztikusan csökkent?
Nos, nem vagy egyedül.
…de azt sem mondhatnám, hogy mindenkivel ez történt.
Megvizsgáltuk 15 Facebook oldal elérését, hogy teljesebb képet kapjunk a változásokról. Íme mire jutottunk. Ha érdekel ugyanez egyfajta prezentációban, nézd meg Instagram profilunkon az „Elérés kutatás” sztorit (mobilon)!
Mi történt 2017 végén?
A vizsgált 15 oldalból 6 esetében elég egyértelmű a tendencia. Szeptember és december között kisebb-nagyobb ingadozással, de csökkenés történt.
Néhány esetben elég drasztikus.
2-3 esetben nehéz eldönteni. Ingadozást itt is látni, de viszonylag sima a trend görbe.
2-3 oldalnál viszont azt látjuk, hogy az év végére egyértelműen javultak az elérések. Volt olyan is, ahol 30%-ot a korábbi hónapokhoz képest.
Az átlag tendencia 12% környékéről 8% köré csökkent, a medián 7%-ról 6%-ra.
Mit mutat a nagyobb kép?
Megvizsgáltuk ugyanezeket az oldalakat két év távlatából is.
Az arányok hasonlóak, talán itt 1-2 esettel több az, ahol egyértelmű csökkenés tapasztalható két év távlatából is. De 24 hónapos időtartamban is sok olyat tapasztalunk, ahol emelkedett az elérés. Persze olyat is tapasztalahtunk, ahol nem volt lényegi változás ebben az időszakban.
Persze sok oldalnál látszik nagyon komoly ingadozás is.
A két éves átlag tendencia 13%-ról 10% köré csökkent, a medián 9%-körülről 7%-ra.
Mi lehet a háttérben?
- A Facebook folyamatosan változtat. Így változó, hogy az éppen futó algoritmus verziók közül, melyik oldalra mi hat, hiszen eltérő a célközönség és eltérő a kommunikáció összetétele is.
- Számít az, hogy ki, milyen stílusban kommunikál. Amelyik oldalnál jól érzik a rajongók stílusát és igényét, ott kisebb a veszély a csökkenésre.
- A szezonális témákhoz is érdemes alkalmazkodni. Év vége felé értelemszerűen ez a karácsony. Amelyik oldal adminjai jól tudtak erre felülni, ott nőhetett gond nélkül az organikus elérés.
- A kommunikáció gyakorisága sem mindegy. Azok az oldalak, amik gyakrabban kommunikálnak (gyakrabban jól), akár nagyobb elérést is hozhatnak tartósan.
Nincs tehát egyértelmű recept, de a helyzet nem annyival rosszabb, mint ahogy azt néha érezzük. A sok ingadozás ellenére, két év alatt nem történt nagyságrendi változás. Ha volt is időközben csökkenés, sok oldalnál vissza is állt menet közben a korábbi szint.
Valaha réges-régen…
Érdekes azonban megnézni, milyen volt a világ néhány évvel ezelőtt.
Megkerestem egy korábbi elemzésünket. 2012 novemberében készítettük. Abban az évben kb. 10 hónap alatt 50%-ról csökkent az átlag elérés 35% környékére. Most pedig 1-2%-okoról beszélgetünk két éven belül.
Olyan oldalak, amik akkor 40% körüli organikus elérést produkáltak, ma 15%-körül vannak. Amik akkor 19%-ot hoztak stabilan, ma 10%-kal kell, hogy beérjék.
Na ez a nem mindegy.
Egy ilyen negatív tendencia után mit lehet írni? Ha valami pozitív tanács kell, legyen ez:
- Találjuk meg az ideális kommunikációs ritmust! Csábítóak a hirdetések, de az organikus elérést lehet növelni a gyakori, jó kommunikációval.
- Figyeljük a felhasználói szokások változását! Ha a célcsoportunk szereti a videókat, ha a Facebook is szereti a videókat, akkor ne tiltakozzunk! Használjuk a videókat!
Érdemes újragondolni a Facebook strartégiát és a kommunikációs megoldásokat is. Előbbiben Facebook Marketing Restart tréning tud segíteni, utóbbiban Kreatív videós műhelyünk. Jelentkezz arra, amelyikre szükséged van, még most! 😉