A Techcrunch értesülései szerint a Facebook elkezdi globálisan bevezetni a Felfedező hírfolyamot (Explore Newsfeed). Ez egy alternatív hírfolyam, aminek a -hosszú távú- célja az, hogy segítsen kicsit kitörni a buborékból, mert olyan információt is el tud hozánk juttatni, amire egyébként nem vagyunk feliratkozva.
Ez a másodlagos hírfolyam nálam július 26. óta érhető el, és olyan nagy drámai változást nem hozott az életembe felhasználóként. A posztok egy része olyan, amit amúgy is láthatnék, hiszen az ismerőseim osztották meg olyan oldalakról, amiket akár én is követhetnék. Van köztük egy-egy amelyik olyan, ami a világnézetembe nem illeszkedik be különösen, de hasonlóak is eljutnak hozzám, mivel nem nagyon szoktam törölni az ismerősöket, így elég sok fajta téma kerül erém a sima hírfolyamban is.
Mivel a Felfedező hírfolyam el van rejtve (asztali böngészőben a menü „tovább” link utáni elemei között jelenik meg, mobil appban is sokat kell keresni), túlzottan sokszor nem használtam.
Mindenesetre a jelek szerint mostantól mindenkinek elérhető lesz.
Felhasználóként ez érdekes, de kérdés, milyen hatása lesz ennek a cégekre?
A legtöbb portál alapvetően pozitívan áll hozzá, hiszen azt gondolja, új esélyt kapunk.
Hiszen ha valakihez nem jutunk el organikusan a sima hírfolyamban, kapunk egy új esélyt a Felfedezőben. Így akár új és releváns célcsoportokhoz is el tudunk jutni.
Azonban kiderült egy érdekesség is: Filip Struhárik írt arról, hogy a Facebook a Felfedezú hírfolyamot nagyon különleges módon vezette be hat országban. Szlovákia, Szerbia, Sri Lanka, Bolivia, Guatemala és Kambodzsa esetében ugyanis a Felfedező hírfolyam bevezetésével eltűnt az összes organikus poszt az alap hírfolyamból. Ott csak az ismerősök bejegyzései és a hirdetett bejegyzések maradtak meg. Ha valaki azoknak az oldalaknak a bejegyzéseit szeretné látni, amelyiket lájkol vagy követ, a Felfedező hírfolyamra kell kattintania.
Az eredmény persze nem is maradt el: nagyon sok oldal 2/3-os visszaesést tapasztalt az organikus elérésekben, a posztokra érkező reakciók pedig a negyedére csökkentek.
A Facebook persze csak annyit mondott, hogy igen, tesztelik ezt a hat piacot, de részletekről már nem beszéltük.
Jöhet a drámai sóhaj?
Vége az organikus elérésnek a Facebookon?
Csak fizetve tudjuk elérni mostantól a rajongókat?
Ezt egyelőre nehéz megmondani, hiszen ez még egy sok kimenetelű játszma. Nézzük, mik a lehetőségek?
- Pár hét, esetleg pár hónap, amíg a Facebook tesztel, aztán a sok adat birtokában visszaáll minden a rendes kerékvágásba az érintett piacokon is.
- Kiterjesztik a tesztet, pontosabban bevezetik mindenhol azt, hogy az alap hírfolyam valamilyen személyes tájékozódási felület lesz, a hírekért és az egyéb témákért pedig a Felfedező hírfolyamba kell menni.
- Lehet, hogy kiterjesztik a tesztet, de a cégek oldaláról normalizálódik a helyzet, mert az emberek megbarátkoznak az új hírfolyammal, és átszoknak arra, hogy azt is nézegessék.
- Az is lehet, hogy az egész csak egy nagy „bevezetési kampány” aminek az a célja, hogy rászoktassa a felhasználókat a Felfedező hírfolyam használatára. Hiszen ha az alap hírfolyamban nem találják meg a kedvenc vicces videóikat, a hírportálok híreit, akkor akár még át is szokhatnak erre a kétlaki hírfogyasztásra pár hét alatt.
Persze tegnap, Adam Mossari a Facebook Hírfolyam csapat vezetője azt írta, hogy ez csak egy zárt teszt, amelyikben arra kíváncsiak, hogyan reagálnak az emberek a személyes és a publikus tartalmak szétválasztására. Az pedig semmiképpen nem céljuk, hogy a Facebook oldalak összes megjelenéséért pénzt kérjenek.
Akárhogy is lesz, egy biztos: nem az dönt majd, hogy mennyi „1 millióan a régi hírfolyam viszaállításáért” csoport alakul, hanem két dolog:
- többet fogják-e használni az értintett hat ország felhasználói a Facebookot a változtatás hatására vagy nem?
- több bevétel fog-e érkezni az érintett piacokról a Facebookhoz, vagy nem?
Egyébként a hír felröppentével persze megjelentek a hazai Facebook oldal tulajdonosok között is a hírek, hogy az elmúlt hetek elérés ingadozásai is biztos ennek tudhatók be.
Gyorsan leellenőriztem 10 Facebook oldalunkat augusztus 1-től, és bár volt egy-kettő, ahol a tendencia csökkenést mutatott, volt ugyanannyi, ahol növekedés történt az elmúlt hónapokban. Ha részletesebben belementem az elemzésbe, akkor pedig kiderült, hogy sokkal többet számított az oldalak saját aktivitása, és kommunikációs minósége, mint valami globális változó.
Legalább is egyelőre.
Mit tehetünk mi, akiket még nem érint a változás?
Gondoljuk végig, mennyire épül a marketingünk a Facebookra, és azon belül is mennyire épül az organikus elérésre!
Hiszen ez az egész egy jó figyelmeztető jel: a cégek bizony komoly Facebook kitettségben élnek. Egyre többen vannak olyanok is, akik szinte csak a Facebookon markeitngeznek, ami pedig komoly veszély. Ki tudja, melyik legközelebbi tesztbe kerülünk be mi is?
Egyelőre tehát megijedni nem kell, viszont íme egy jó kis figyelmeztetés, hogy a Facebook mellett másra is kell fókuszálni.
Amellett, hogy örülök, hogy mi nem kerültünk be a tesztbe, jöhet az elmaradhatatlan kérdés: ki tapasztalt bármi változást a Felfedező hírfolyam kapcsán?