Tudom, sokaknak jó lenne valamilyen benchmark aminek a segítségével értékelni tudják a hirdetéseik hatékonyságát.
Sokan kérnek tőlem ilyeneket, most összeszedtem párat, de ígérd meg, csak akkor nézed meg a táblázatot, ha utána végiolvasod a magyarázatot is! 😉
Anélkül ugyanis keveset fog érni a dolog.
Először nézzünk néhány posztot a Közösségi kalandozások Facebook oldalról az elmúlt néhány hétből!
Ha átlagot számolunk, akkor az eredmény az, hogy 1000 ember elérése 512 Ft.
De nézzünk néhány posztot másik Facebook oldalakon!
Megjegyzés: mind üzleti oldalak. Nem média, nem celeb, nem viccoldalak.
Azoknál ugyanis gyakran egy nagyságrenddel kisebb az elérés költsége.
Sorolhatnék még különböző oldalakat, de azt hiszem érthető a lényeg, főleg ha megnézzük, milyen eltérés van az egyes posztok és az átlag között. Vagy ha azt megnézzük, hogy van olyan poszt, ahol 147 forint volt
Talán az is jól látható, hogy ahány poszt, úgy változnak a fizetett elérések.
Szinte összefüggéstelenül.
Pedig van összefüggés, de ez a táblázatban nem látszik.
A fizetett elérés ugyanis nagyban függ többek között attól, hogy
1. mennyire jó a poszt?
Vagyis mennyire képes rávenni az olvasókat arra, hogy reagáljanak. Vagyis mennyire képes lájkot, kommentet, megosztást generálni.
2. mi a poszt alapvető célja?
Vagyis az, hogy a Facebookon reagáljanak rá az emberek, vagy az, hogy menjenek ki a Facebookból, és mondjuk egy weboldalon vásároljanak.
3. mennyire fontos, hogy az a poszt minél több emberhez eljusson (bármi áron)?
Hiszen egy média szereplés, egy díj fontos, hogy minél több emberhez eljusson, akkor is, ha kevesebben reagálnak rá, ezekre magasabb költségen is érdemes több elérést vásárolni.
+1: a szezonális körülményektől is függ.
Vagyis éppen milyen az idő, mik az aktuális hírek, vagy éppen mi megy a tévébe. Az algoritmus ingadozásokról ne is beszéljünk. Meg persze arról, hogy nem mindegy, hogy rajongóknak, nem rajongóknak hirdetsz meg valamit, ahogy az sem, mekkora a megcélzott kör.
Mi a lényeg?
Nehéz más cég elérési költségét alapul venni.
De még a saját adataink sem adnak olyan képet, ami alapján pontosan megjósolhatjuk, mire lesz elég a költségkeret.
Ráadásul minél nagyobb egy oldal, nehezebb sok embert elérni.
Ami viszont biztos:
Hirdetésnél is jó posztot kell írni. Lehet, hogy furcsa, de így van.
Ugyanakkor az is fontos, hogy tudjuk, mi a cél, a minél több Facebookos reakció, vagy egy Facebookon kívüli esemény.
Plusz azt is tudni kell, az adott poszt hogyan illeszkedik be az általános stratégiába.
Ezek alapján lehet kalkulálni a költségkeretet.
Vagy van más javaslatod?
Ha igen, bátran írd meg a hozzászólások között!