3,5 milliárd felhasználó, mindent átható AI, és új közösségi média korszak. Talán így lehetne összefoglalni azt, amit a Meta bejelentett a legújabb pénzügyi beszámolója kapcsán. De nézzük meg kicsit részletesebben, mert nagyon izgalmas dolgokról volt szó, amik előbb-utóbb meghatározzák a marketing lehetőségeket.
3,5 milliárd ember — naponta!
A Meta-alkalmazásokat (Facebook, Instagram, WhatsApp, Threads) naponta 3,5 milliárd ember használja naponta. Nem havonta, hanem naponta. A Meta ökoszisztéma ma gyakorlatilag a világ kommunikációs infrastruktúrája — és benne lenni nem opció, hanem szükségszerűség.
Instagram: 3 milliárd havi aktív felhasználó
Az Instagram átlépte a 3 milliárdos határt havi aktív felhasználókban.
Ami ennél is izgalmasabb: az emberek 30%-kal több időt töltenek videók nézésével a platformon, mint tavaly. Természetesen az AI ajánlóknak köszönhetően. A Reels videók pedig éves szinten már 50 milliárd dolláros bevételt hoznak – úgy tűnik, ez a formátum a Meta jelenlegi növekedési motorja.
Threads: 150 millió napi aktív felhasználó
Bár itthon kevesen használják, de érdemes észrevenni, hogy az elmúlt években a Threads platform felnőtt. Sokan kísérletként gondolnak rá (szerintem így indult a Metán belül is), mostanra azonban 150 millió napi aktív felhasználót ért el — és a felhasználók 10%-kal több időt töltenek az appban, mint korábban.
A Meta célja egyértelmű: új, szövegalapú, közösségi élményt építeni a fiatalabb generációknak — a marketingesek számára pedig ez egy új, organikusan növekvő terep, ahol még nem telített a hirdetési verseny. Persze ezt most elsősorban azok tudják jól kihasználni, akik nemzetközi terepen kommunikálnak.
Jobb AI ajánlórendszerek, jobb algoritmusok
A Meta bejelentése szerint a Facebookon a felhasználók 5%-kal több időt töltenek, köszönhetően az AI-alapú tartalomajánlásnak, de ezt a hazai adatok is megerősítik egyébként.
Egyébként a Meta jelentősen átalakította az algoritmusokat a hirdetési háttérben és az organikus megjelenésben egyaránt. Például a Lattice rendszerben az elmúlt időszakban mintegy 100 kisebb modellt vontak össze, és még nagyjából 200-at fognak egyesíteni annak érdekében, hogy a hirdetések jobbak legyenek. De például az AI ajánló fejlesztésnek köszönhető az is, hogy az AI ajánló már kétszer annyi aktuális, aznap megjelent Reels videót jelenít meg, mint korábban.
AI mindenek felett
Ahogy a sorok között olvashattad, az AI mindent áthat, de a fentieknél sokkal mélyebben, ezért erről írok majd külön, mert marketinges és felhasználói szemmel is izgalmas az, amit a Meta és a platformjai felvázolnak nekünk.
A közösségi média új korszaka?
Zuckerberg szerint: “A közösségi média eddig két korszakon ment keresztül. Az első az volt, amikor minden tartalom barátoktól, családtagoktól, és olyan fiókoktól származott, amelyeket közvetlenül követtél. A második az volt, amikor hozzáadtuk az alkotói tartalmakat. Most pedig, ahogy a mesterséges intelligencia megkönnyíti a tartalom létrehozását és újraértelmezését, egy újabb hatalmas tartalomréteg fog hozzáadódni mindehhez. Azok az ajánlórendszerek, amelyek képesek mindezt a tartalmat mélyebben megérteni, és megmutatni neked a számodra legrelevánsabb tartalmat, hogy elérd a céljaidat, egyre értékesebbek lesznek.”
Ez szerintem egyértelmű beismerése annak, hogy a korábbi, network alapú közösségi média élménynek vége, és méginkább “eltiktokosdik” a platform az AI ajánlóknak köszönhetően.
Új platformok csőre töltve
A Meta 2025-ös AI-szemüvegei (Ray-Ban Meta és Oakley Meta Vanguards) szinte teljesen elkeltek 48 órán belül. Nyilván nem árulták el, hogy ez darabszámban mit jelent, de az tisztán látszik, hogy ez a szegmens erősödik (nem csak a Meta eszközöknél). Ez pedig azt jelenti, hogy érkezőben egy új tartalomfogyasztási (és taralom készítési) élmény. Gondolj bele, milyen lesz majd, amikor a közösségi marketing nemcsak a képernyőn, hanem a szemüveglencsén keresztül történik. Persze erre még várni kell egy kicsit, de nem biztos, hogy olyan sokat.
