Facebook tartalom trendek: avagy mire figyelj a közösségi média stratégiádban

A Meta legfrissebb tartalom jelentésének adatai izgalmas (és talán kissé ijesztő) trendeket mutatnak, amik alapjaiban változtathatják meg a közösségi marketing stratégiádat.

A számok, amikről senki sem beszél

A Meta negyedévente közzétesz egy Widely Viewed Content Report-ot (Széleskörben megtekintett tartalmak), ami olyan adatokat tartalmaz, amiket minden marketing szakembernek ismernie kellene. Ebből derül ki, hogy az USA piacon mik azok a poszt típusok, amik a top 0,05% százalékot adják. Ebből pedig mi is levonhatunk néhány olyan következtetést, amit érdemes alaposan átgondolni.

Most ráadásul nem csak az utolsó negyedéves adatokat nézzük meg, hanem azt is, hogyan alakulnak a trendek 2021 óta, amióta ezekhez az adatokhoz hozzáférhetünk. Lássunk pár fontos trendet!

A link nélküli tartalmak dominanciája egyre erősebb

  • 2021 Q2: Már ekkor is több, mint 85%-ot tett ki a link nélküli tartalom
  • 2024 Q4: Ez az arány 98%-ra növekedett (!)

Magyarul: a Facebook algoritmusa brutálisan priorizálja azokat a tartalmakat, amik a platformon belül tartják a felhasználókat.

Drasztikusan átalakult, hogyan jutnak el a tartalmak az emberekhez

  • Az „Ajánlott” kategória aránya folyamatosan nő (8-ról 33%-ra!). Ez nem más, mint amit az AI alapú ajánló, avagy a Discovery engine mutat meg a felhasználóknak attól függetlenül, követnek-e egy oldalt vagy egy profilt, vagy nem.
  • Az „Oldal követés” alapú tartalomelérés drámaian csökkent. 2021 Q2-ben 14,3% volt, 2024 Q4-re 11-%-ra csökkent, de volt olyan időszak is, amikor ez teljesen kiesett. Félő, hogy újra visszatérnek az oranikus elérési időszakok az oldalaknak.
  • A Csoportokból származó tartalmak még viszonylag jól tartják magukat
  • Az „Ismerősök saját” és „Ismerősök megosztása” kategóriák együttesen még mindig jelentős forrásai a tartalomfogyasztásnak, de látható, hogy ezek jelentőssége is csökken. Vagyis ez azt jelenti, hogy egyre kevesebb tartalmat látunk közvetlenül az ismerősöktől. Viszont lehet, hogy látunk tartalmakat tőlük az AI alapú ajánlónak köszönhetően.

Mit jelent ez a gyakorlatban a közösségi marketing stratégiádra nézve?

Az oldalkövetők száma mára szinte irreleváns

Az adatok azt mutatják, hogy ma már hiába van 10.000 vagy éppen 100.000 követőd, ha az algoritmus nem ajánlja a tartalmadat, szinte senki nem fogja látni. A követők száma helyett az interakciók minősége és mennyisége vált kulcsfontosságúvá. Sőt: egyre jobban érdemes fókuszálni a NEM követőkre.

Búcsú a forgalomterelő posztoktól?

Ha a stratégiád még mindig azon alapul, hogy blogbejegyzéseket, webshop termékeket vagy külső oldalakat promótálsz linkekkel, most van itt az ideje az újratervezésnek! A külső linkek közel 98%-os hátránnyal indulnak. És ez nem csak a link típusú posztokat jelenti. Azt is, amikor leírásba, kommentben vannak linkek. Ezt sem annyira támogatja az algoritmus.

Mit tehetsz, ha jól látható forgalmat szeretnél a Facebookból?
Nyilván ott vannak a hirdetések (amik persze nem elvetendők), de érdemes más forgalomterelő forrásokra is gondolni. Ilyenek például a sztorik, vagy akár az üzenetek lehetőségei (pl. automatikus chatbot válasz, körüzenet csatorna, stb.)

Egy biztos, az AI minden áldása ellenére, sok tartalomgyártónak nehézséget jelent. Főleg akkor, ha nem tudnak alkalmazkodni az új körülményekhez.