A ChatGPT elindította a keresési szolgáltatást, ami a Google keresés konkurenciája is lehet. Nézzük meg így van-e és mit kezdjenek a helyzettel a marketingesek!
Mi az a ChatGPT Search, és hogyan működik?
Az OpenAI által nemrégiben bevezetett ChatGPT Search egy olyan keresési funkció, amely a ChatGPT természetes nyelvi interfészén keresztül érhető el. A keresés automatikusan elindulhat egy adott kérdés alapján, de manuálisan is aktiválható például a webes keresési ikon használatával. A válaszokban található forrásokat hivatkozásokkal is ellátja a rendszer, lehetőséget biztosítva a további tájékozódásra. Ez a megoldás a GPT-4o finomhangolt verzióján alapszik, amely mesterséges adatszintézist és harmadik fél által biztosított keresési szolgáltatásokat használ.
Hogyan különbözik a Google keresőtől?
1. Reklámmentes élmény
A Google-t gyakran kritizálják, amiért fizetett tartalmakat helyez előtérbe a releváns, organikus találatok előtt. Ezzel szemben a ChatGPT Search reklámmentes, és a keresési eredmények között nincsenek szponzorált linkek vagy fizetett helyezések, így a felhasználók közvetlen, lényegre törő válaszokat kapnak. Hozzá kell tenni: valószínűleg csak egyelőre. Szerintem ha többen használják majd, főleg, ha esetleg elérhetővé teszik az ingyenes felületen, biztosan jönnek majd a hirdetések is.
2. Valós idejű frissítések és források
Míg a Google is tartalmaz friss híreket és adatokat, a ChatGPT Search olyan tartalomszolgáltatókkal kötött partnerségeket (pl. Associated Press, Financial Times), amelyek biztosítják a valós idejű, megbízható információkat. A keresés során megjelenített források biztosítják a pontosságot és átláthatóságot, amelyet a felhasználók közvetlenül ellenőrizhetnek. Így bizonyos témákban elég frissen tud keresni a rendszer, de általános témákban sokszor nem hoz friss válaszokat.
3. Fókusz a minőségi válaszokon?
Miközben a Google gyakran tartalmaz fórumokat, blogokat, valamint Reddit- és egyéb közösségi tartalmakat, a ChatGPT Search ezeket nem nagyon használja. Ez néha előny, sokszor azonban hátrányt jelent.
Hogyan befolyásolhatha ez a marketing stratégiákat?
Bár még keveset lehet tudni, pár dolog van ami irányt mutathat, ezek alapján érdemes megfontolni a következő lépéseket:
- Bing kereső: A ChatGPT a Bing adatbázisát használja, ezért érdemes elkezdeni ezzel a keresőmotorral is foglalkozni.
- Minőségi és releváns tartalom: Az AI-alapú keresők, mint a ChatGPT, a felhasználói kérdésekre adott válaszokhoz megbízható forrásokat keresnek. Ezért elengedhetetlen, hogy a weboldal tartalma pontos, naprakész és releváns legyen.
- Strukturált adatok használata: A strukturált adatok (schema markup) segítenek az AI-nak jobban megérteni a weboldal tartalmát, és pontosabb válaszokat generálni a felhasználók számára.
- Metaadatok optimalizálása: Bár a ChatGPT közvetlenül nem jeleníti meg a meta leírásokat, a jól megírt metaadatok is segíthetnek az AI-nak jobban megérteni az oldal tartalmát.
- Gyakran ismételt kérdések (GYIK) szekciók beépítése: A GYIK szekciók közvetlen válaszokat nyújtanak a felhasználói kérdésekre, ami növeli az esélyét annak, hogy az AI a weboldal tartalmát használja válaszként.
- Felhasználói élmény javítása: A gyors betöltési idő, a mobilbarát kialakítás és az intuitív navigáció mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a felhasználók könnyen hozzáférjenek a szükséges információkhoz, ami növeli az esélyét annak, hogy az AI a weboldalt ajánlja.
Vajon legyőzi a ChatGPT Search a Google-t?
Rövid távon egészen biztosan nem, hiszen a Google-t sokkal többen használják, mint a ChatGPT-t, ráadásul van még hova fejlődni a ChatGPT-nek. Ráadásul a Google is fejleszti gőzerővel az AI funkciókat tartalmazó keresési megoldását.
Azonban komoly szeleteket haraphat ki a Google tortájából ha a ChatGPT keresés elterjedtsége nő, és ha megváltoznak a felhasználói szokások.
Ezért is kell foglalkozni ezzel is azoknak, akik a weboldalukon minél több organikus forgalmat szeretnének.