Újabb kihívások elé állítja a markertingeseket a Facebook új stratégiája, amit a felhasználói szokások változását követve alakítanak ki.
A 2018 negyedik negyedéves tőzsdei jelentése kapcsán tartott tájékoztatóján a Facebook elárulta, milyen irányba változnak a nagy platformjai.
“Új tapasztalatokat kell bemutatnunk, amik jelentőségteljesen javítják az emberek életét. Nem a sok apró fejlesztésről beszélek, amit nap, mint nap teszünk annak érdekében, hogy jobb legyen a rangsorolás, vagy gyorsabbak legyenek a dolgok, hanem jelentős fejlesztésekről, amit az egész közösség észrevesz, és azt mondja “hűha, mi tényleg csináltunk valami igazán újat a Facebookon vagy a Whatsappon, amit korábban nem”. Az utolsó hasonló megoldás a Sztorik voltak, amik használata nagyon gyorsan növekedett – például az Instagram éppen most lépte át a napi 500 millió aktív Sztori használót. De az igazság az, hogy az energiáink nagyrészét a biztonság javításába tettük az elmúlt 18 hónapban, az új élmények fejlesztése nem volt elsődleges ebben az időszakban.”
mondta Zuckerberg.
Ahogy korábban írtam, úgy tűnik, a Facebook fellélegzett, és a tűzoltás után újra leporolja a sarokba tolt fejlesztéseket.
De mik lesznek a fő irányok? Erről is beszélt a közösségi platform vezére.
- Személyes kapcsolatok üzenetekben
Az üzenetküldés nő a leggyorsabban. Az emberek ebben az évben azt fogják érezni, hogy az üzenetküldő appok válnak a közösségi életük központjává több szempontból is. A Facebook több új országban is bevezeti a Whatsappon a fizetési megoldásokat, a privát megosztások a csoportokban és a sztorik még központibb élménnyé vállnak. Cégek millióit fogja a Facebook bekapcsolni az üzenetküldőkbe annak érdekébe, hogy itt is kapcsolatba tudjanak lépni az emberekkel.
Vagyis cégként arra számíthatunk, hogy a chatbotok még fontosabbak lesznek. Aki még nem készített chatbotot, annak itt az idő, hogy legalább tervezni elkezdje. Főleg, mivel a Facebook azt is tervezi, hogy összevonja a Messengert, a Whatsappot és az Instagramot. Legalább is háttér rendszer szinten azért, hogy üzenet szinten átjárhatóak legyenek a rendszerek.
2. Facebook: a közösségek helye
A Facebookon az emberek azt fogják tapasztalni, hogy a csoportok és a közösségek szerepe még fontosabb lesz. Hamarosan elérkezik az a pont, amikor az emberek azt fogják tapasztalni, hogy a Facebook legalább annyira a közösségekről szól, mint a családról és a barátokról. Ahol szinte mindenki része legalább egy olyan csoportnak, ami jelentőségteljes neki és ez a közösség a központi szerepet tölt be a Facebookkal kapcsolatos élményeiben.
Azt is várja Zuckerberg, hogy a Watch, a “Facebook YouTube-ja” még inkább mainstream lesz. Most 400 millió ember használja a Watch-ot havonta, és átlagosan több, mint 20 percig nézik napi szinten. Ez azt jelenti, hogy a Facebook megtalálta azt a helyet a hírfolyamon kívül, ahol a videók növekedni tudnak, és nem veszik el a lehetőséget a közösségi interakcióktól, amiért elsősorban jönnek a platformra a felhasználók. (Legalább is Zuckerberg szerint ezért jönnek ide elsősorban.)
3. Instagram: fókuszban a vásárlás
Az Instagramon az egyik legfontosabb terület ebben az évben a vásárláshoz kapcsolódó funkciók szerepének erősödése lesz. Nagyon sok olyan aktivitás történik ezzel kapcsolatban, amik természetesen, központi irányítás nélkül erősödnek fel, ezért ebben az évben az várható, hogy a Facebook minőségi újdonságokat vezet be a vásárlási funkciókkal kapcsolatban.
Ha belegondolunk, a fentiek közül egyik téma sem teljesen új, de érezni a hangsúlyok eltolódását. Az, hogy az emberek egyre szívesebben beszélgetnek privát módon, mindenképpen az üzenetküldő platformok erősödését jelenti, logikus, hogy a cégeket is ebbe az irányba tereli a Facebook. Vagyis még fontosabbak lesznek a chatbotok.
Ha a személyes élmény megosztás csökken a Facebookon, a közösségek szerepe nő, akkor itt a csoportok erősödése és erősítése kerülhet értelemszerűen a központba.
Az Instagramon erősödő vásárlási funkciók pedig új megoldásokat kapnak, ami talán platofmron belüli fizetést, vagy akár kisebb webshop integrációt jelenthet.
Közben a hírfolyam rovására a sztorik erősödnek mindegyik platformon, a videók pedig a Watch felé tolódnak.
Ha abban gondolkodsz, milyen irányba vidd a (közösségi) marketing stratégiádat a következő 10-15 hónapban, akkor a fentieket mindenképpen érdemes figyelembe venni, nehogy feleslegesen tedd az energiád olyan területekbe, amik fokozatosan háttérbe szorulnak.
Ha pedig ebbe kell egy kis segítség, gyere el a Facebook Marketing Restart tréningre, ahol megbeszéljük, hogyan érdemes az új irány szerint tervezni a marketinged!