Amikor a saját adatbázis alapú egyéni célközönségekről szoktam beszélni, rendszeresen előjön az adatvédelem kérdése, hiszen ez tűnik a leginkább rejtett célzásnak.
Mert ugye úgy működik a dolog, hogy a hírlevél listámból, a CRM rendszeremből, a webáruházam adatbázisából (vagy bárhonnan) kiexportálok adatokat, ezeket feltöltöm a Facebookba, a Facebook megkeresi az embereket, és már futhatnak is a hirdetések. Természetesen a Facebook mindig is elvárta, hogy csak olyan adatokat vihetünk be a rendszerbe, amikhez hozzájárultak az érintettek.
De amikor erről beszéltem, szinte mindig kaptam egy kérdést, hogy ok, de honnan tudja az embere, hogy hogyan vittük be az adatokat? Ez pedig sokak számára kedvelt szürke zónává tette ezt a célzást.
Fontos megjegyezni, hogy aki eddig utánanézett, viszonylag könnyen kiderítette, hogy itt nem egy beépített célzásról van szó, hanem saját adatbázis alapú célzásról. De nem volt teljesen egyértelmű és tálátható a megfogalmazás a felhasználók számára.
Ezen változtat most a Facebook.
Július 2-a után ugyanis az adatfeltöltéskor kötelező lesz kiválasztani, hogyan jutottunk hozzá az adatokhoz, a „Miért látom ezt a hirdetést” kérdésre kattintva pedig átláthatóbb információkat fognak kapni a felhasználók arról, ki, és milyen forrásból vitte be az adataikat a rendszerbe.
Ezen felül, szigorúbb feltétele lesz a saját adatbázis alapú célközönségek megosztásának. Ha pl. egy cég felvitt egy listát, és azt megosztja az ügynökségekkel, Business Managerben erre külön „megállapodást” kell kötniük. Nyilván ha valaki trükközni akar, akkor ennek sem lesz visszatartó ereje, de egyrészt így a Facebook tudja mosni a kezeit, másrészt pedig sok cégben tudatosodhat, az ilyen adatokkal kapcsolatos felelős bánásmód.
Érdemes ezekre is figyelni a közeljövőben, mert bár elmúlt május 25., a GDPR még csak most kezd ébredezni. 🙂