Úgy másfél éve egy konferencián az egyik előadó társam bemutatott néhány technológiai újdonságot, és nagyjából azzal zárta a gondolatait, hogy sok minden változik, egy dolog nem, a marketing másik oldalán mindig emberek lesznek. Könnyű volt ezt a vonalat felvenni, és azzal folytatni, hogy cáfolnom kell az elhangzottakat, mert a chatbotok és a mesterséges intelligenciának köszönhetően hamarosan eljön az idő, amikor a telefonunkon futó mesterséges asszisztens a szolgáltató mesterséges asszisztensével fogja lebonyolítani az üzletet.
Ebből láttunk egy rövid részletet a Google tegnapi bemutatóján, ahol az egyik beszélgetésben női hajvágásra foglalt időpontot a gép telefonon keresztül, a másik esetben pedig egy étteremmel egyeztetett. Mindezt úgy, hogy a beszélgetőpartnerek közül egyik sem tudta, hogy a telefon másik végén nem ember van.
Nem nehéz innen eljutni a bevezető gondolatomig. Itt tart a gépi tanulás, a szövegfeldolgozás, a mesterséges intelligencia és a beszéd generálás.
Persze ha egy okostelefonon futtatható rendszer képes lesz ilyen kifinomultan csevegni egy valódi emberrel, akkor a másik oldalon is gyönyörűen alkalmazható. Az ügyfélszolgálati szektor régóta várja, hogy ki lehessen szervezni egy intelligens gépi hangnak az emberek fáradtságos munkáját (és költségét).
Ennek pedig előbb utóbb az lesz a következménye, hogy nekünk csak annyit kell mondanunk a telefonunknak, hogy foglaljon asztalt péntek estére 4 főre. A telefon pedig a háttérbe lebeszéli az étterem telefonjára kötött Mesterséges Intelligencia alapú ügyfélszolgálattal, hogy mikorra van szabad hely, milyen ételallergiáink vannak, és szeretnénk egy szülinapi tortát is. Gép a géppel.
Van azonban egy másik érdekesség, amire szintén számíthatunk.
Ha a vevőink zsebében a telefonok intelligensek is lesznek, nem csak okosak, könnyen lehet, hogy nekünk már nem is embereknek kell eladni, hanem gépeknek.
A telemarketingben és telesalesben dolgozó munkatársaknak (vagy ügyfélszolgálati robotoknak) fel kell készülni, hogy amikor valaki felveszi a telefont, könnyen lehet, hogy nem ember lesz. Az emberek szépen beszélő mesterséges asszisztenseit kell meggyőzni, hogy vegyenek biztosítást vagy jöjjenek el a termékbemutatóra.
Akár egy új szakma is kialakulhat a keresőoptimalizáláshoz hasonlóan, amelyik a virtuális asszisztens optimalizálásról szól. Az ezen a területen dolgozó kollégáknak az lesz a feladata, hogy kipuhatolja, a különböző mesterséges intelligencia alapú asszisztens platformokat hogyan lehet felismerni, és mit kell nekik mondani ahhoz, hogy eljusson az ajánlat a gazdájukhoz is.
Persze a folyamatnak még nagyon az elején vagyunk, de érdemes feljegyezni, hogy technológiailag egy fontos fordulópont küszöbén vagyunk.
Már csak az a kérdés, ki meri rábízni magát egy ilyem mesterséges asszisztensre. Te rá mernéd?