Hogyan szereztem meg a Facebook Blueprint minősítést?

A Facebook 2016 szeptemberében vezette be azt a lehetőséget, hogy a Blueprint nevű e-learning rendszerénél minősítést lehessen szerezni. Ez csak bő egy évvel később történt meg, most leírom hogyan, hátha más is kedvet kap. 🙂

A témáról készült egy Live videó is, amit itt megnézhetsz, vagy ha jobban szereted akár YouTube-on, de ha csak a hanganyag érdekel, akkor ide kattints.


Amint megjelent a lehetőség, persze azonnal vizsgázni akartam, de pár dolog eltántorított.
Először is az, hogy amint megcsináltam a tesztvisgákat, kiderült, nagyon sok olyan anyag van a témában, amivel nincs tapasztalatunk. Egyszerűen azért, mert a hirdetési rendszer egyes szolgáltatásai csak bizonyos régiókban érhetők el, vagy csak kiválasztott partnereknek. Tipikusan ilyenek a tévés piachoz igazodó mérési módszerek. A tesztvizsgákban elég sok ilyen kérdés volt, ezért úgy voltam vele, szükségem lesz egy kis felkészülésre. Az év elszaladt, de 2017 végéhez érkezve nem akartam tovább várni, karácsony előtt rászántam pár órát, hogy felkészüljek a vizsgákra, amik végül sikerültek.

Mi az a Blueprint minősítés?

A Facebook hivatalos minősítési rendszere, amiben bebizonyíthatjuk, hogy értünk a hirdetési rendszeréhez. Maga a Blueprint e-learning kurzus nem csak a hirdetésekkel kapcsolatos témákat tartalmaz, de vizsgázni jelenleg ebből lehet.

A vizsga úgy épül fel, hogy van egy alap vizsga (Core Competencies Exam), ezt mindenkinek le kell tennie. Utána pedig választhatunk, melyik témában szeretnénk specializálódni. Hirdetésvásárló (Buying Professional Exam) vagy tervező (Planning Professional Exam). Mindegyik vizsga 75 dolládba kerül Magyarországon, 150-be az amerikai piacon.

A minősítés megszerzése után ilyen profil lapot kapunk, amin szerepelnek a részletek, és az, hogy meddig érvényes.
A minősítés megszerzése után ilyen profil lapot kapunk, amin szerepelnek a részletek, és az, hogy meddig érvényes.

Akinek sikerül a vizsga, egy virtuális jelvényt kap, amit megoszthat linkként mindenhol. Ezt egy évig használhatja, ugyanis évente meg kell újítani a vizsgát.

Mi értelme van a Facebook Blueprint vizsgának?

Pont ugyanannyi, mint bármelyik más hasonló vizsgának. 🙂
Be tudod bizonyítani, hogy értesz a témához. Más oldalról viszont az, hogy valakinek van ilyen képesítése, még nem jelenti azt, hogy ő lesz a legjobb, aki hirdetéseket kezel. Mindenesetre ha válogatni kell szakemberek között, ez egy segítség, hiszen független szervezet (ráadásul a Facebook) mondja azt, hogy valamilyen szinten mégis ért hozzá az adott szakember.

Ha nekem kellene kiadnom a hirdetéseim kezelését, és azon gondolkodnék, kinek adjam ki, biztos, hogy érv lenne az, ha valamelyik jelentkezőről pont a Facebook igazolta azt, hogy ő ért a hirdetésekhez. De nyilván nem ez az egyetlen szempont. Ugyanakkor a vizsgakörülményeket ismerve kicsit talán többet számítana, mint az AdWords vizsga (bár ezt félve írom le. 🙂 )

Hogyan zajlik a Blueprint vizsga?

Miután úgy érzed, hogy felkészültél, ki kell választani, melyik vizsgát szeretnéd letenni (természetesen először a Core Competencies-zel kell kezdeni), ki kell választani egy időpontot, majd fizetni kell.
Érdemes még ilyenkor letölteni a viszgakörnyezetet biztosító szoftvert, hogy ellenőrizd, a géped alkalmas-e.

A viszga időpontjában le kell fényképezned egy fényképes igazolványt a webkameráddal, utána pedig jelentkezik egy felügyelő, aki egyrészt beazonosít, másrészt pedig ellenőrzi a környezeted. Jó, ha külső webkamerát használsz, azt könnyebb körbemozgatni, mint egy laptopot, vagy egy asztali gépet. Ugyanis meg fog kérni, hogy nézz be a kamerával az asztal alá, a szoba sarkaiba, ha festmény van körülötted, mutasd meg neki, emeld fel a géped, stb. Mindet elpakoltat az asztalról. Az, hogy telefon nem lehet ott, az egy dolog, de még egy pohár víz se. A kezeden pedig nem lehet óra. Mivel telefont és számológépet nem használhatsz, de vannak olyan kérdések, amiben szükség lehet segítségre, ezért a vizsga alkalmazásba van beépített számológép.

Ha megfelelően átrendezted a szobát, kezdődhet a vizsga, ami közben nem jöhet be senki a szobába, és nem takarhatod el a szádat.

Az egyes vizsgák teljesítése után a Blueprint rendszerén belül is  találunk információkat, de ez privát, ezt csak a vizsgázó látja.
Az egyes vizsgák teljesítése után a Blueprint rendszerén belül is találunk információkat, de ez privát, ezt csak a vizsgázó látja.

A vizsga innentől fogva olyan, mint bármelyik másik hasonló vizsga, eltekintve attól, hogy közben folyamatosan veszi a kamera, hogy mit csinálsz, és ha valami gyanúsat tapasztalnak, a felügyelő rádszól chat-en.

Ami a vizsgaszoftverben nem tetszett az, hogy nem lehet a kérdéseket kitöltés nélkül megjelölni és félretenni. Mindenképpen kell valami választ adni.

Mennyire nehéz a Blueprint vizsga?

Könnyűnek semmiképpen nem mondanám. A kérdések nagy része aktuális, a két vizsga során egy kérdés jött szembe csak, amelyik gyanúsan elavult információt tartalmazott, a többi mind aktuális volt. Voltak olyan kérdések, amik a hirdetési rendszer kezeléséről szóltak (pl. olyan kérdés, hogyan állíthatsz be valamit, és leírt négy folyamatot hirdetéskezelővel és power editorral, ki kellett választani, melyik a helyes), a legtöbb valamilyen gyakorlati problémára keresett választ. Például ilyesmi: ha egy ügyfél ajánlatot kér arra, hogy futtass neki X kampányt a következő feltételek szerint… Voltak olyanok is, amikben a hirdetési rendszer eredmény táblázatának néhány oszlopát adták meg, és ennek alapján kellett javaslatot tenni optimalizálásra, javításra, stb.  Feltünően sok kérdés volt márkaépítés témában, a Reach & Frequency hirdetések is gyakran előkerültek.

Szép is, oklevél is, Blueprint is. Mégsem tanúsítvány. Miközben megyünk végig a Blueprint tananyagokon, kérhetünk egy kis okleveleket. Ezek azonban nem a Blueprint minősítések. Ezek azt mutatják, melyik kurzust olvastuk el.
Szép is, oklevél is, Blueprint is. Mégsem tanúsítvány. Miközben megyünk végig a Blueprint tananyagokon, kérhetünk egy kis okleveleket. Ezek azonban nem a Blueprint minősítések. Ezek azt mutatják, melyik kurzust olvastuk el.

A nehézség persze mindenkinek a saját felkészültségétől függ. Azt gondolom szükség van a vizsgákhoz arra, hogy valaki aktívan kezeljen hirdetéseket, és arra is, hogy legyen egy átfogó képe a marketingről. Persze meg kell ismerni az összes Facebook hirdetési megoldást, azokat is, amiket ritkábban használ, plusz nem árt, ha tisztában van az angol marketing zsargonnal. Mert persze a vizsga angol nyelvű, ha ezt még nem mondtam volna.

Miben más a Blueprint, mint a Google AdWords vizsgák?

Természetesen mindenben, hiszen két teljesen eltérő rendszerről van szó. 🙂
De persze össze lehet őket hasonlítani.

Amikor először tettem le AdWords vizsgát (valamikor 2009 környékén?), még az is fizetős volt, nem futhatott más szoftver a gépen, csak a vizsgaszoftver. De ha akart valaki segítséget igénybe venni, tulajdonképpen tudott. Ehhez képest a Facebook ellenőrzése sokkal komolyabb. El sem tudom képzelni, hogyan lehetne itt puskázni, vagy akár csak lefényképezni a kérdéseket (nem is találtam fotókat róluk a neten). Ez szinte teljesen olyan, mintha egy vizsgáztató ott ülne melletted a teremben. A körülmények a Facebook Blueprint vizsgánál szigorúbbak.

Akárhány AdWords vizsgát csináltam, mindig voltak olyan kérdések, amik finoman szólva véleményesek voltak. Vagy nem akutális témákról kérdeztek, vagy nem volt egyértelmű a válasz. Ilyen talán kevesebb volt a Blueprint vizsgáknál.

Természetesen nehézséget nem lehet összehasonlítani. Mindegyiknél fel kell készülni. Az AdWords vizsgálnál sokat segítettek a Google saját anyagai, a Blueprint vizsgánál is elég volt az amit a Facebook nyújt az e-learning rendszerben és a helpben.

Ez hát a rövid összefoglaló a tapasztalataimról. Kedvet kaptál a vizsgához? Kérdésed van? Írd meg!

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük