Aki régebb óta hirdet a Facebookon, az a saját bőrén érezheti, hogy drágultak a költségek.
Nem elég, hogy többet kell hirdetni, az árak is emelkedtek, nem véletlen, hogy a cégek elbizonytalanodnak a Facebookos jelenlét létjogosultságával kapcsolatban.
Annak érdekében, hogy ne csak érzésről beszélhessünk, 15 hirdetési fiók, két éves adatait vizsgáltuk meg. A számokról volt szó Live közvetítésünkben is, amiben 43 percnél kezdődik az erről szóló rész.
Tekerd 43 perchez a videót, mert ott kezdődik a hirdetési árak változásáról szóló rész.
A napokban lefrissítettem a kutatást, hogy lásuk a teljes két évet. Ennek alapján azt látjuk, hogy az elérés (1000 ember elérése) közel háromszorosára emelkedett, a CPM (hirdetések megjelenítése 1000 alkalommal) pedig 2,8-szorosára 2016 január és 2017 december között.
Érdekes önmagában az is, hogy miért nőtt jobban az elérés költsége a megjelenés költségénél, hiszen ezek akár párhuzamos tendenciát is mutathatnának.
Az elérés növekedését megmagyarázza az egyre növekvő hirdetői verseny, hiszen egyre többen jönnek rá, hogy hirdetni kell. Ez persze a megjelenés költségét is növeli. Viszont a felhasználói szám nem emelkedik. A fejlett országokban inkább stagnál.
Ugyanakkor a Facebook ügyesen nyitja meg az újabb és újabb hirdetési felületeket. Hiszen néhány éve még csak asztali környezetben, a jobb oldali sávban lehetett hirdetni, ma már 12 különböző felületen jelentethetünk meg hirdetéseket, asztali és mobil felületeket különszámolva pedig közel 20 elhelyezésben gondolkodhatunk. Vagyis a nagy hirdetői igény, és a lassan növekvő felhasználói szám ellenére több hirdetési felület van, mint korábban. Ez okozhatha azt, hogy a CPM kicsit kisebb arányban nő, mint az elérés.
Az emelkedő hirdetési költségeknek persze senki nem örül, de nem jelentik feltétlenül azt, hogy a Facebook, mint hirdetési felület kevésbé térülne meg. De tény: a korábbi eredmények eléréséhez sokkal kreatívabban és hatékonyabban kell használni a Facebookot általában és a hirdetési megoldásait is.
Ehhez egyfajta szemléletváltásra van szükség a hirdetők körében. Ezt a Facebook folyamatosan próbálja edukációval elérni. Például kutató cégekkel együttműködve folyamatosan próbálják kifejleszteni, és megtanítani azokat a megoldásokat, amik a vásárlási és döntési folyamatokhoz jobban illeszkednek, mint a hagyományos átkattintás alapú megközelítés. Ennek is köszönhetőek az olyan hirdetési megoldások, mint a márkaérték emelkedés alapú optimalizálás, vagy a mobil platformhoz igazított teljes képernyős élményt nyújtó kreatívok.
De nyilván mindenkinek saját magának kell megtalálni azokat a kommunikációs megoldásokat és hirdetési módszereket, amik a saját cége, és célcsoportja esetén a megváltozott környezetben is működnek. Ehhez egyrészt újra kell gondolni a jelenléttel kapcsolatos stratégiát, másrészt el kell mélyedni a hirdetési megoldások részleteiben.
Előbbiben Facebook Marketing Restart tréningünk, utóbbiban Haladó Facebook hirdetési képzésünk segíthet. Jelentkezzetek arra, amelyikre nagyobb szükségetek van! 😉