A hétvégén több oldal is megkapta a poszt létrehozás új felületét.
Elsőre szembetűnő a változás, hiszen az eddigi három link helyett sok látványos kép segít minket abban, hogy a poszt típusok között válasszunk.
Ugyanakkor a figyelmesek észreveszik, hogy egy csomó lehetőség eltűnt. Például a slideshow létrehozás vagy a Vászon poszt.
Nem kell megijedni, nem tűntek el, a cikk végén kiderül, hova bújtatta őket a Facebook.
Sok gomb, sok új bejegyzés típus?
A dolog kicsit megtévesztő, ugyanis itt nem új bejegyzéstípusokat érhetünk el, hanem a kattintás típusú bejegyzésekhez tartozó gomb ( illetve később a funkció) változik.
Az, hogy kinek milyen típust ajánl fel a Facebook az a Facebook oldala beállításaitól függ.
Ha van beállítva például telefonszám az oldalon, lesz telefonhívás típusú bejegyzés.
De az is meghatározza a lehetőségeket, hogy a borító fotó alá milyen gombot választunk.
Ha például feliratkozás a felhívás gomb, akkor felhívás gomb típusú posztot kapunk, ha vásárlás a gomb funkciója, akkor eladás típusú posztot is létrehozhatunk.
Persze vannak állandók is, mint például az esemény, az ajánlat vagy a jegyzet na meg a cég hirdetése gomb.
A cég hirdetés gomb viszonylag érhető, ide azok az egyszerűsített hirdetéstípusok kerültek, amiket a bal oldali menü alatti kék gombra kattintva tudunk létrehozni.
Plusz itt is elérjük azt a funkciót, amivel az ismerőseinket tudjuk meghívni.
Az esemény, az ajánlat és a jegyzet helyzete más. Talán úgy gondolja a Facebook, hogy ezeket nem használjuk eleget, ideje őket fókuszba rakni, hátha nagyobb kedvet kapnak az adminok.
Mi értelme?
A sok kiemelt gomb elsőre feleslegesnek tűnik, hiszen ugyanezt meg lehetett volna oldani egy legördülő menüvel is.
Amitől még is értelme lehet az az a megoldás, ami hozzánk még nem érkezett meg: az egyedi funkciók, amiket a felhívás gombhoz rendelhetünk.
Ezek ugyanis jelenleg szinte csak feliratváltozást jelentenek.
Amerikában azonban teszteli már a Facebook azt, hogy a felhívás gombok valóban eltérő, ráadásul integrált funkciókat fognak jelenteni.
Például ha egy időpont foglalás felhívás gombot választunk, akkor oda be lehet integrálni az időpontfoglalás rendszert is. A foglaláshoz pedig nem kell majd elhagyni a Facebook felületét, hiszen az időpontfoglalási rendszer integrálódik.
(Bár időpontfoglalásra a Facebook valószínűleg saját megoldást is fejleszt, legalább is nálam a mobil Page managerbe megjelent egy appointment fül, amivel egyelőre nem lehet kezdeni semmit.)
Sőt később elvileg lesz lehetőségünk saját funkciókat is fejleszteni, ha az alap megoldások nem elég jók.
Így már van értelme az önálló posztoknak, amik később talán további eltérő funkciót is fognak kapni, ha integrált funkciókhoz fognak kapcsolódni. Ha ilyen kontextusban nézzük, több értelme van annak is, hogy sablonokat használhatunk a Facebook oldal felépítéséhez is, ami jelenleg szintén nem jelent drámai különbségeket, de hamarosan talán ott is komolyan lehetőségek (és eltérések) lesznek.
De hova lett Damon Hill a slideshow és a canvas?
A régi felületen a fotó/videó menüpontra kattintva egy sor lehetőség fogad(ott) minket.
Fotóalbum, diavetítés, vászon, fotóalbum, stb.
Ezek most eltűntek a választhatók közül.
Pedig megvannak, csak máshol kell keresni őket.
Egyrészt fotóalbumot továbbra is tudunk létrehozni a képek menüpontban.
De ez, és az összes többi lehetőség elérhető a Közzétételi eszközök (Publishing tools) menüpontban, ha az új poszt létrehozásra kattintunk.
Ekkor a „hagyományos” poszt létrehozási felületet látjuk, ahol a „Fotó / Videó” menüpontban ott az összes korábbi lehetőség, az „Ajánlat / Esemény” pont alatt megjelenik az összes speciális bejegyzés típus, amik a főoldalra kerültek.