Obama az első „közösségi médiás elnök”. Amikor hatalomra került, a közösségi média még gyerekcipőben járt, hiszen 8 évvel ezelőtt még alig pár ember használta a nagyobb platformokat (legalább is a mai szemmel nézve), néhány platform pedig még meg sem született.
Facebook, Twitter, Flickr, Instagram profilok tömege (lista a cikk végén), plusz ott vannak a first lady saját felületei, az alelnök profiljai és We The People petíciós felület, aminek a felvetéseire gyakran válaszolt Obama a különböző közösségi felületeken is.
Most, hogy hamarosan új elnöke lesz az Egyesült Államoknak, mi lesz vajon ezekkel a fontos felületekkel? Hogyan fogják átadni a profilokat, a követők és a rajongók millióit az új elnöknek és a csapatának?
Ráadásul mindezt zökkenőmentesen, elkerülve az olyan helyzeteket, mint amikor például George W. Bush érkezett a Fehér Házba, akkor a számítógépek billentyűiből kivették a W gombokat a távozó alkalmazottak.
A Fehér Ház digitális vezetője ezt osztotta meg egy blogbejegyzésében a közösségi média átállás elemeit.
Az új elnök üres lappal kezd
Gyakorlatilag minden olyan közösségi média felületnek, aminek köze van a leköszönő adminisztrációhoz átadják a hozzáféréseit az új csapatnak a jelenlegi webcímekkel együtt.
Az új elnök megkapja többek között az elnöki Twitter fiókot a 11 millió követővel együtt, vagy a The White House Facebook oldalt ind a 7.3 millió rajongóval.
De mindegyik fiók üres lesz.
A tartalmak azonban nem tűnnek el.
A tartalmakat learchiválja egyrészről a NARA (National Archives and Records Administration), másrészről pedig áthelyezik a tartalmakat egy-egy új profilba, amik a leköszönő elnök sorszámához kötődnek.
Vagyis a @POTUS Twitter fiókon (POTUS: az Egyesült Államok elnökének hivatalos Twitter fiókja: President of The United States) továbbra is az aktuális elnök fog kommunikálni, Obama (és a stáb) twitjei pedig átkerülnek a @POTUS44 fiókba.
A nagyközönség tehát továbbra is hozzá fog férni minden olyan tartalomhoz, amit Obama stábja készített, de nem a hivatalos, aktuális csatornán keresztül.
Az eljárás egyébként nem teljesen új, hiszen hasonló dolog történt a weboldalakkal is korábban.
Amikor az új elnökök hivatalba léptek, a korábbi elnökök weboldalai archívumba kerültek.
Miért van erre szükség?
Egyrészt az elnöki hivatal által gyártott tartalom nem veszhet el, dokumentálni kell.
Ugyanakkor nem jó hely neki az aktuális elnök felülete sem, hiszen ott egy másik személyiség fog megjelenni, aki más stílusban, más értékek mentén kommunikál.
Az USA elnökének közösségi média felületei furcsa entitások, hiszen egyrészt a hivatalról szólnak, másrészt az emberről, aki ezt betölti. Ezért kell ezt a furcsa megoldást választani. Így a hivatal iránt érdeklődők továbbra is megkapják az aktuális adminisztráció híreit, miközben a korábbi elnökkel kapcsolatos tartalom elérhető marad változatlan formában egy speciális archívumban.
Hasonló archiválás történik egyébként a Fehér Ház aktuális weboldalával is, és a We The People petíciós felülettel, aminek a kódja ráadásul open-source lesz.
Bárki hozzáférhet az adatokhoz
Külön érdekes része a folyamatnak az, hogy az amerikai emberek számára elérhetővé teszik a közösségi média felületek tartalmát letölthető formában is kutatási célokra. Bárki, akinek ötlete van, hogy mit lehetne kezdeni azzal a rengeteg twittel, megosztással, poszttal, kérhet hozzáférést a letöltéshez, mindössze azt kell bevállalnia, hogy az eredményt nyilvánossá teszi, és decemberig végez a projektjével.
Biztos vagyok benne, hogy sok érdekes elemzést, vagy akár művészeti projektet fogunk látni a közeljövőben az Obama adminisztráció kommunikációjából.
Úgy tűnik jól végiggondolták, hogyan lehet gond nélkül átadni egy ilyen hatalmas közösségi média rendszert egy új csapatnak.
Csak, hogy lássuk a nagyságrendet, íme néhány (nem az összes!) felület:
– 11 millió követője van Twitteren, a @POTUS fióknak,
– 5,75 millió követője van a @FLOTUS Twitter fióknak,
– közel 3 millió rajongója van a POTUS Facebook oldalnak,
– 775 ezer feliratkozó a White House YouTube csatornának,
– 10 millió követője van a barackobama Instagram fióknak,
– 3 millió követője van a whitehouse Instagram fióknak,
– 12 millió követője van a @WhiteHouse fióknak Twitteren,
– 130.000 követője van Flickr-en a The White House profilnak,
– 7.500 követője van Vimeo-n a The White House csatornának,
– sőt még MySpace-en is van fiókja a Fehér Háznak.
Plusz ott vannak a First Lady saját felületei, az alelnök profiljai és korábban említett We The People petíciós felület is.
Ilyen a digitális átállás Fehér Ház módra. Mit szóltok hozzá?