Szemfülesek észrevehették, hogy a Norbi Update oldala egy nap alatt nagyot nőtt: az 1 milliós rajongói bázishoz hozzáugrott hirtelen közel 450.000 új követő. Ezzel könnyedén maga mögött hagyta kedvenc vitapartnerét, Tibi atyát, akinek „csak” 1.220.000 rajongója van.
A dolognak két érdekes aspektusa is van.
Az egyik, hogy hogyan, a másik, hogy ezek szerint a Norbi Update lett a legnagyobb magyar oldal?
Nézzük sorban!
Hogyan nőhet 400.000-re egy nap alatt a rajongói tábor?
Sokan talán hirtelen kamu profil vásárlásra gondolnak, esetleg egy nagyon intenzív hirdetési kampányra.
De az elsőnek nincs értelme, főleg egy ekkora oldal esetén, a másik pedig szinte lehetetlen ennyi idő alatt.
A dolog azonban egyáltalán nem bonyolult.
Annyi történt, hogy a korábban önálló, Update Slovakia s.r.o. Facebook oldalt beolvasztottak a nagy magyar oldalba. Ezt egyébként egy romantikus fotó mellett is megerősítette Norbi.
A szlovák oldalnak augusztus elsején még 484.000 rajongója volt a Socialbakers adatai szerint.
Így Norbi Update lett a legnagyobb magyar oldal?
Elsőre úgy tűnik, hogy igen, de ahhoz, hogy válaszolni tudjunk, meg kell nézni, mit értünk magyar oldal alatt.
Ami magyar céghez vagy személyhez tartozik?
Aminek magyar követői vannak?
Amin Magyarországon működő cég vagy személy kommunikál?
Aminek a rajongói között a legtöbb magyar van?
Nehéz megmondani. Kicsit olyan, mint a boltok polcain sorakozó termékek, amiknél igazából nehéz meghatározni, hogy hány százaléknyi alapanyag kell ahhoz, hogy magyarnak tekintsük.
De szerencsére a Facebookon bele tudunk nézni a rajongótábor mélyére például az előbb emlegetett Socialbakers segítségével.
A legegyszerűbb, ha onnan indulunk, hogy megnézzük a legnagyobb magyar Facebook oldalak toplistáját.
Láthatjuk, hogy a Norbi Update „csak” a második, hiszen Lévai Adrienn (csak névrokon 🙂 ) messze előtte van. (Kis szépséghibája a dolognak, hogy Lévai Adrienn oldala most nem működik)
Akkor nézzük arról az oldalról, hogy melyiknek mennyi magyarországi rajongója van!
Ha így nézzük, egészen más a sorrend.
Norbi oldala a 9. helyre kerül, amiért persze egyáltalán nem kell szégyenkezni, de jól mutatja azt, hogy a hazai Facebookozók legnagyobb részét ki tudta összegyűjteni.
Ami még érdekes lehet a témában az, hogy hiányzik pár olyan oldal mindkét felsorolásból, ami első látásra nagynak tűnik. Például a Milka magyarul ír nekünk, 9 millió rajongója van, még sincs bent egyik listában sem. Hasonló a Coca Cola is, a maga 99 millió rajongójával.
Ezek azért nincsenek bent a toplistákba, mert úgynevezett Global Page-ek, amik a különböző régiókban különböző nyelven tudnak kommunikálni, és eltérő módon tudnak megjelenni, de egy címen és egy rajongói számmal jelennek meg. A lokális listába pedig éppen nem fértek bele, hiszen a Milkának 493.000 magyarországi rajongója van, a Coca Colának pedig 408.000.
Ha az alap kérdésre térünk vissza: a Norbi Update egyik értelemben sem a legnagyobb.
De persze ennek a cikknek nem az önkéntes igazságosztás a célja, inkább az, hogy egy ilyen aktuális téma mentén meg tudjuk nézni, mit is van a rajongói számok mögött ténylegesen.
Arról nem is beszélve, hogy a rajongók száma tényleg csak egy szám, amit fel lehet mutatni. Az üzleti értéket nem ez adja, hanem az az elérés, amit például a kommunikáció tud biztosítani, és a forgalom terelés, amivel például egy weboldalt lehet támogatni.
Az utóbbiról (szerencsére) publikus adatok nincsenek, de az elsőnél jól látszik, hogy milyen erősek az egyes oldalak a toplistában. Egyrészt az egyes posztoknál érkező reakcióknál, másrészt a Like menüpontban a beszélnek róla számban. De az is jól mutatja egy oldal erejét, hogyan tudja befolyásolni a közbeszédet, esetleg a médiát. Ebben Norbi oldala továbbra is az elsők között van.