10 évvel ezelőtt, 2006 szeptember 6-án indította el a Facebook a hírfolyamot. Előtte a Facebook tulajdonképpen egy óriási telefonkönyv volt, ahova ugyan mindenki beírhatta, hogy mi történik vele, de azt csak egyesével, a profilokat végiglátogatva lehetett megnézni.
Aztán azon a bizonyos szeptemberi napon minden megváltozott.
Azzal, hogy egy helyre gyűjtve, folyamatosan frissülve megjelentek azok a hírek, amik érdekelnek minket, a Facebook olyan platform lett, ami élőben köti össze az embereket.
Olyan hely, ahova érdemes felmenni gyakran, naponta akár többször is, hiszen mindig történhet valami új. Amit tovább fokoz az, hogy a hírfolyamba megjelenő posztok tovább élnek azzal, ahogy a közösség reagál rájuk. Vagyis ma azt a hírfolyamot ünnepeljük, ami gyakorlatilag a Facebook függőség legfőbb oka.
10 éve a hírfolyam egyébként újdonság volt.
Bár Zuckerberg úgy tűnik máshogy emlékszik, a Twitter tulajdonképpen néhány hónappal korábban bemutatta a saját hírfolyamát. Sokáig nem is lehetett közösségi hálóban gondolkodni hírfolyam nélkül, a most például a YouTube tervezi, hogy valami hasonló megoldást kezd használni.
Egyébként a hírfolyam bevezetésekor azonnal elkezdtek tiltakozni az emberek. Néhány óra alatt 1 millió ember csatlakozott egy tiltakozó csoporthoz, ami a régi Facebookot követelte vissza. Sőt még a Facebook irodája előtt is tiltakoztak néhányan.
Persze a hírfolyam működése és szerepe is változik. A Facebook rendszeresen finomítja a központi felületének megjelenését és az azt szabályozó algoritmust egyaránt.
De maga a hírfolyam szerepe is átértékelődik, hiszen ahogy egyre fontosabb a virtuális magánszféra, ahogy egyre fontosabb az, hogy csak bizonyos emberek lássák a megosztásokat, egyre több helyen kérdőjeleződik meg a klasszikus hírfolyam léte.
Hisze a Snapchat, a Messenger, a Whatsapp nem rendelkezik klasszikus hírfolyammal. Bár az időrendiség ott is fontos, a nyílt megosztás zárt megosztásokká és beszélgetésekké alakult, amik akár el is tűnik egy idő után. Sokaknak ez már fontosabb (és trendibb), mint az, hogy milyen széles tömeghez jutnak el azok a témák, amiket megosztanak.
A változások és az átalakulások között azonban a Facebook hírfolyamot naponta 1,1 milliárd ember használja, a számuk pedig folyamatosan nő. Sokaknak ez a legfontosabb internetes felület, az online információ szerzés és a kapcsolattartás személyre szabott főoldala.
Boldog születésnapot neki!