Lassan a Google+ a veszélyeztetett fajok listájáról átkerül a kihaltak közé, a Google két másik közösségi média kísérlete a Buzz és a Wave mellé.
Mondhatnánk, hogy teljesen felesleges a Google-nek erőltetni ezt a közösségi média témát.
Ezt elvitte a Facebook, a Google pedig maradjon meg a keresésnél, az AdWordsnél, a YouTube-nál, meg az olyan szexi játékoknál, mint a robotok, az önvezető autók meg az okostermosztát.
Kérdés, hogy megteheti-e?
Egyrészt keresés fronton is van mozgolódás, hiszen a Bing sem tétlenkedik, plusz bekeverhetnek a képbe a telefonos asszisztensek, mint a Siri és a Cortana.
Ráadásul a Facebookon is egyre többen keresnek. Igaz, itt azért nem megrázó mértékű a növekedés.
Ennek ellenére a Google nem hagyhatja el a közösségi médiát teljesen, vagy legalább is nem teheti meg, hogy félreáll a Facebook útjából.
A Facebook ugyanis nagyon veszélyes a Google alap tevékenységeire.
Egyrészt, mert bezárja az információt, hiszen a Facebook nagyon sok területére a Google egyszerűen nem lát rá. Nem tudja, hogy mit csinálnak ott bent az emberek.
Plusz egyre több olyan alapvető keresési téma van, amivel már rögtön a Facebook speciális területeihez fordulnak az emberek, nem pedig a Google keresőmezőjéhez.
Például a Facebook zárt csoportjai gyakran jelentenek igazi, és jól működő alternatívát.
A Facebook csoportok, mint a keresés alternatívái
Lakásfelújításhoz keresel valamilyen szakembert?
Irány a városod, vagy kerületed valamelyik zárt csoportja!
Gyerekruhát adnál el, vagy vennél?
Irány a környék egyik kismama csoportja!
Használt Legót vennél?
Irány az egyik használt Lego csere-bere csoport!
Szinte mindenre van már speciális csoport, sőt egyre több olyan csoport is van, amelyik nem témára specializált, hanem egy tágabb ismeretségi kör egyfajta segítség csoportja, ahova egyszerűen bedobsz egy problémát, és jönnek a tippek a megoldásra.
Persze nem tökéletesek a csoportok, mert nagyon azon múlik a siker, hogy a tagok mennyire aktívak.
Nem nyújt mindig, mindenki számára tökéletes segítséget, hiszen nincs egy stabil algoritmus.
Cserébe viszont van egy hatalmas előnye: ha valaki segít, vagy ajánl valakit, akkor rögtön tudsz kérdezni.
Nem kapsz sorrendet, de cserébe olyan minősítést kapsz, amit csak emberek tudnak megadni.
Tulajdonképpen a Facebook zárt csoportok sokkal természetesebb módjai a keresésnek, mint a Google felülete. Ha problémánk van, emberekhez fordulunk. Ők pedig hatékonyabban segítenek, mint bármilyen algoritmus.
Ezt egyre jobban felismerik a felhasználók, ezért vannak olyan témák, amik a Facebook csoportokban jobban pörögnek, mint bármelyik apróhirdetési oldalon.
Ezekről pedig semmit nem tud a Google. Legalább is a tartalmakról, a tendenciákat nyilván látja.
Így egyre több olyan ember van, akinek egyre kevésbé ismeri a szokásait a Google, egyre kevésbé tudja, hogy mi érdekli őket.
Lehet, hogy nekik egyre kevésbé pontos hirdetéseket tud megjelentetni. Ennek a Facebook az oka, többek között a zárt csoportoknak köszönhetően.
Ráadásul – mivel a Facebookon belül nincs Google hirdetési felület – egyre kevesebb alkalma van a Google-nek hirdetéseket megjeleníteni.
Nyilván nem drámai mértékről van szó, de szerintem a Google-ös srácok minden Facebookos negyedéves jelentésnél elhúzzák a szájukat, amikor azt látják, hogy egyre többen egyre több időt töltenek el az emberek Zuckerberg közösségi hálózatában.
Nem csodálkoznék, ha a Google közben azért tervezné, hogyan készít új közösségi hálózatot, vagy hogyan erősíti fel jobban valamelyik szolgáltatásának (pl. a YouTube-nak) közösségi vonatkozását.