Már régóta figyelem, mit tudnak kezdeni a magyarok a különböző közösségi finanszírozás (crowdfunding) oldalakon, ráadásul a sok projekt közül elsősorban azok érdekelnek, amiknek a célcsoportja a magyar közönség. A Görög adósság téma mellett szerencsére az utóbbi időben egyre több hazai fókuszú kampány van (a mienken kívül is, amiben 5800 dollárt gyűjtöttünk), ebben a cikkben ezekről lesz szó.
Bevallom nagyon sokat vártam ettől a projekttől, de ehhez képest nem teljesít túl jól. (És akkor még finoman fogalmaztam).
A megcélzott 25.000 dollárból mindössze 1100-at sikerült összeszedniük 1 hónap alatt.
Gesztiék neve és média ereje azt sugallta az első pillanatban, hogy itt komoly siker jöhet, még sem lesz pozitív az eredmény. Hiszen van már referencia, vannak ismert arcok, akikben bízhat a nép. Ez még is kevés.
Az ok több minden lehet.
Egyrészről azt gondolom, hogy a kicsit korábban indult Vastagbőr + Kétfarkú Kutya párt bevándorlás ellenes plakátkampánya kifogta a szelet a vitorlából.
Másrészt a bevándorlás ellenes plakátkampány egy azonnali, jól érthető célú projekt volt, aminek egyértelmű volt az üzenete és – bármilyen furcsa is – az ellenségkép is világos.
Az Arc plakátkiállítás azonban már régóta jelen van. Megszoktuk, nincs benne újdonság, és önmagában nehéz úgy felfogni, mint a szólásszabadság utolsó bástyáját. Mondom ezt úgy, hogy nagyon szeretem ezt a kezdeményezést, szerintem szükség van rá, éppen ezért az elsők között támogattam.
Ráadásul az Adj az Arcra kampányból hiányzott az előkészítés is.
Olyan, mintha a Vastagbőr + Kétfarkú kampány sikerén felbuzdulva hirtelen ők is csináltak volna egyet.
Az Erzsébet Téri Salsa új áramfejlesztője
Ez az egyik kedvenc projektem, mert sok kellemes emlék fűz az Erzsébet téri salsához.
Ráadásul ez is jó példa arra, hogy milyen dolgokra használhatják a közösségi finanszírozást.
Hiszen itt is egy kis közösségről van szó, amelyiknek a közös szórakozáshoz kell egy eszköz.
Az első napon össze is jött a cél harmada (200 dollár az 560-ból). De, hogy az egész bejöjjön, a szervezőknek jobban és többször kell aktivizálni a saját közösségüket.
A Krétakör új előadásának létrejöttét lehet támogatni ezzel a projekttel, ami közel 3500 dollárt gyűjtött 67 embertől egy hónap alatt, és még van 22 nap.
A projekt jó példa arra, amire a közösségi finanszírozást kitalálták.
Egy ötlet, amihez kell a közösség segítsége.
Azt gondolom, hogy jó úton van a siker felé, de ha a célját el szeretné érni, biztos, hogy rá kell erősíteniük a marketingre és a PR-re.
A sokat közlekedő embereknek jól jön, ha hangoskönyvet „olvasva” tudják élvezni kedvenc könyveiket.
A hangoskönyv önmagában nem újdonság, de a tartalom előállítás költséges, ezért jött létre ez a projekt: szeretné összegyűjteni a hangoskönyvet fogyasztó embereket és rávenni őket arra, hogy előre szálljanak be a gyártás finanszírozásba.
A projekt jó is lehetne, de se újdonság, se ismert cég, se izgalom. Kérdés, vajon az előkészítése mennyire volt jó. A 7 támogatóból ítélve (amiből egy maga a cég) azt gondolhatjuk az sem volt elég erős.
Valószínűleg a projekt leírása sem a legjobb, hiszen a szöveg első része csak a crowdfundingot élteti, sokáig kell olvasni, mire kiderül, mit kéne egyáltalán támogatni, a filmben pedig sok az üresjárat.
Politikai crowdfunding kampányok
Több projekt van az Indiegogo-n amelyik valamilyen politikai célt támogat. Rendszerbontó népszavazás, Ételt a menekülteknek, Adj, hogy üdvözül!; hirtelen három projektet is találtam, amelyiknek közös jellemzőjük, hogy alig szedtek össze támogatást, és nem biztos, hogy jó felületen gyűjtenek.
Talán az előkészítés, a folyamatos marketing és a tömegbázis is hiányzik mellőlük.
Ráadásul mindegyiket olyan emberek illetve szervezetek hozták létre, amiknek még nincs meg a kellő ismertségük, ezek a projekt oldalak pedig önmagukban nem képesek elég bizalmat építeni.
Úgy tűnik, mintha a projektgazdák arra építenének, hogy az ötletük jó, a többit pedig majd az Indiegogo és a crowdfunding ereje biztosítaná.
Sajnos itthon még nincs olyan kultúrája és tömegbázisa a közösségi finanszírozásnak, hogy megfelelő marketing és PR nélküli projektek valódi sikert tudjanak elérni, ezért az ilyen kampányoknak kevés az esélyük.
Közösségi finanszírozás hazai felületeken
Pedig a crowdfunding itthon is működik civil témáknál, társadalmi szervezkedésnél és politikai ügyeknél is.
Most nem csak a sokat emlegetett anti menekült ellenes plakátampányra gondolok, mert jó példa a Direkt360 létrejötte, az Átlátszó támogatása vagy a Bátor tábor folyamatosa adománygyűjtő kampánya is, ami egyfajta speciális közösségi finanszírozás. Sőt, civil vonalon az adjukossze.hu nagyon sok sikeres kezdeményezéssel büszkélkedhet. Sok esetben érdemesebb lehet ezt a platformot választani az Indiegogo helyett.
Ha már hazai fókuszú projektekről van szó, nem feledkezhetünk meg természetesen a Creativselegtorról sem. Itt 8 téma várja a támogatásokat, de mindössze egy van, amelyiknek – a saját céljaihoz mérten – jelentős arányú támogatást sikerült összeszedni, ez Erdős Virág és Kirschner Péter készülő lemeze. Ők a megcélzott 500.000 forintból 260.000-et gyűjtöttek eddig össze 52 támogató segítségével.
Ez volt tehát egy kis körkép a hazai crowdfunding projektekről.
Ha kimaradt valami, linkeljétek be bátran, ha pedig van véleményetek a témáról, azt se tartsátok magatokban!