Nyáron egy kisebb botrány robbant ki, amikor kiderült, hogy a Facebook tömeges emberkísérletet hajtott végre, ugyanis 700.000 felhasználó érzelmi válaszát akarták (és tudták) befolyásolni a hírfolyam algoritmus változtatásával.
Nagyon sokan támadták különböző oldalakról a Facebookot, aminek az egyik eredménye az lett, hogy a közösségi hálózat készített egy portált, amelyiken (elvileg) az összes kutatásukat nyilvánosságra hozták. Ezek között szemezgetve találtam egyet ami többek között a Facebookon terjedő pletykákról szól. Erről beszéltem tegnap a Kríziskommunikációs meetupon.
Érdekes egyébként, hogy milyen módon gyűjtötte az adatokat a kutatásához a Facebook, hogyan döntötte el, hogy mi pletyka vagy mi nem. Ehhez a snopes.com-ot hívta segítségül, ami különböző híreket, álhíreket, pletykákat cáfol vagy éppen igazol. Megkeresték a kutatók, azokat a snopes.com-ra mutató linkeket, amiket hozzászólásként raktak be egy posztba. Azt feltételezték, hogy akkor történik ilyen, ha valaki megoszt egy híresztelést, aminek hatására az egyik ismerőse berak egy ezt igazoló vagy cáfoló linket a snopes-ról. Ezek közül vizsgálták azokat, amik kép alapúak, és rögtön ki is derült, hogy a híreszteléseket tartalmazó képek sokkal jobban terjednek, mint a sima, más tartalmú képek.
Persze amikor valakinek az orra alá dörgölik, hogy ne osszál meg hülyeségeket, olvasd el az igazságot, vagy ok, ez igaz, de már rég tudtuk, akkor könnyen lehet, hogy törli a cikket. Ennek arányát is vizsgálta a Facebook, de azt is, hogy mi történik akkor, amikor nem törlik, de a snopes.com-os link mégis csak cáfolta vagy alátámasztotta az anyagot.
Sok más érdekes apróság van a Facebookon terjedő hírekkel, álhírekkel és pletykákkal kapcsolatban az anyagban. Kiderül például, hogy sokkal több olyan híresztelés terjed a Facebookon, amelyik hamis, de az igaznak bizonyuló híreszteléseket sokkal többen osztják meg. Vannak olyan álhírek, amik pedig soha nem halnak ki, tipikusan ilyen az, hogy a Facebook fizetős lesz. Ráadásul az álhírek ellen keveset tehetünk, mert a cáfolatokat nem olyan szívesen osztják meg az emberek, mint a pletykákat.
Nyilván ezekből az apróságokból marketingesként is érdemes levonni a megfelelő következtetéseket.
Persze a Facebook is elismerte, hogy még csak a felszínét kapargatják a témának, bár a vizsgált 250.000 hozzászólás és 62 millió megosztás elég nagy felszín. 🙂