40.000 új ember kér meghívót óránként az Ello-ra, amit sokan máris a Facebook nagy kihívójának tartanak, annak ellenére, hogy még csak nyáron indult és béta állapotban van.
A közösségi hálózatot egy hét fős, művészekből és programozókból álló csoport készítette a saját kapcsolataik ápolására. A saját hálózat létrehozásának ötletét az adta, hogy az alkotók megunták a többi rendszer zsúfoltságát, csúnyaságát és azt, hogy tele vannak reklámokkal.
Úgy érezték, hogy a közösségi hálózatok manipulálják őket, például úgy, hogy sok üzenet amit írnak nem jut el az ismerőseikhez.
Ezért döntöttek úgy, hogy a saját szórakoztatásukra, és a saját kapcsolataik ápolására létrehoznak egy új közösségi hálózatot. Meghívták a barátaikat, akik aztán meghívták a saját barátaikat, és egyszer csak nem volt megállás.
Ekkor az alkotócsoport úgy döntött, hogy publikussá teszi a rendszert, de csak meghívásos úton lehet bekerülni.
Nem kell valódi név, ez sokat segített
Az Ello-nak nagy lökést adott szeptember elején az, hogy a Facebook vitába keveredett az amerikai leszbikus, meleg és transznemű közösség tagjaival, mivel egy ismert transzvesztita művészt, Sister Romát, megpróbált rákényszeríteni, hogy használja a valódi nevét.
A Facebook egyik alapvető szabálya a valódi név használata, ez azonban bizonyos helyzetekben problémákhoz vezet.
Ennek a következménye most például az lett, hogy az LMBTQ közösség tagjai tömegesen kezdtek elvándorolni a Facebookról.
Az új kedvencük az Ello lett, ahol nem csak reklámok nincsenek, de a valódi név használata sem kötelező a felhasználóknak.
Az Ello egyébként annyira szembe megy az interneten bevált mai gyakorlattal, hogy még azt is megengedi a felhasználóknak, hogy kikapcsolják a saját profiljuknál a Google Analyticset, azt a weboldal elemző rendszert, amit még a legkisebb weboldalak és blogok tulajdonosai is legelőször szoktak aktiválni, hogy elemezni tudják az olvasóik szokásait.
Vagyis az Ello mindenben ellenéte a nagy közösségi hálózatoknak, kiemelten a Facebooknak.
Jelenleg 4000 és 40000 között van óránként a csatlakozók száma, de minden tag meg tudja hívni 5 ismerősét. Ennek köszönhetően az eBay-en már 100-500 dollárt is kérnek egy Ello.co meghívóért.
Az Ello tehát egy izgalmas hely, ami nem jelenít meg reklámokat, ráadásul ingyenes.
Miből fogja tudni fenntartani magát ez a közösségi hálózat, ha milliók fogják használni?
A szerverek, a fejlesztés, a menedzsment ugyanis nincs ingyen.
Az Ello a tervei szerint speciális funkciókat fog fejleszteni, amiket a tagok kisebb költségen hozzá fognak tudni adni a profiljukhoz.
Bár a tulajdonosok, tudják, hogy ezzel nem lesznek képesek a Facebookhoz mérhető bevételekre szert tenni, de a saját bevallásuk szerint a céljuk nem is a világuralom, hanem az, hogy egy jól használható rendszeren tudjanak beszélgetni az ismerőseikkel.
Nem az első kihívó
Az Ello nem az első kihívója a Facebooknak.
Ráadásul nem is az első, aki az adatvédelem vagy éppen a reklámok oldaláról támad.
Korábban a Google+ megjelenésekor is a felhasználói megosztások biztonságának egyszerűsítése volt az egyik fő üzenet, de voltak más alulról jövő kezdeményezések is.
Az egyik legérdekesebb a sok anti-Facebook megoldás közül például a Diaspora volt, amelyik decentralizáltságot, az adatvédelmet és a nyílt forráskódot tűzte ki a zászlajára.
A projekt 200.000 dollárt gyűjtött a legnagyobb közösségi finanszírozású oldalon, az indulás után gyorsan összegyűjtött több-száz ezer felhasználót, de elfogyott a lendülete. Nem volt képes komoly konkurenciát állítani a Facebooknak.
Ahogy nem képes erre a Google plusz sem, amit pedig a keresőórás egy darabig minden eszközzel támogatott, de jelenleg úgy látszik, mintha kezdene mögüle kivonulni.
Mindeközben a Facebook törtlenül halad előre, hiszen nemzetközi szinten nyáron meghaladta az 1.32 milliárd felhasználót, itthon pedig a napokban lépte át az öt milliót.
Van esélye?
Képes lesz az Ello legyőzni a Facebookot?
A jelenlegi benyomások alapján valószínűleg nem.
Valószínűleg sok olyan felhasználót be tud csábítani, akiket egyre jobban zavarnak az adatvédelmi kérdések, de valószínűleg még ők sem fogják teljesen ott hagyni a Facebookot, csak elkezdik mellette használni az Ellot, aztán szépen leszoknak róla.
A Facebookot nehéz legyőzni, hiszen az internet felhasználók fele szinte ezen éli az online életét.
De a mai rendszer már közel sem olyan izgalmas, mint korábban, ennek köszönhetően a fiatalabbak egyre gyakrabban más felületeken élik a közösségi életüket, és a Facebook helyett az Instagramot vagy éppen a Snapchat-et választják.
Azonban az online világgal kapcsolatban merész lenne hosszútávú jóslatokba bocsátkozni.
A Facebook hanyatlását nagy nemzetközi szakértők már 2008-ban is bejelentették, amikor szerintük megfáradt az akkor 70 millió felhasználóval rendelkező rendszer, de ugyanezt elmondták 2011-ben is, amikor 700 millió ember volt tagja Zuckerberg platformjának.
Mindenesetre csak sok sikert kívánhatunk minden kihívónak, mert ha esetleg nem is tudják legyőzni a Facebookot, minden egyes komoly trónkövetelő a versenyhelyzet miatt jobbá teszi azoknak az életét is, akik továbbra is a legnagyobb közösségi hálózat felhasználói maradnak.