Az előző cikkből kiderült, hogy izgalmas változások várhatók 2014-ben.
Kérdés, hogyan készüljünk ezekre, mire figyeljünk?
Olvassátok el a szakértők tippeit!
Dr. Fehér Katalin
újmédia-kutató, a Taylor’s University oktatója és kutatója, a BGF Kutatóközpont tudományos főmunkatársa, a Digital Identity Agency kutatási és fejlesztési vezetője.
Az említett makrotrendek alapján további ‘zaj’ várható a közösségi médiában.
1+2 szabályt mindenképpen érdemes lesz alkalmazni:
1. Az üzeneteket le kell egyszerűsíteni (ez amúgy is alapszabály, de a közösségimédia-zajban ez még fontosabb kritérium, lásd a 2013-as sikeres vírusvideók egyszerûségét).
2. Értéket kell adni. Nem elég játszani vagy megnevettetni vagy elgondolkodtatni. A user értékes digitális lábnyomot (is) szeretne hagyni aktivitásával. El kell nyújtani tehát az érték élvezetét, azaz olyan tartalmat kell adni, amit a felhasználók “többletérzéssel”, hólabdaszerűen tovább görgethetnek, s amivel az élmény is fenntarthatóan közös/ségi lesz.
2.1. Érték, mert a user érdek nélkül megosztja és a user ismerősei is megosztják érdek nélkül. Sőt, végül közös üggyé válik. Most is zajlik például a műalkotások és művészek “add tovább” játéka a Facebookon, illetve több tehetséggondozó megosztás is a LinkedInen. Az ilyen ügyek mögé be lehet állni, az ilyen ügyeket be lehet keretezni, s “közös érdek” mentén lehet meghatározni.
2.2. Érték, mert a user mémesítheti és kreativitását megmutathatja: gyorsan befogadható és egyszerűen variálható tartalmakkal széles, aktív és lojális közönség érhető el – akiknek szintén van közönségük. A Three Mobile Pony Mixer alkalmazása remek élő példa a szerethető online kampányra: videotemplate-elemekből bárki megszerkesztheti saját gyártású, egyedi klipjet, s egyszerre oszthatja meg saját közösségi hálózatával, illetve a szélesebb közönséggel. A legjobbak bekerülhetnek a televízióba, illetve a mainstreambe. Az eredmény: reális befektetésből globális elérés a marketing komunikációban.
Érdeklődéssel várom a hasonlóan értékteremtő, kreativitást támogató közösségi kampányokat 2014-ben.
Végvári Imre
partner a MOSAIC Transformation Agency-nél.
Content is King .. szerintem egyre inkább, mivel a verseny a figyelemért csak egyre élesebbé válik. Alapfokú hibákat már biztosan nem szabad véteni, hiszen itthon és világszerte is láthatjuk, milyen gyorsan eszkalálódnak az online közösségi térben a rossz lépések.
(pl. a twitter-vezető rasszista beszóló akinek szakmai pályafutása repülőútja alatt gyakorlatilag véget is ért.)
Kruzslicz Dávid
ügyvezető, szeretlekmagyarorszag.hu
Hogy milyen tippeket adnék ebben a helyzetben?
(A Facebook hírfolyam változások és fizetős irányba terelés. A szerk.)
A cégeknek el kell dönteniük, mennyire hasznos számukra a Facebook. Számolni kell azzal, hogy ezentúl nem elég egy kollégára vagy egy szakemberre rábízni az oldal működtetését. Folyamatos, havi büdzsé nélkül a legjobban menedzselt oldalak is gyakorlatilag láthatatlanná válnak. Azt pedig, hogy mennyit érdemes költeni minderre, érdemes hideg fejjel mindenkinek végigszámolnia.
Joanelli Tamás
ügyvezető, Be Social:
Mára a közösségi marketing nem lehetőség, hanem szinte már megkerülhetetlen csatorna egy cég számára. Napról-napra egyre többen használják, mind felhasználó, mind hirdető szempontból. Vége már annak az aranykornak, amikor bármit posztolhattunk, az elterjedt. Stratégia, átgondolt tervezés nélkül 2014-ben már biztosan nem tud senki jól érvényesülni a közösségi oldalakon. Ezért a legfontosabb tippem, hogy tervezzünk előre és módosítsuk a terveket folyamatosan, a változó körülmények figyelembevételével!
Lévai Richárd
közösségi marketing specialista a Közösségi kalandozások könyv szerzője:
A közösségi média már bizonyította az üzleti létjogosultságát általánosságban.
Most mindenkinek az a házi feladata, hogy a saját cégénél is kiszámolja, melyik csatorna mire jó, és mennyire éri meg.
Ha pedig kiderült, hogy melyik felülelten érdemes jelen lenni, és melyik felületet milyen célra kell használni a cégünknél, akkor pedig a tartalom + kontextus + disztribúciós hármasra kell koncentrálni (erről majd még írok).
Vagyis a csatornára és az olvasókra optimalizált tartalmat kell legyártani, de mellé biztosítani kell a megfelelő terjesztést is.
Ezeken kívül pedig “már csak arra kell figyelni”, hogy folyamatosan figyeljük, hogy a célcsoportunk melyik új megoldást kezdi el egyre aktívabban használni.
Mert ha átmennek Facebookról Google pluszra, vagy YouTube helyett Instagramot fognak használni, akkor nekünk is ott kell lenni.
Egyébként a Google+ szerintem 2014-ben sem fogja legyőzni a Facebookot.
Főleg Magyarországon a Facebook továbbra is meghatározó lesz közösségi fronton, de ettől függetlenül mindenkinek érdemes lesz nyitni több irányba, figyelve a saját célcsoportjában a felhasználói szokások változását.
Nagyon fontosnak tartom, hogy a Facebook változásairól beszéljünk kicsit.
A Facebook sokat változott, és a Facebook felhasználói szokások is folyamatosan változnak.
De nagyon fontos, hogy ezeket ne keverjük össze a saját hangulatunkkal.
Sokan már 4-5-6 éve aktívan Facebookoznak, és régóta használják ezt a felületet üzleti célokra. Nekik már unalmas lehet ez a felület, és örömmel váltanak másra. Ráadásul az amerikai tinik is kezdenek kevesebbet Facebookozni, ami ugye intő jel…
De ha nem az amerikai tinik a célcsoportod, ha nem az early adopterek a célcsoportod, akkor nagyon gondold át a távozást! Először legalább is mindenképpen számold ki, hogyan éri meg.
Attól, hogy többet kell költeni a Facebookra, ez még továbbra is hatékonya rendszer nagyon sok cégnek. Ráadásul sokaknak még mindig a legolcsóbb. Egyszerűen ki kell kalkulálni, hogyan éri meg.
Persze közben figyelni kell a célcsoportod mozgását, de ha (mégegyszer: ha!) el is kezd hanyatlani a Facebook, az nem egy két hét alatt megtörténő összeomlás lesz, hanem éveken át tartó változás, amire inkább az átalakulás lesz a jellemző.
Éppen ezért figyeld, hogy mi történik a célcsoportoddal a Facebookon és a Facebookon kívül, így nem érhet nagy meglepetés 2014-ben!
Ti milyen tippet adnátok 2014-re?