A közösségi felületeken zajló sok trollkodás és átverés után bízhatunk még egyáltalán valamilyen médiában?
Ezt a kérdést tegnap a Kürt Networks képzés nyílt napján kapta Siska Mátyás, az egyik előadó. A felvetés jogos hiszen még az ismerőseinktől is érkezhetnek jóhiszeműen küldött, megtévesztő információk.
Matyi elmondta, hogy tényleg egyre nehezebb dolgunk van, ugyanis bárki lehet áldozat vagy megtévesztett, jóhiszemű terjesztő. Talán csak az offline, személyes tapasztalatok és kapcsolatok azok, amikben maradéktalanul lehet bízni. Nagyon oda kell figyelnünk felhasználóként arra, hogy mi történik.
Az óvatossággal én is egyetértek, de valóban ennyire rossz lenne a helyzet?
Tény, hogy trollok, agy akár cégek könnyedén tudják befolyásolni a közösségi felületeket. Kamuprofilokkal, vagy önös érdekből felhasznált emberekkel könnyen meg lehet téveszteni azokat, akik egy termék vagy egy szolgáltatás iránt érdeklődnek.
Így elvileg sérül az, ami pont a közösségi média lenyege lenne.
Elvileg.
Érdekes módon a téma egy másik oldalról is szóba került tegnap az este folytatásában, amikor Szűcs Ádámmal, az Appleblog és az Egy nap a városban blog egyik írójával beszélgettünk (aki Matyihoz és hozzám hasonlóan szintén oktat a Kürt akadémián).
Ádámnak volt egy megjegyzése, hogy milyen felelősségük van a városban blog szerkesztőjeként.
Ha írnak egy igazán jó kritikát egy étteremről, akkor azt tömegek látogatják meg. Nem egy hely az ő cikkeiknek köszönheti a túlélését.
Persze azt is hozzátette, hogy az amit ők írnak csak az egyik része a dolognak. A cikkük csak akkor jelenthet tényleges sikert például egy étteremnek, ha ott valóban jó minőséget kapnak azok, akik a blog hatására tesznek egy próbát.
Ha ugyanis nem nyújt jó minőséget a hely, akkor csak egyszer mennek oda az emberek, plusz elkezdik terjeszteni, hogy ez egy rossz étterem. Vagyis a hirtelen jött népszerűség egy rossz helynek többet árt, mint használ.
Ha viszont jó élményeket szereznek azok, akik a közösségi médián (mert a blog is az) keresztül ismernek meg egy új szolgáltatást, akkor még többen fogják terjeszteni a pozitívumokat.
A jó ajánló egy népszerű blogban, a sok pont a Foursquare-en, a Google Maps-en vagy a Tripadvisor-on csak egy szikra. Ez csak akkor tud futótüzet okozni, ha maga a termék vagy a szolgáltatás minősége is jó.
A futótüzet pedig a valódi emberek tömegének véleménye tudja táplálni. A valódi minőség által kiválasztott irányba.
A közösségi felületek segítenek a jó cégeknek tovább lépni, az embereknek jó cégeket választani, területeknek és iparágaknak pedig megtisztulni.
Szerintem ez egy jó lehetőség mindenkinek. Ti is így gondoljátok? 🙂