A Facebook több helyen frissítette az oldalak szabályait, legutóbb épp a promóciókkal, éppen ezért ebben a cikkben végigmegyünk a főbb pontokon és megpróbáljuk érthető emberi nyelvre fordítani a leírtakat.
Általános Facebook oldal szabályok
Csak az hozhat létre Facebook oldalt, akinek jogosultsága van rá.
Vagyis nem hozhatunk létre például egy Coca Cola oldalt, mert arra nincs jogunk.
Mindenki létrehozhat azonban rajongói oldalt akár márkákat támogatva is, de csak úgy, hogy az ne legyen összetéveszthető és ne sértsen jogokat.
Vagyis egy márka vagy termék klasszikus értelembe vett rajongói oldalát már létrehozhatod, ha nem sértesz más jogokat.
Az oldalra kirakott tartalom nyilvános, és mindenki láthatja, akinek van joga az oldalt megnézni.
Ez nem csak az oldal kezelőknek fontos, hanem a felhasználóknak is. Hiszen ha valaki hozzászól egy oldalhoz, akkor a hozzászólását láthatják azok az emberei, akik egyébként a saját posztjait nem.
Az oldalak kezelőinek korlátozni kell a hozzáférést az oldalakhoz, ha ezt a Facebook szabályai vagy törvényi feltételek megkövetelik.
Ezzel kapcsolatban érdemes megnézni a hirdetési szabályokat és a közösségi irányelveket.
Például alkoholról szóló Facebook oldalt nem biztos, hogy jó, ha látnak 18 év alattiak.
Nem írhatsz elő olyan feltételeket az oldaladon, amik a Facebook felhasználási feltételeivel vagy adatkezelési szabályzatával ellenkeznek.
Facebook oldal kezelés
Oldal neve és webcíme
Az oldal nevének és webcímének pontosan tükrözni kell azt, amiről az oldal szól.
Vagyis ha létrehozol egy pörkölt kedvelőknek szóló oldalt, akkor annak a gasztronómiáról kell elsősorban szólni, és nem például a politikáról.
Magyarul ne téveszd meg az olvasóidat, hogy egy népszerű témával behozod őket.
Ha ezt nem tartod be, akkor a Facebook megvonhatja a jogosultságod a kezeléshez vagy arra kényszeríthet, hogy változtasd meg a nevét vagy a webcímét az oldaladnak.
Az oldal nevével kapcsolatos követelmények:
- nem lehet általános szó (mint pl. a pizza vagy sör)
- korrekt írásmódot kell használni, például nem lehet benne csupa nagybetűs szó (kivéve rövidítések)
- nem tartalmazhat karakter szimbólumokat
- nem legyen benne felesleges leírás sem túlzott jelző
Vagyis használjunk normális oldal neveket.
Facebook oldalnév változás és migráció
A Facebook nem engedi a megtévesztő változtatásokat és azokat sem, amik azt eredményezik, hogy más helyen találja valaki magát, mint amit lájkolt.
Például engedik, hogy egy helyi oldalból egy globális oldalt csinálj, de azt nem, hogy egy helyi oldalból egy másik helyit.
Vagyis „Facebook Franciaország” -> „Facebook” az rendben van, „Facebook Franciaország” -> „Facebook Oroszország” nincs rendben.
Előfordulhat az is, hogy a Facebook újrakategorizálja az oldaladat.
Például márka oldalból közösségi oldalt csinál vagy vélemény oldalból márka oldalt, esetleg csoportból oldalt.
Ez ellen pedig nincs apelláta.
Adatgyűjtés az oldalon
Ha adatokat vagy tartalmakat gyűjtesz a felhasználóidtól, egyértelműen a tudtukra kell adnod, hogy Te gyűjtöd az adatokat és nem a Facebook.
Az adatgyűjtéshez engedélyt kell tőlük kérni, jelezned kell mire használod, és Neked kell biztosítanod az adatok biztonságát.
Nem gyűjthetsz adatot, tartalmat vagy hozzáférést automatizált eszközökkel a Facebook engedélye nélkül.
Az adatgyűjtés éppen ezért úgy tud megvalósulni szakszerűen, hogy azt egy külső alkalmazásban a hazai törvényeket is betartva végzed.
Jelölés
Nem jelölhetsz felhasználókat pontatlanul, és nem is ösztönözheted erre az embereket.
Például nem ösztönözheted őket arra, hogy jelöljék be magukat egy olyan fotón, amin nincsenek rajta.
Oldal funkciók
Facebook oldal és a hirdetések
A hirdetések és a kereskedelmi tartalmak, az oldal bejegyzéseivel együtt meg kell felelni a hirdetési irányelveknek.
Harmadik féltől származó hirdetések nem futtathatók az oldalon.
Vagyis nem használhatod a posztokat más cég hirdetési felületeként.
Borító
A borító képek publikusak.
Ez azt jelenti, hogy mindenki aki meglátogatja az oldaladat, látni fogja a borítót is.
A borító kép nem lehet megtévesztő, félrevezető, nem sérthet szerzői jogot.
Nem ösztönözheted az embereket, hogy töltsék fel a borítójukat a saját személyes timeline-ukra.
Fontos kérdés még a szöveg arány is a borító fotónál, amivel kapcsolatban sok ellentmondás van, hiszen sokan azt gondolják, a Facebook eltöltölte a 20%-os korlátot, de a jelek szerinte ez nem így van.
Ajánlatok (Facebook Offer)
Ha létrehozol ajánlatot a Facebook ajánlat készítő megoldásával, akkor a következőkre kell figyelni:
- A Facebook ajánlatok csak korlátozott ideig élhetnek
- Csak akkor készíthetsz ajánlatot, ha kereskedője vagy gyártója vagy a terméknek, vagy Te szolgáltatsz.
- Ha van megkötés a kínálatra például lejárat, mennyiség, akkor az ajánlati feltételek között ezt le kell írnod egyértelműen.
- Csak Te vagy a felelős, az ajánlat érvényesítése vagy kiszállítás során fellépő hibák és problémákért.
- Ha az ajánlatokat egy kereskedőnél lehet igénybe venni a Te dolgod, hogy a részleteket a kereskedővel letisztázd.
- Csak arra a célra használd az ajánlat eszközt, amire a Facebook kitalálta, nem használhatod weboldal vagy más elérhetőség reklámozására például. Nyilván erre ott van a sima hirdetés.
- Te vagy a felelős, hogy az ajánlatod megfeleljen ezeknek a szabályoknak és minden más törvényi feltételeknek (például az alkoholra vonatkozó helyi szabályok). Ha nem vagy biztos a dolgodban, fordulj szakértőkhöz.
Vagyis csak valódi akciós, kedvezményes lehetőséget szabad felajánlani az Offer funkcióval, sima egyszerű reklámra ne használd, és minden szállítással, logisztikával, fizetéssel kapcsolatos megoldást neked kell kitalálni.
Promóciók
Ha a Facebookot használod egy promóció kommunikálására vagy lebonyolítására (nyereményjáték vagy verseny), Te vagy a felelős, hogy betartsd a különböző szabályokat és törvényi feltételeket, ideértve:
- a hivatalos szabályokat
- ajánlati és részvételi feltételeket, például kor és lakhely
- azokat a törvényi feltételeket és engedélyeket, amik a folyamatra vagy a nyereményekre vonatkozhatnak
A Facebookon futtatott promócióknak biztosítaniuk kell a következőket:
- teljes hozzáférés a Facebookhoz minden résztvevő számára
- tájékoztatást arról, hogy a promóciót nem kezeli, nem támogatja és nem szponzorálja a Facebook semmilyen módon.
A promóció helye lehet egy Facebook oldal vagy egy alkalmazás. Személyes profil Timeline-ja nem lehet helye a promóciónak, tehát az oszd meg a Timeline-odon vagy oszd meg egy ismerősöd Timeline-ján promóciók továbbra sem engedélyezettek.
A Facebook senkit nem segít a promóció kezelésében, ezért mindenki aki a Facebook eszközeit használja a promócióra, elfogadja egyben azt is, hogy ezt kizárólag a saját kockázatára teszi.
A promóciókról írtunk részletesen itt is és itt is, de a lényeg: ha rajongókat szeretnél aktivizálni, akkor azt a Facebook oldalon futtatott promócióval is megteheted, de ha rajongókat szeretnél gyűjteni, vagy adatbázist szeretnél építeni a rajongóid köréből, akkor ez továbbra is külső alkalmazásban valósítható meg. Amit még végig kell gondolnod egy promóció helyének kiválasztásánál az az, hogy mekkora munkát jelent a menedzsment. Egy nagyobb oldalnál éppen ezért macerás az oldalon folytatott promóció, mert szavazatot számlálgatni és előbányászni nagyon nagy élő munkát igényel. Ilyenkor is praktikus lehet az alkalmazás használat annak ellenére, hogy nem írja már elő ezt kötelezően a Facebook.
Ez nem minden
Fontos, hogy nem szó szerinti fordítás a cikk, inkább a szabályok átfogó ismertetés a cél.
Ha valami kétséged van valaminek az értelmezésével kapcsolatban, akkor az eredeti oldalt is keresd meg, főleg azért, mert a Facebook bármikor minden további nélkül megváltoztathatja a szabályokat.
Összességében itt találsz még információkat arról, hogy miket kell betartanod:
- Facebook oldal szabályzata
- Facebook hirdetési irányelvek
- Facebook adatfelhasználási irányelvek
- Facebook platform szabályzat
- Facebook felhasználási feltételek
- Facebook közösségi normák
Ha tetszett és hasznosnak találtad, akkor lájkold a cikket!
Azt is megköszönjük, ha megosztod az ismerőseiddel, hátha nekik is fontos lehet!