Egy vendégcikk következik, amit Szabó Zsuzsa, az Antavo társalapítója és marketingese írta. Az Antavoval nyereményjátékokat, fotópályázatokat és más alkalmazásokat lehet készíteni a Facebookra weboldalakra és mobilra. A magyar cég marketinges szoftverét több, mint 10 ezer marketinges használja a világ 150 országából.
Közösségi média oldalakat menedzselni nem könnyű, hiszen mindig meg kell küzdeni a követők és rajongók figyelméért.
Releváns és interakcióra ösztönző tartalmat készíteni még nehezebb. Már vannak olyan eszközök, amik posztolási ötleteket adnak, de segítségül hívhatod rajongóközösséged kreativitását is.
Rajongóid motiválása a tartalomgyártásra nemcsak a marketing szempontjából fontos, hanem egyszerre teszi relevánssá és hitelessé posztjaidat.
Posztolj Facebookra, hogy posztolható tartalmakat találj? Hihetetlennek hangzik, de olvass tovább, és fedezd fel, hogy spórolhatsz időt ezzel a módszerrel.
Az újságírók a közösség segítségét kérik munkájuk során
Íme egy példa: az újságírók lételeme a tartalomgyártás, és ennek megfelelően rendkívül jó modellt mutatnak a marketingesek, közösségi média menedzserek és szövegírók számára.
Ahogy Sean McLaughlin újságíró is mondja: „A régi szép időkben – egész nap a telefon mellett ültünk egy jó sztoriért – és vártuk, hogy visszahívjanak minket. Ma egyetlen Twitter üzenettel pár másodpercen belül szakértők sokasága reagál.”
Ha az emberek látják a publikálás lehetőségét, akkor boldogan segítenek. Az újságírók a maguk javára fordítják ezt a lelkesedést. Mindössze arra biztatnak minket, hogy beszéljünk.
Az Index és a Blikk is él a közösségi média erejével.
Az Index és a Blikk regisztrált felhasználói számára blogolási lehetőséget kínál fel, így a felhasználók által létrehozott tartalmakból szemezgetve akár a főoldalra is kikerülhetnek amatőr bejegyzések – ezzel jutalmazzák a legjobb tartalom előállítókat. Emellett mindkét online médium ösztönzi olvasóit arra, hogy saját videókat és képeket töltsenek fel.
Az alábbiakban bemutatok 5 hasznos tippet arra, hogy hogyan fordítsd előnyödre közösséged tudását és kreativitását.
#1. Gyűjts idézeteket kérdésekkel és instrukciókkal
Biztos vannak olyan vásárlóid, akik elégedettek a termékeddel vagy a szolgáltatásoddal. Kérdezd meg Tőlük, hogy miért szeretnek Téged?
Az Antavo egyik vásárlója, a lovasok.hu Facebook oldalán például megkérdezték, hogy a „A Te lovasoktatódnak mi a legjellegzetesebb, vagy épp legviccesebb szófordulata?„.
Miközben a válaszolók megosztották élményeiket, szórakoztató és humoros tartalmakat kreáltak, amiket az oldalt menedzselők később felhasználtak, még egy toplistát is összeállítottak a legmókásabb kommentekből.
Követheted a következő receptet is: ha termékedre/szolgáltatásodra vonatkozó idézeteket gyűjtesz, hangsúlyozd ki azt az egy dolgot, ami a potenciális vásárlóidat megfoghatja. Ebben az esetben ilyen kérdést tehetsz fel látogatóidnak: „Ha olyannal találkozol aki nem ismeri [a termékedet vagy a szolgáltatásodat], mivel vennéd rá, hogy azonnal kipróbálja?”.
Derek Halpern a Social Triggers című marketing tippeket megosztó blog sikeres menedzselője tette ezt nemrég, ugyanis megkérdezte, hogy olvasói milyen értékkel gazdagodnak a blogjából. Az olvasók válaszoltak, és észre sem vették, hogy tökéletes idézeteket gyártottak Dereknek.
Derek a következő instrukciót adta olvasóinak – Fejezd be a következő mondatot:”Azért érdemes olvasnod a Social Triggerst, mert….”
Menő, ugye?
#2. Gyűjtsd be a hasznos hozzászólásokat posztodhoz
Kevin Cain egy olyan bejegyzést közölt a Content Marketing Institute blogon, ami a látogatók generálta tartalmak felhasználásáról szólt, és ő 3 lépésben foglalta össze ennek módját:
- Tudj meg még többet: visszautaló kérdésekkel eredj kommentelőid nyomába és gyűjts ötleteket egy teljesen új tartalom létrehozásához
- Indíts vitát: előfordul, hogy a válaszolók eltérő álláspontot képviselnek, mint te. Erősítsd a márka iránti elköteleződésüket azzal, hogy vitát kezdeményezel velük. Ha ezt videó vagy rögzített hanganyag formájában teszitek – ez még érdekesebb tartalmat generál.
- Hozzászólások újrahasznosítása: használd a megfelelő hozzászólásokat idézetek vagy ajánlások formájában.
#3. Bátorítsd rajongóidat arra, hogy olyan fotót készítsenek, amin termékeddel együtt láthatók
Heidi Cohen a vásárlás utáni elkötelezettség építéséről ír Jon Loomer blogján. Ő azt ajánlja, hogy mutasd be posztjaidban elégedett vásárlóidat. „A termékedet használva rávilágítanak márkád nagyszerűségére a fényképeken, amik annak ellenére, hogy Facebookon szerepelnek, sokkal valósághűbbnek hatnak, ezzel a vásárlóid segítenek márkád kiépítésében.” – A boldog vásárlók igazi kincsek és kiváló anyagot szolgáltatnak posztjaidhoz.
Itt van 3 mód arra, hogy vásárlóid beleegyezését kérd mindehhez:
- Kérdezd meg élőben: ha van egy boltod, akkor kérd meg őket személyesen, hogy készítsenek fotót a termékeddel, majd küldjék el neked
- Készíts fényképet a helyszínen: ha szolgáltató vagy, mondjuk egy szépségszalon, vagy egy kávézó, akkor készíts fotót az új frizurájukról, vagy arról, ahogy kávéznak
- Mellékelj levelet: ha online árulod termékedet, akkor postázásnál mellékelj egy levelet a küldemény mellé, amiben arra kéred vásárlódat, hogy a termékeddel készült fotót ő maga posztolja Facebook oldaladra.
Ezek a módszerek alkalmasak arra, hogy idézeteket és pozitív vásárlói visszajelzéseket gyűjts.
Az edzőruháhat készítő angol cég, a Zaggora például folyamatosan ösztönzi arra vásárlóit, hogy küldjenek olyan fotót, amin éppen a terméküket viselik.
#4. Futtass fotópályázatokat rajongói képek gyűjtésére
Készíthetsz olyan promóciót, ami segít, hogy rajongóidtól képeket kapj. Ez akár a Facebook oldaladra illeszthető applikáció formájában is működhet. Ezek a felhasználók generálta tartalmak megbízhatóvá varázsolják cégedet, és követőid érzik azt, hogy nincsenek egyedül. A feltöltött képeket ráadásul felhasználhatod közösségi média oldalaidon.
(Ha fotó-, videó-, vagy esszépályázatot indítasz, mindig figyelj oda a fődíjra. Célszerű, hogy ne legyen méregdrága, de túl olcsó sem. Például soha ne ajánlj fel egy iPad-ot, ha nem Te vagy az Apple :). A márkáddal összhangban álló nyeremény segít számodra releváns tartalmakat keresni a megfelelő emberektől. Így ha videokamerákat árulsz, jobb, ha videokamera kiegészítőket ajánlasz fel nyerteseidnek egy kamera helyett.)
A következő 3 tipp segít abban, hogy autentikus képeket kapj:
- Posztolj a már feltöltött képek közül, hogy még több embert vonzz: ezzel még népszerűbbé teszed fotópályázatodat, miközben a futó pályázathoz linkeled mindezt
- Mutass boldog arcokat: oszd meg másokkal a győztes örömét, amikor átveszi jutalmát
- Hasznosítsd újra a beérkezett fényképeket: pályázatod végén hirdethetsz feliratversenyt. Látogatóidnak csak címet kell adniuk a pályázatodra érkezett képeknek.
A fotópályázat alkalmazás nagyszerű módja annak, hogy mélyítsd rajongóid és barátaik elköteleződését – akik a feltöltött képekre szavaznak.
Nézzük a már előbb említett Lovasok.hu példáját.
A Lovasok.hu indított egy ‘Kiscsikónk született’ című fotópályázatot, ahova egy kiscsikóról kellett különböző képeket beküldeni. A promóció végén ezeket a képeket egyenként feltölthetik a Facebook oldalukra és megkérhetik látogatóikat, hogy adjanak címet nekik.
Az Antavo egy másik vásárlója a Manhattan Time Service – ők New Yorkban árulnak órákat. A nyertesekről és a nyereményükről készült közös fotót feltöltik Facebook oldalukra.
#5. Készíts nyereményjátékokat, és kérdezz bármit feliratkozóidtól
Rengeteg mindent tudhatsz meg a már meglévő és leendő vásárlóidról, ha a megfelelő nyereménnyel motiválod őket. Például egy Facebook nyereményjátékkal anyagot gyűjthetsz blogposztjaidhoz és a közösségi médián publikálandó posztjaidhoz.
Kérdezd meg feliratkozóidat, hogy hogyan ismerkedtek meg a márkáddal, miért ajánlanák barátaiknak őket, mely különleges tulajdonságokat szeretnek a legjobban termékedben.
Facebook-os és azon kívüli nyereményjátékokkal nagyszerűen tudsz emailes feliratkozókat és rajongókat szerezni. Itt van egy Antavos alkalmazás-példa:
Ez az ajándékbolt vásárlói véleményét kéri a következő blogposztjához. A válaszok rávilágítanak arra, hogy hogyan hoznak döntéseket a vásárlók.
Ne szerző légy, hanem szerkesztő
A fentiekben bemutatott 5 tipp segítségével meggyorsíthatod rajongóid tevékenysége révén a tartalomgyártást. Ráadásul az emberek szeretnek egymásról hallani, szeretik érezni azt, hogy nincsenek egyedül a közösségben.
A tartalmak szerkesztőjeként és nem szerzőjeként jobban tudott fejleszteni a közösségi médiára fókuszáló marketingedet, és egyben autentikusabbá is teheted.
Hogy tetszenek ezek a tippek? Használod a rajongóid által gyártott tartalmakat? Hogyan?