A márka összefoglalja egy termék, szervezet akár szolgáltatás arculatát, szlogenjét, logóját és mindazt amit a fogyasztók, alkalmazottak és egyéb érintettek képzelnek a márkanév hallatán az adott termékről, szolgáltatásról, szervezetről.
Ezek pozicionálják a piacon a márka helyzetét, ez ad összehasonlítási alapot a konkurensekkel. Ezekkel a képzelt, vagy valós értékekkel lesz több, értékesebb a márka.
Összefoglalva ezt írja a márkáról a wikipédia.
Gyakorlatban a márka kialakítása cégmérettől, a cég vezetőinek tudatosságától és a piactól nagyban függ.
Kisebb cégeknél, illetve kevésbé tudatos menedzsment esetén a márka kialakítása nagyon leegyszerűsödik.
Gyakorlatilag a grafikus, vagy a webfejlesztő cég alakítja ki az alapjait a „ja, és csináljatok nekünk egy logót is!” felszólítás után. Gyakran ilyenkor születik meg a cég illetve a termék szlogenje is mindenféle előtanulmány, felmérés és üzleti koncepciótól függetlenül.
Nem véletlen a sok „minden ami cipő, minden ami könyv, minden ami mindenami” jellegű szlogen.
Nagyobb cégeknél a márka kialakítása komoly, önálló értékteremtő projekt, ahol nagyon sok szempontot igyekeznek figyelembe venni a fenti elvek alapján. Itt általában egy speciális, kreatív csapat segít a brand megszületésében.
Akárhogy is kezdődik, a márka építés itt nem ér véget.
Amint ugyanis kiszabadult a szellem a palackból, elindul a márka tudatosítása, és a cég arra törekszik, hogy minél többen megismerjék a különböző elemeket, és minél többen értsék meg a bennük rejlő üzenetet
De ebben a pillanatban megindul egy másik folyamat is.
A célcsoport, az emberek elkezdik alakítani a márkát. Régen ennek nem volt olyan nagy szerepe.
Ma azonban, a közösségi média korában ez a folyamat sok esetben nagyon erős.
Ma, amikor a vásárlók visszabeszélnek, amikor leírják a véleményüket, amikor látványosan, sok embernek mondják el, hogy mit gondolnak egy termékről vagy szolgáltatástól, már nem az a márka, amit a grafikus, a cégvezető, vagy a kreatív ügynökség kitalált.
A vevők, a lehetséges vevők és a márka körül kialakuló közösség egyaránt részt vesz a brand építésében, formálásában. Egyébként ez régen is hasonló volt, csak nem ennyire közvetlen, és nem ennyire tömeges.
Az ügyes cégek azonban ezt a lehetőséget felhasználják. Építenek erre a folyamatra, és bevonják a közösséget az arculat, a szlogen, és a különböző márkajegyek kialakításába.
Ennek a díja, egy olyan brand kialakulása, amelyiket jobban szeret a célcsoport, amit jobban maguknak éreznek az emberek.
A márkát alakítják a vevők.
A márkát alakítja a közösség.
Ha jó márka a célod, akkor ne csak hagyd, hanem ösztönözd ezt a folyamatot!
Ez nem csak akkor van így, ha egy multiról beszélünk, hanem akkor is, ha egy kisvárosi étteremről, egy nyelviskoláról, vagy egy jógastúdióról van szó.
Vond be az embereket, kérd a segítségüket, bátorítsd a visszajelzéseket és olyan márkát fogsz kialakítani, amit jobban maguknak fognak érezni a vevőid. Ez pedig végső soron pénzügyi oldalon is pozitív eredményt fog hozni.
Ezért kell, hogy beszéljük a márkaépítésről, és ezért is fogunk róla beszélni egy egész délutánon keresztül jövő héten a BrandTrend szemináriumán. Kattints ide, és csatlakozz hozzánk, ha erős márkát akarsz építeni!