Természetesen nem a hollywoodi filmeket megihlető vírusokról lesz szó most, hanem arról, hogy mennyire számíthatunk az üzeneteink vírusos terjedésére a Facebookon.
Először is egy érdekes tény, amit talán már Te is felfedeztél, ha szoktad nézegetni a statisztikákat:
hiába a sok megosztás, lájk és hozzászólás az a bizonyos virulens terjedés általában minimális.
Persze a minimális relatív.
De ha belegondolsz, hogy a magyar felhasználóknak átlagosan 200 ismerősök van, akkor érdemes megnézni a számokat.
Például egy olyan bejegyzésnél, ami egy 5.000 rajongóval rendelkező oldalon született és a virality értéke 1.28, a talking about this pedig 23, arra számítanál, hogy a bejegyzés virulensen kb. 4600 emberhez jut el.
Ehelyett a virális elérés mindössze 435.
Persze ez egyáltalán nem meglepő, ugyanis a Facebook már februárban nyilvánosságra hozta, hogy egy Facebook oldal heti szinten átlagosan csak a rajongók 16%-át éri el, egy Facebook felhasználó posztjait pedig az ismerőseinek csak a 12%-a látja, így majdnem darabra stimmel a dolog.
Igen, az oldalad rajongóinak a bejegyzéseit az ismerőseiknek csak a 12%-a látja.
Ezt nem árt figyelembe venni. Kevesebben, mint a Facebook oldalak bejegyzéseit, ahol ez az arány 16%.
Alapvetően ez az Edge Ranknek köszönhető, bár ehhez képest elég mézesmadzag szaga van a Facebook oldalak statisztikájának tetején látható Friends of Fan érték, ami azt próbálja érzékeltetni, mekkora potenciál van a kommunikációban.
A Közösségi marketing vállalkozások Facebook oldalánál például 12061 rajongónál ez a „rajongók ismerősei” szám például 2,712,921.
Ha a 12%-os értéket vesszük akkor valójában a potenciálisan elérhető arány csak 325.550, de ha ehhez hozzászámoljuk, hogy az oldalak csak 16%-ot érhetnek el, akkor még szomorúbb az arány: valójában csak 52.088 embert érhetünk el, ha minden rajongónk, aki meglátja a bejegyzést, beszél is róla, vagyis megosztja, lájkolja vagy hozzászól.
Persze ez több szempontból elméleti, hiszen olyan sajnos ritkán van, hogy a rajongók számának megfelelő ember reagál, cserébe viszont szerencsére nem 16%-át érjük el a rajongóknak, ha jól kommunikálunk.
Éppen ezért nagyon fontos, hogy jól kommunikálj!
Jó időben, jó fogalmazással, jó témákat.
Így esélyed lesz arra, hogy Facebook oldalad rajongóinak minél nagyobb részéhez eljuss, ők pedig a reakciójukkal az ismerőseik nagyobb részéhez fogják eljuttatni a bejegyzéseid. A következő cikkben megnézzük, hogy a lehetséges rajongói reakciók közül (lájk, megosztás, hozzászólás) melyik hozza a legtöbb vírusos elérést.
Viszont addig egy dolgot ne felejts el: a Facebook csak részben szól a vírusos terjedésről!
Persze vannak olyan témák, vannak olyan oldalak, ahol az előbb említett arány jobb, de ha megfigyelted, már az „okleveles alkalmazások” sem pörögnek annyira mint tavaly ősszel (egyetlen furcsa kivétel talán az adatlap megnézős átverős alkalmazások).
De az esetek legnagyobb részében, főleg, ha szűkebb a célcsoport és célzottabb a kommunikáció, a Facebook nem a vírusosságról szól. Nem azért kell használnod a Facebookot, mert itt majd a vírushatás segítségével hihetetlen sikereket fogsz elérni.
Azért érdemes használnod, mert a Facebooknál egyszerűbb és olcsóbb megoldás jelenleg nem nagyon van arra, hogy a célpiacoddal rendszeresen tartsd a kapcsolatot. A Facebook ezért inkább a jelenlétről, a két irányú kommunikációról, a rendszeres kapcsolattartásról szól és nem a vírusosságról.
Neked mi a véleményed?
Egyetértesz? Nyomj egy lájkot!
Mást gondolsz? Írd le a hozzászólások között!