Ha ezt a blogot olvasod, akkor minden bizonnyal Te is egy vagy az a 900 millió ember közül, aki naponta lájkol, kommentál és posztol a Facebookon. Lehet, azok közé is tartozol, akik tudják hogyan reklámozzák tevékenységüket a Facebookon. Gondolod, hogy mindig tökéletes a kommunikációd?
A Mashable a Facebook kommunikációs szakembereivel beszélgetett, hogy megtudja mik a legjellemzőbb marketinges Facebook hibák, amiket gyakran elkövetnek az emberek. Úgy tartják a Facebook kommunikáció külön tudomány, művészet, ahol bizony vannak olyan fogantyúk, amibe kapaszkodva a marketingesek sokkal sikeresebbek lehetnek. Ez nem valami feketedoboz – mondják – rengeteg olyan lehetőséget rejt magában a közösségi oldal, amivel sikeresebbé tehető a marketing.
Kezdjük azokkal, amiket jobb elkerülni, a leggyakoribb Facebook marketing hibákkal! Estetek már valaha áldozatául valamelyiknek? Kommentben várjuk az élménybeszámolókat! 🙂
1. Hanyagul, hiányosan kitöltött oldalak
Nyilvánvaló lehet, de jobb megbizonyosodni róla, hogy teljes körűen kitöltötted-e a céges oldaladra vonatkozó minden információs mezőt a profilodon. A vállalkozásoknál legyen megadva a nyitva tartás, cím, fényképek, és más hasznos információk a márkáról, hogy a felhasználók gyorsan és sok információt kaphassanak. Ha új üzletet vagy telephelyet nyitsz, tedd közzé, listázd őket egy oldal alá, de akár nyithatsz külön oldalt az egyes üzleteknek is. Bizonyosodj meg abban is, hogy Facebook oldalad URL címe is be van állítva, ugyanis ez is követelmény az üzleti profiloknál.
2. Jogtalan borítókép használat
A borítókép talán az üzleti Facebook profilod legfontosabb alkotóeleme, ezt nézik veszik észre legelőször a látogatók, ezért fontos figyelni arra a néhány dologra, ami NEM szerepelhet a borítóképen:
- Ár, vagy vásárlásra utaló információ (beleértve a kedvezményeket is,mint a 30%-os akció!)
- Felhívás lájkolásra, kommentelésre, letöltésre, buzdítás arra, hogy megosszon, feltöltsön, letöltsön, továbbadjon a felhasználó bármit.
- Kapcsolat adatok, webcím, e-mail cím, levelezési cím.
A borítóképen mutass valami olyat, amire büszke lehetsz, ami megmutatja céged, márkád lényegét, legyen az étterem esetén egy élésesen tálalt fogás, divatbemutató fotók egy ruhamárka számára, vagy kutyák egy állatmenhely esetén. Érdemes a borítóképet időnként frissíteni, ezzel akár új termékeket reklámozhatsz vagy felhívhatod vele a figyelmet különböző célokra. Gondolhatod úgy is, hogy a borítókép egy óriásplakát, amit szabadon felhasználhatsz a legjobb ajánlataid reklámozására, persze az említett szabályok betartása mellett.
3. Nyereményjátékok irányelveinek megszegése
Egy vállalkozás esetén elengedhetetlen, hogy az általa futtatott nyereményjátékok, MIND szabályosak legyenek, ugyanis a szabálytalanság esetén nem csak az alkalmazás, de a felhasználó is letiltásra kerülhet. Érdemes akár ügyvéd segítségét is kérni bizonytalanság esetén, és fontos figyelembe venni azt is, hogy a szabályok országonként különbözhetnek! Íme néhány alapvető szabály, amit nem szabad megkerülni:
- Tilos olyan versenyt bonyolítani, melynek során a helyezések a lájkolás vagy kommentelés alapján kerülnek kialakításra.
- Te, mind márka, vagy cég vagy felelős a jogszabályoknak megfelelő működésért, beleértve a hivatalos szabályok, jogosultságok és feltételek megszabásának körét is.
- Játékok és versenyek csak alkalmazásokon keresztül futtathatóak a Facebookon!
- Ki kell emelni, hogy a Facebook semmilyen formában sem szponzorálja, támogatja, jegyzi a játékot, vagy kapcsolódik hozzá.
- A játékok és versenyek nyertesei nem kerülnek kihirdetésre vagy értesítésre közvetlenül a Facebookon keresztül. Ennek elkerülésére a nyertest ajánlott e-mailben értesíteni, a közzététel pedig a játékszervező oldalán történhet meg, ami tovább posztolható a Facebookra.
Léteznek olyan szolgáltatók, akik segítik a vállalkozásokat abban, hogy legális promóciókat bonyolíthassanak le, ráadásul nagy részük ingyenes, ilyenek a Wildfire, Offerpop és a Buddy Media, de itt a Facebooktippek-en is sok hasznos információt találsz a nyereményjátékok legális lebonyolításáról.
4. Posztolás eltúlzása
A kevesebb néha több.
A Facebook kezdésnek csak heti 1-2 posztot ajánlj, hogy megnézzük azok hogyan működnek. Sok cég posztol naponta, akár többet is, de ennek könnyen lehet hirdetés szaga is, ha túlzásba visszük. A Facebook azt mondja, hogy az átlagos felhasználó 4-6 új oldalt lájkol havonta, tehát az oldaladnak azokkal a tartalmakkal is harcolnia kell a figyelemért. Érdemes inkább egy jól kitalált posztot közzétenni naponta, mint több olyat ami nem kelti fel a figyelmet. Nem baj, ha nem posztoltsz minden nap, mert heti pár poszt esetén is napi bontásban láthatod az oldalad statisztikai adatait az Insights-ban.
5. Túl nagy hangsúly a lájkokon
A lájkok természetesen fontosak, hiszen minél több lájkod van, annál több embert ért el az üzeneted. De a lájkolás csak az első lépés. A második lépés, hogy a megfelelő közönséget érd el, akik elköteleződnek az oldalad iránt. Hiszen ha ők rendszeresen lájkolnak, kommentelnek, és megosztják tartalmaidat, akkor az „ügynökeiddé” válnak, és továbbítják üzeneteidet saját ismerőseik felé.
Azt is fel kell ismerni, hogy bizonyos napokon magasabb a megosztási arány, mint másikakon. A Buddy Media kutatóközpont szerint csütörtökön és pénteken akár 18%-al magasabb lehet a posztok iránti érdeklődés, mint a hét más napjain. Az új eszközök segítségével könnyedén menedzselheted az oldalad, felállíthatsz egy posztolási sorrendet, és taktikáddal kevesebb poszttal is több sikert érhetsz el. Érdemes az időzítést figyelembe venni kampányok, játékok tervezésekor is!
6. Túl sok a rizsa
Facebook kutatások kimutatták, hogy a 100-250 karakter (vagyis 1 vagy 2 sor) hosszúságú szövegek 60%-al több lájkot, kommentet és megosztást érnek el, mint a 250 karakternél hosszabb írások. Minden bizonnyal erre a Twitternek is hatása volt a rövid üzeneteivel…. Természetesen a posztjaid lehetőleg különbözzenek a Twitter tartalmaktól, vagy bármi más platformon való megjelenésektől, hogy a rajongóid ne találkozhassanak kétszer ugyanazzal a szöveggel.
Egy tipp arra, hogy biztosan rövid legyen a posztod szövege: töröld a megosztott URL-t a szövegdobozból. Miután beillesztesz egy linket a poszt mezőbe törölheted az URL-t, a megosztási boksz nem fog eltűnni.
7. Unalmas és off-topic témák posztolása
Reméljük nem ér meglepetésként, hogy a felhasználók elvárják, hogy amit közzéteszel a vállalkozásod oldalán, az releváns legyen a céget, márkát, termékeket tekintve. Ha például pizzériát üzemeltetsz, akkor nem érdemes az euró árfolyam alakulásáról posztolnod, csak mert az téged érdekel, mert a közönségedet valószínűleg inkább éhes, mintsem a valutaváltáson gondolkodik.
Az, hogy a márkádnak vagy cégednek vannak rajongói, még nem azt jelenti, hogy minden tekintetben egyet értenek veled, ezért szorítkozz a témába vágó, releváns tartalmakra, és hanyagold az off-topic témákat. Lévén, hogy a rajongóid nem találkoznak feltétlenül minden egyes poszttal, amit megosztasz, előfordulhat, hogy az irrelevánst tartalmakon akad csak meg a szemük, és elvesztik érdeklődésüket az oldalad iránt.
8. Forgalmi adatok figyelmen kívül hagyása
A Facebook Insights rengeteg hasznos információt nyújt, bolond lennél, ha ezt nem használnád ki.
A rajongók ismerősei (Friends of fans) mutató különösen érdekes, mert tipikusan bemutatja, hogy mennyivel nagyobb a lehetséges rajongók bázisa, mint a jelenlegi rajongóké. Számokban értelmezve, az 100 legnépszerűbb Facebookon megjelenő márka esetében a rajongók ismerősei 81-szer többen vannak, mint maguk a rajongók. Ez azt jelenti, hogy hatalmas potenciális piacot érhetünk el megfelelő posztolással, mivel a a rajongók aktivitása látható az ismerősök hírfolyamában, főleg ha a „promoted post” lehetőséget is kihasználod.
Figyelemmel kell kísérni a Beszélnek Róla mutatót is, hogy lásd hogyan alakulnak a kommunikációd a Facebook ökoszisztémában, és egy átfogó marketing stratégiát alakíthass ki az alapján, ahogy valójában működik a közösségi oldal. Ez a módja annak, hogy működőképes marketingtervet dolgozhass ki. Ebben az értelenben gondolhatsz úgy a Facebook rajongóidra, mint egy célcsoportra, akiknek azt szeretnéd adni, amire vágynak.
Nézz rá a valós idejű insights adatokra is, ami segíthet meglátni a posztolás, kiemelés, „promoted posts” hatását.
9. Szürke egérke
Miután a Timeline átformálta a Facebookot egy sokkal inkább kép centrikus oldallá, fontos felrázni a tartalmakat is. Ha bármiből túl sokat alkalmazol az unalmassá válik, ezért a képek, videók, kérdések, mérföldkövek megfelelő keverékét kell megtalálni, ezzel izgalomban tartva a közösséget. Az emberek igénylik a változatosságot, a különböző típusú posztok különböző érdeklődést és reagálást váltanak ki.
Tipp: Kérdés feltevéssel jellemzően több hozzászólást tudunk generálni!
A kommunikációs szakértők szerint a harmadik felektől posztolt videók (Youtube, Vimeo…) kevesebb organikus aktivitást generálnak, mint a Facebookon közzétett videók.
Fontos, hogy bármit is teszel közzé, a céged vagy márkád hangja legyen mindig ugyanolyan, légy hű az arculatodhoz.
10. Facebook hirdetések körüli homály
Nincs minden cégnek pénze arra, hogy Facebook hirdetésekkel fegyverezze fel magát. Abból viszont minden márka tanulhat, hogy mi tesz igazán jóvá egy hirdetést.
Fontos, hogy hirdetéseink „jól márkázottak” legyenek.. Ha nem nyilvánvaló, hogy ki hirdet és mit, akkor kisebb az esély arra, hogy felkeltse a rajongók figyelmét. Nem árt, ha ajánlasz valamiféle nyereményt, vagy jutalmat, az ilyen jellegű hirdetések nagyobb befolyással bírnak a vásárlóerőre. Légy kreatív és mindig tartsd szem előtt a célcsoportod igényeit, gondolkodását. Nincs ötleted arra, hogy mi lehetne a hirdetésedben? Nézz bele a Facebook Insights-ba, és keresd elő azokat a témákat, amit a legnagyobb érdeklődést váltották ki.
Tehát akkor összességében…
A Facebook marketing kiemelkedően fontos eszköze a rajongógyűjtésnek és a márkáról, üzletről való tartalmak kommunikálásnak. Egy sikeres kampánynak viszont már nem feltétele, hogy minden idődet és pénzedet rá áldozd. Egy jó stratégiai terv és pár perc minden nap már elegendő lehet arra, hogy nagy sikereket érjen el márkád vagy céged a Facebookon, egészen addig, amíg nem követsz el hibákat.
Ajánljuk figyelmedbe oldalunkat, és hírlevelünket, ha szeretnéd elkerülni a Facebookon való hibázást, és mindig naprakész szeretnél lenni a közösségi marketing terén.
Szerinted melyek a legsúlyosabb hibák? Írd meg a hozzászólások között, ha pedig tetszett a cikk, nyomj egy lájkot és egy plusz egyet!