A Facebook tegnap bevezette azt a szolgáltatást, ami a Timeline publikálásakor néhány percre már felvillant: az ismerős listákat
Az ismerős listák segítségével embereket és oldalakat pakolhatunk rá egy-egy olyan listára, amit mi nevezünk el.
Így össze tudunk magunknak álltani saját újságokat a különböző érdeklődéseink alapján.
Például lehet egy gazdasági újságunk, egy közösségi médiával foglalkozó újságunk (persze a Közösségi média vállalkozásoknak Facebook oldallal az élen! 😉 ), divat újságunk, vagy akár követhetjük külön az ügyfeleket, konkurenciákat, stb.
Jól hangzik nem?
De,… ő….egy szóra… nem láttunk már valahol ilyet?
Dehogynem, és mindenki ezzel kezdte, a Twitter, a Pinterest már nyújtja ezeket a rendszerezési lehetőségeket különböző neveken.
De még érdekesebb, hogy más Facebookon BELÜLI megoldások is nyújtják szinte ugyanezt.
Hiszen van nekünk ismerős listánk, ahova rá tudunk rakni embereket és oldalakat, és van Feliratkozásunk, amivel fel tudunk iratkozni ismeretlen emberekre is.
Akkor mire jó ez az egész?
Talán segít, ha összehasonlítjuk a három dolgot.
Ismerős listák
Ez privát dolog.
Ezt csak Te látod, nem tudod megosztani senkivel.
Vannak köztük automatikus listák is, amiket a facebook a beállításaid alapján hoz létre. Például munkahely, város, stb.
Ezek segítségével tudod a megosztásaidat és a posztjaidat is kezelni.
Például ki tudod választani, hogy melyik ismerős listának jelenjen meg (vagy éppen ne jelenjen meg a poszt (állapotfrissítés) amit éppen publikálsz.
Rá tudsz rakni embereket és oldalakat is, de az oldalakat lájkolnod is kell.
A Facebook javasol embereket az ismerőseid közül, akiket rárakhatsz egy-egy ismerős listára.
Érdeklődési listák
Lehet privát és lehet publikus is. Ki tudod választani, hogy csak Te látod, melyik ismerősöd illetve ismerős listád látja illetve publikus-e a lista.
Meg tudod osztani, hogy mik érdekelnek, és ezekre rá tudsz pakolni embereket is és oldalakat is.
Ahhoz, hogy erre rá rakj egy embert, nem kell, hogy ismerősöd legyen. Ahhoz, hogy rá tudj egy érdeklődési listára rakni egy oldalt, az oldalt nem kell lájkolnod.
A Facebook javasol embereket és oldalakat az érdeklődési listád bővítésére.
Érdeklődési listára csak Facebookon belül lehet rakni az embereket és az oldalakat.
Feliratkozások
A feliratkozás egy speciális érdeklődési lista lett.
A feliratkozásnál is be tudod beállítani, hogy ki lássa. Melyik ismerősöd, vagy melyik ismerősi listád.
Míg a többi érdeklődési listádat szabadon tudod törölni, a feliratkozási listát nem. Ezt csak archiválni tudod.
A Facebook javasol embereket, akikkel bővítheted a feliratkozásokat
A feliratkozók listáját tudod bővíteni a Facebookon kívül is, hiszen egy ember el tud helyezni feliratkozás gombot egy weboldalon is.
Jól látszik, hogy nagy az átfedés a három megoldás között.
Két fontos cél illetve feladat lehet ami segíthet megfogni a különbséget:
- az ismerős listák segítségével a kommunikációnkat pontosíthatjuk, hiszen listáknak szóló külön üzeneteket tudunk írni, megosztásokat tudunk készíteni.
- az érdeklődési listák pedig segíthetnek abban, hogy a saját magunkról publikusan megjelenő információkat finomítsuk, hiszen így csoportosítva tudjuk megmutatni másoknak, hogy milyen területek (emberek, oldalak) érdekelnek minket.
Született korábban egy vicc a Twitter és a Facebook közötti különbség bemutatására:
A Facebookon azok az ismerőseid, akikkel egy osztályba jártál, a Twitteren pedig azokat követed, akikkel egy osztályba szerettél volna járni.
Kb. ez az elv került bele most a listákba:
Az ismerősi listáidra rakd azokat, akikkel egy osztályba jártál, az érdeklődési listáidra (és a feliratkozásba) pedig azokat, akikkel jó lett volna egy osztályba járni!
Egyébként a listák bevezetése, és a velük megjelenő változások több kérdést is felvetnek.
A Facebook vajon csökkenti a lájkok szerepét?
Hiszen ha valaki egy érdeklődési listába rak egy oldalt, akkor nem kell lájkolnia.
Ennek a másik megfejtése: újabb esélyt kaptak az oldalak, hiszen nem kell lájkolni őket, még is eljuthatnak az emberekhez, főleg a listák melletti ajánlásoknál.
Lesz egy külön mérőszám arra, hogy mennyien raktak egy oldalt (vagy embert) rá egy érdeklődési listára?
Hiszen ha nem kell lájkolni, hogy olvasni tudjak egy bejegyzést, akkor ez a szám is egyre kevésbé lesz pontos.
Az érdeklődési lista vajon bele fog számítani az Edge Rankbe?
Azért, mert érdeklődési listára raktam egy oldalt vagy egy embert, gyakrabban meg fognak jelenni a bejegyzései a hírfolyamban?
Még tisztulnia kell a képnek, majd a gyakorlat megválaszolja ezeket a kérdéseket.
Addig is tesztelgessétek a listákat, és osszátok meg velünk a tapasztalataitokat bátran!
Ha tetszett a cikk, nyomjatok egy lájkot és egy pluszegyet, ha pedig kérdésetek van, bátran tegyétek fel a kommentek között!