Pár éve voltam egy Budapest parádén.
Emlékszem egy dög meleg nyári nap volt, mi egy lakásfelújítás közepén voltuk, de pihenésképpen elmentünk megnézni a felvonulást.
Kisétáltunk az Andrássy útra, és néztük ahogy a lépésben haladnak a kamionok, mindegyiken szól valami zene, táncolnak az emberek idétlen ruhákba, fúják a habot, szált a konfetti…
Vidám és hangulatos látvány volt, annak ellenére, hogy a zenei stílus nem volt az enyém.
Persze rajtunk kívül ezrek nézték csak abban a néhány utcában a parádét. Nézték a járdáról, padokon állva, de leselkedtek még az Andrássy út öreg palotáinak ablakából is, sőt néhányan pedig a díszes kandeláberekre másztak föl egy-egy jó fotóért.
Ahogy ácsorogtunk az út szélén láttuk, hogy a parádé csendesedik, levonult az utolsó kamion is, kb. 50 méterrel utána pedig jöttek a takarítók meg a kukás autók és tisztították az Andrássy utat a teljes szélességében a szervízutakkal együtt.
Egy óra múlva pedig nyitották meg a keresztutcákat, engedték át a forgalmat, és már szinte semmi sem emlékeztetett arra, hogy itt nem olyan régen tízezrek vonultak fel kamionokról üvöltő zenére ugrándozva.
Ez az emlék azért jutott az eszembe, mert olvastam egy bejegyzést a Social Bakers blogon, amelyik alig tíz napja íródott és egy toplistát közöl azokról az oldalakról, amiknél a legnagyobb az „ennyien beszélnek róla” mutató szám.
Eszembe jutott, hogy jól kielemzem őket, és adok leírok néhány ötletet, hogyan lehet magasra tornászni az aktív rajongók számát.
Aztán ahogy elkezdtem végignézni az oldalakat meglepődtem, hogy a rajongó / ennyien beszélnek róla arány közel sem akkora, mint ami a cikkben volt. Meglepődtem, aztán rájöttem, hogy a karácsonyi kampányok után ez szinte természetes.
Hiszen egy Facebook olal aktivitás nagyon múlandó. Nem véletlenül az aktivitást mutató, ennyien beszélnek róla szám is így van kitalálva.
Annyira mulandó, mint a Budapest Parádé, ami után 1 órával már nyoma sem volt.
Ezzel a furcsa hasonlattal élve, körülbelül ilyen a Te Facebookos aktivitásod is:
- Az Andrássy út a Te Facebook oldalad.
- A Budapest Parádé a Te Facebook kampányod, kommunikációd.
- Akik a Budapest parádén részt vesznek, ők azok, akik lájkolták a Facebook oldalad.
- Akik nézik a bulizókat, és akik részt vesznek a felvonuláson, ők azok, akik beszélnek róla.
- Akik pedig a tévében, újságcikkben, olvasnak, hallanak róla, ők azok, akiket elér a Facebook oldalad, ők a „reach„.
Az Andrássy út a Facebook oldalad, és az a feladatod, hogy jó kommunikációval, jó kampányokkal, minél több embert hozz be és tarts ott.
Ha csak átvonulnak az oldaladon, mert kaptak egy kis pillanatnyi örömöt, mondjuk egy okleveles alkalmazást, akkor hiába voltak ott sokan, keveset érsz vele.
Ha nincs stratégiád arra, hogy tartósan ott tartsd őket, hogyan alakíts ki tartósabb kapcsolatot, akkor lehet hogy csak egy emlék leszel a Facebook oldalukon. Ha valaki felidézi náluk talán eszükbe jut, hogy „igen, én egyszer lájkoltam azt az oldalt, szép volt, jó volt, de már nem érdekel, köszi”.
Egyébként közben rájöttem, hogy egyszer már írtam 5 tippet arról, milyen módszerekkel lehet magasra tornázni az ennyien beszélnek róla számot, ha érdekel, kattints ide.
Ha pedig tetszett a cikk, oszd meg, vagy nyomj egy lájkot!