Igen, jól olvastad, most arról lesz szó, hogyan posztolhatsz a Facebookon belül azoknak a felhasználóknak a hírfolyamába, akik a weboldaladon megnyomták a Tetszik gombot.
Persze kezdhetném azzal, hogy tartsa fel a kezét mindenki, aki úgy jutott ide, hogy a Facebookon egy olyan oldal üzenetében levő linkre kattintott, amit még soha nem lájkolt.
De úgy se látom ki teszi fel a kezét, és Ti sem látjátok a többi olvasó kezét, ezért maradjunk az alapoknál, és nézzük meg, mit is jelent ez az egész!
A weboldal Tetszik gomb és a Facebook poszt
Van a Facebook Tetszik gombnak egy olyan funkciója, amit nagyon kevesen használnak.
Ez pedig az, hogy mindenkit, aki megnyomja a weboldaladon valamelyik tetszik gombot, tudsz értesíteni a Facebookon belül, akár több módon.
Hogy micsoda?
Mégegyszer leírom, ha Te itt megnyomod a tetszik gombot, akkor én fogok tudni a Facebook hírfolyamodba egy üzenetet küldeni. Ugyanúgy, mintha egy Facebook oldalt lájkoltál volna.
Abban az esetben is küldhetnék üzenetet hírfolyamodba, ha nem lenne a Facebookon belül saját üzleti oldalam (Facebook felhasználó azért kell hozzá persze).
Ehhez ráadásul nem is kell különösen nagy tudás, nem kell programozni, nem kell varázsolni, hiszen a Facebook erre lehetőséget ad rögtön a Tetszik gomb mellett, csupán annyit kell tenned, hogy megnyomod az Admin linket.
Az admin linken egy olyan Facebook oldalra jutsz, amit csak azok látnak, akik a weblapodnak Facebook alkalmazásának az is adminjai. Ők pedig megtehetik, hogy posztolnak linket, képet, kérdést üzenetet azoknak a Facebookos hírfolyamába, akik a weboldalon nyomták meg a tetszik gombot.
Ha egy felhasználó több almenüpontban megnyomja a tetszik gombot egy weblapon belül, az olyan, mintha több Facebook oldaladat lájkolná, így több üzenetet tudsz neki egyszerre küldeni különböző oldalakról.
Ez persze több kérdést felvet, nézzük először a technikaikat!
A titokzatos szerkesztő felület
Láttál már a Tetszik gombod mellett Admin Page vagy Szerkesztő felület linket?
Lehet, hogy nem, de ne ijedj meg, sokan nem láttak még ilyet.
Ugyanis ahhoz, hogy ezt a linket előcsalogasd, megfelelően kell felkészíteni a weboldalad.
Egyrészről kell -nyilvánvalóan- egy tetszik gomb a weboldaladba, annak is lehetőleg az XFBML verziója.
Másodszor pedig a weboldalad forráskódjának fejlécében szerepelnie kell az open graph protokoll sorainak megfelelően kitöltve.
Ennek van két különösen fontos sora, az, hogy a weboldalad „tulajdonjoga” (property) igazoltan a tied legyen, vagyis az fb:admins sorban szerepeljen a Te Facebook azonosítód.
A másik pedig az, hogy szükséged lesz a weboldaladhoz egy önálló Facebook alkalmazásra is, ennek pedig szereplnie kell az fb:app_id sorban.
Ha ezek megvannak, és lájkolták már az oldaladat, megkapod a hozzáférést az Admin felülethez.
Általában azonban hiába végeztél tökéletes munkát, még sem jelenik meg a hőn áhított felület.
Ennek sokszor az oka egy Facebook bug (tulajdonság?), mégpedig az, hogy az og:type sorban az „article” vagyis a cikk típus szerepel.
Tapasztalataink szerint ezt nem nagyon szereti a Facebook.
Írd ezt át például blog-ra, és máris meg lesz az esélyed arra, hogy megkapd az admin hozzáférést.
Ekkor még előfordulhat, hogy még mindig nem látod a linket, és nem tudsz eljutni a képen mutatott felületre..
Ne ijedj meg, mert valószínűleg csak a megjelenítéssel van gond, és van lehetőség a link előcsalogatására.
Csupán annyit kell tenned, hogy elmész a Facebook url elemző oldalára, megadod a webcímedet, és megnézed, hogy minden rendben van-e.
Ha minden rendben van, ezt részint úgy látod, hogy minden fontos elemet kilistáz ez az oldal, ráadásul kiírja az „Admin page” sort is.
Kattints az itt található linkre, és egy olyan oldalra jutsz, ami kísértetiesen hasonlít a Facebook oldalad kezelőfelületéhez, viszont ez annak az adott webcímnek a Facebookos admin felülete.
Ahol, ha üzenetet írsz, az megjelenik minden embernek, aki lájkolta weboldaladnak azt a bizonyos aloldalát, amihez ez a cím tartozik.
Ugye milyen szuper?
Tudsz üzenetet küldeni mindenkinek, aki lájkolta a weboldalad valamelyik menüpontját!
Újabb spam-ek jönnek?
Egyébként be kell, hogy valljam, gondolkodtam azon, hogy megírjam-e ezt a bejegyzést, hiszen ez egy komoly spammelési lehetőség.
De aztán meggyőztem magam. Ugyanazzal az érvvel amit a fegyvergyártók is használnak, ha én nem teszem meg, megteszi más. 🙂
Annyit azonban mindenkinek a figyelmébe ajánlanék, akinek most felcsillan a szeme, hogy most aztán minden egyes aloldalán keresztül üzenetek áradatával tudja bombázni a követőit, hogy ez is kétélű dolog.
Ugyanis a kontroll a felhasználók kezében van, akik ki tudják kapcsolni a Tetszik gombot, és le tudják tiltani az oldalunkat és az üzeneteinket az üzenőfalukról, ami bizony komoly károkat okozhat hosszútávon.
Szóval ezt is ésszel érdemes csak használni, mint minden eszközt és csatornát a közösségi marketingben.
Ha jól használod, aranyat ér
Elsőre talán nem is egyértelmű, milyen sokat ér ez a Like gomb funkció. A remarketingről, a szegmentált üzenet küldésig sok mindenre tudja használni az, aki óvatosan, ésszel és önmérsékletet tanúsítva használja. Már amennyire ezek összeférhető tulajdonságok egy marketingessel. 🙂
Ez a funkció marketing oldalról nézve tehát nagyon hasznos, és sok lehetőséget hordoz magában, de erről majd egy másik cikkben.
Addig is nyomjátok meg a tetszik gombot, és osszátok meg, hogy használtátok-e már ezt az értesítési fajtát, illetve mit gondoltok erről a lehetőségről, akár felhasználói oldalról, akár weboldal üzemeltető oldalról!