Múlt héten titokban megint változtatta a promóciós szabályokat, ideje ismét elővenni a témát, ugyanis teljes káosz van a hazai Facebook nyereményjátékok és versenyek terén.
Átfutottam néhány nyereményjátékot, és bizony alig van olyan, ami (legalább) a Facebook szabályoknak megfelel. Konkrétan 31 játékot néztem át, és ebből 23, vagyis a 74% rossz.
Nézzük, mik a szabályok, mikre kell figyelni:
Csak külső alkalmazás
Bármilyen promóciót (nyereményjátékot, versenyt, szavazást) csak külső alkalmazás segítségével szabad lefolytatni.
Ez lehet egy önálló címen futó alkalmazás is, de lehet, egy Facebook oldal almenüpontjára (föl, tab, aloldal) berakott alkalmazás is.
Like gyűjtés nem elég
Nem elég belépési, vagy regisztrációs feltétel a Like gomb megnyomása.
Vagyis az a játék, amelyik úgy kezdődik, hogy „csak annyit kell tenned, hogy lájkolod az oldalunkat”, az már rossz.
Kell egy külön megoldás arra (a külső alkalmazásban például), ahol a résztvevők regisztrálhatják magukat, ahol megadhatják az adataikat.
Szavazásra sem használható a like funkció
A Facebook funkciók nem használhatók szavazásra, tehát „az a kép nyer, ami a legtöbb like-ot kapja” típusú játékok sem jók.
A szavazás funkciónak is benne kell lennie az alkalmazásban, vagyis ha egy fotóverseny van, akkor külön szavazási megoldás kell.
A Facebook funkciók tabuk
A játékban való részvétel feltétele nem lehet semmilyen Facebook funkció használata. Például nem lehet feltétel a fotó feltöltés az üzenőfalra, a hozzászólás egy fotóhoz, stb.
Nagyon sok nyereményjáték Facebook eseményen van kiírva jelenleg.
Ez valószínűleg ugyanúgy szabálytalan, hiszen egyrészt Facebook funkció, másrészt nem külön alkalmazás, sok esetben pedig regisztráció sem tartozik hozzájuk.
Nyertesek értesítés csak Facebookon kívül
Nem értesítheted a nyertest vagy a győztest Facebook üzenőfali bejegyzésben, Facebook üzenetben, chat-en keresztül.
Éppen ezért kell egy külön regisztrációs megoldás amit a promóció alkalmazáson belül kell megoldani.
A Facebook mossa a kezeit
A promóciós szabályzatodnak, amit készítesz, kell tartalmaznia mindenképpen egy olyan részt, ami kiírja, hogy ez a promóció független a Facebooktól, a Facebook nem támogatja, nem vesz részt benne, stb.
A törvényekről se feledkezzünk meg!
A Facebook szabályok betartása természetesen nem elég, hiszen ugyanilyen fontos, hogy a verseny illetve a nyereményjáték szervezői betartsák a törvényi szabályokat és az adózási szabályokat.
A technikai feltételek mellett erről se feledkezzünk meg!
Érdekes módon, ezen a területen változtatott most a legtöbbet a Facebook.
Ugyanis korábban mindenféle tiltások is voltak itt, például az, hogy nem lehet a nyereményjáték tárgya alkoholos ital, vagy szerencsejáték.
Most ezek külön nincsenek kiemelve, de természetesen ettől a hatályos jogi szabályokat be kell tartani továbbra is.
Miért fontos erről beszélni?
Ahogy látjuk, a szabályok alapján, a legtöbb Facebookos nyereményjáték hibás.
Miért van értelme még is ezzel foglalkozni?
Sokan talán nem tudják, de bizony a hazai Facebook oldalakon és nyereményjátékokon is ott a Facebook szeme.
Tavaly ősszel például volt egy nagyon komoly tisztogatás, aminek keretében az akkoriban kórosan terjedő eseménynek álcázott, kéretlen üzenetekkel elárasztó nyereményjátékok oldalait törölték komoly mennyiségben.
Érdemes tehát odafigyelni, mert gondolom senki nem szeretne arra ébredni, hogy a nehéz munkával, komoly költségen felépített rajongói tábora eltűnt, mivel a Facebook törölte az oldalt a szabályok megszegése miatt.
Érdekesség képpen berakok ide egy nyereményjátékot, ami több ponton is megszegi a Facebook szabályzatát.
Ti futtattok valamilyen nyereményjátékot a Facebookon?
Mit gondoltok, megfelel a promóciós szabályoknak?
Frissítés 1.: a SocialRank szerint nem szabályosak azok a játékok sem, ahol minden X-edik csatlakozó nyer. Ha ez így van, akkor ez valószínűleg azért lehet, mert a Facebook frissítései elég esetlegesek, így nehéz pontos eredményt hirdetni. (Köszi az infót Be Social.)
Frissítés 2.: természetesen van lehetőség arra, hogy szabályosan futtass nyereményjátékot a Facebookon. Itt kapsz hozzá néhány tippet.
Ha tetszett a cikk, nyomjatok egy lájkot, ha tudtok olyat, akinek fontos lehet, hogy olvasson a Facebook promóciós szabályokról, küldjétek el neki a cikket!