Gyengül a Facebook, erősödik a Meta?

A Meta (gyerekkori nevén Facebook) legfrissebb tőzsdei jelentése tele van izgalmas dolgokkal.
Kiderül például, mekkora bevételt hoz a majdani metaverzumért felelős üzletág, ahogy az is, hogy a Facebook, mint platform bizony megállt a növekedésben.

Szokás szerint egy sajtótájékoztató keretében ismertette aktuális üzleti eredményeit a Meta. A prezentáció szokás szerint tele van milliárdokkal – felhasználói számot és bevételeket tekintve egyaránt – de a sorok között olvasva izgalmas dolgokat találunk. Nézzük át a fő számokat és vonjunk le pár következtetést!

A közösségi platform család napi felhasználó száma szépen nőtt. Naponta 2,82 milliárd használta átlagosan a cég különböző platformjait (Facebook, Instagram, WhatsApp), ami 8%-os növekedés éves alapon.

Még nagyobb a felhasználók száma hadialapon, hiszen 3,59 milliárd felhasználóról beszélünk, 9%-os éves növekedés mellett.

Ha külön megnézzük a Facebookot, a kép némileg változik. Ezt a platformot 1,93 milliárd ember használja naponta, 2,91 milliárd havonta. Az éves  növekedés viszont csak 5, illetve 4%.

A Facebook nem tudja tartani a lépést a többi platformmal, a WhatsApp és az Instagram jobban nőtt a nagy testvérnél. Jó lenne tudni, melyik, milyen arányban, de sajnos ez nem derül ki.

A Facebook növekedésének stagnálása jól látszik a negyedéves bontásokban is.

2021 harmadik és negyedik negyedéve között alig van különbség az összesített felhasználói számban, egyes régiókban pedig csökkenést is láthatunk. Talán nem is az Észak-Amerikai stagnálás a meglepő, hiszen ezt látjuk már majdnem két éve. A “Világ többi része” kategória volt az, ami eddig töretlenül növekedett. De ez már elmúlt úgy tűnik.

A bevételek nagy része persze a Facebookból származik.
Itt 11,57 USD a felhasználónkénti bevétel átlagosan, a teljes világban, míg ha ebbe belevesszük a többi platformot is, akkor ez mindössze 9,39 USD / felhasználó. 

A hirdetések egyébként kössz, jól voltak 2021 negyedik negyedévében. A Meta platformjain 13%-kal nőtt a megjelenések száma, a hirdetések átlagos ára pedig 6%-kal. A teljes évre vetítve a megjelenések növekedése 10%, az átlagos hirdetési átlagár növekedés viszont 24%.

Jön a metaverzum

Ami újdonság ebben a tőzsdei jelentésben, hogy első alkalommal választották külön a Facebook Reality Labs eredményeit a közösségi platformoktól. A Reality Labs-hez tartozik minden, ami majd egyszer metaverzum lesz, például a Meta Quest (korábban Oculus Quest) headsetek, szoftverek, stb.
A különbség persze jelentős.
A közösségi platformok családja (Family of Apps) 32,794 milliárd dollár bevételt hozott  2021. 4. negyedévében, míg a Reality Labs csak 877 millió dollárt.
A csak persze nagyon idézőjeles, egyrészt mert ha önmagában vizsgáljuk ez egy hatalmas szám. Másrészt pedig 22%-os növekedést ért el év/év alapon.

Igaz, a Reality Labs kiadásai, még több, mint a háromszorosa lennének a bevételnek, szóval azért van hova fejlődni. Ettől függetlenül erre az üzletágra érdemes lesz különösen odafigyelni, mert itt még komoly ugrások várhatók, amint a cég metaverzumos tervei elkezdenek realizálódni.

Ez a múlt, és mit mondanak a jövőről?

2022 első negyedévére 3-11%-os növekedést jósolnak év/év alapon.

Komoly kihívásnak tekintik a versenytársakkal folytatott harcot a felhasználók idejéért, és azt is, hogy a tartalomfogyasztás eltolódik a feed jellegű felületektől a Reels felé, ahol viszont nem tudnak olyan hatékonyan reklámokat értékesíteni.