Elsődleges cookie-kat (is) használ ezentúl a Facebook pixel


A Facebook pixel sok hirdető számára a legfontosabb dolog, hiszen ennek segítségével újracélozni a weboldalának látogatóit, ami nagyban növeli általában a kampányok eredményét. A technika fölött azonban régóta sötét fellegek gyülekeznek, ugyanis a pixel működéséhez un. cookie-kra van szükség. Ezek ellen először az Apple indított támadást még tavaly, aztán a GDPR kapcsán is nehezedtek a dolgok, most pedig ismét az Apple szigorított. A Facebooknak tehát lépni kellett (a Google-höz hasonlóan).

Ezt jelentették be a napokban, többek között úgy, hogy a hirdetőknek is küldtek levelet arról, hogy a Facebook ezentúl nem harmadik-féltől származó süti (third-party cookie) megoldást használ, hanem elsődleges sütiket (first-party cookie).

Ok, mik ezek a sütik, mi ez a first party dolog és miért fontos ez?

A sütik (cookiek) rövid kódsorok, amiket általában a felhasználó merevlemezére mentenek el a weboldalak. Ezeket használják utána például arra, hogy azonosítsák a felhasználót, amikor újra meglátogatja a weboldalt, ami elhelyezte a sütiket.

Minden sütinek van egy tulajdonosa. Az elsődleges sütiknek a tulajdonosa az a weboldal, amelyiken a felhasználó jár. Például a mi blogunk esetében a kozossegikalandozasok.hu. A harmadik-féltől származó sütik tulajdonosa értelemszerűen egy másik weboldal. Például a mi blogunkba illesztett Facebook pixel által lerakott sütik tulajdonosa a Facebook. Legalább is eddig így volt, és ez fog október 24-től megváltozni.

Mi a különbség az elsődleges és a harmadik-féltől származó sütik között?

A first-party cookie-kat (elsődleges sütik) általában arra használják a weboldalak, hogy az adott weboldal használatához kapcsolódó információkat tárolják benne. Nyelvi beállítás, bejelentkezés, kosár tartalma, stb. Vagyis ennek a segítségével a felhasználói élmény lesz jobb. Mert nem veszik el a kosár, nem kell újra nyelvet választani, stb.

A third-party cookie-k (harmadik-féltől származó sütik) azért kerültek feketelistára sokak szemében, mert ilyeneket használnak a különböző hirdetési rendszerek (is) arra, hogy azonosítsák a felhasználókat és adatokat gyűjtsenek róluk. Márpedig az adatgyűjtés 2018-ra már-már olyan szitokszó lett, mint az oltásellenesség. Más kérdés, hogy ezek az adatok segítenek hozzá ahhoz, hogy a felhasználók ingyen tudjanak használni különböző nekik szükséges rendszereket úgy, hogy a számukra releváns hirdetések jelennek meg.

De tény, lehet rosszul használni a third-party cookie-kat, ezért egyre több böngésző tiltja őket. Ezért változtatott most a Facebook is a saját pixelének megoldásán. Gyakorlatilag átalakítja a Facebook pixelt úgy, hogy third-party cookie-k helyett first-party cookie-kat fog telepíteni a felhasználó gépére.

Mit jelent ez nekünk, hirdetőknek?

Gyakrolatban azt, hogy a szigorítások ellenére is fogunk tudni remarketing hirdetéseket használni. A Facebook pedig tovább fogja tudni gyűjteni az adatokat a weboldalaink látogatóiról.

De azt is érdemes figyelembe venni, hogy a Facebook pixel már nem csak a Facebook nevében fog cookie-kat lerakni a látogatóink számítógépére, hanem a nevünkben is. Hiszen a az eddigi third-party cookie-k mellett first-party cookie-kat is fog használni. Ez pedig azt jelenti, hogy erre valószínűleg fel kell készítenünk az adatvédelmi dokumentációinkat. (Vagyis mindenki kérdezze meg adatvédelmi jogászát, hogy továbbra is GDPR megfelelő tudjon maradni.)

A Facebook pixel elsődleges süti beállításait szabályozó új felülete
A Facebook pixel elsődleges süti beállításait szabályozó új felülete

Persze lehetőségünk van arra, hogy ne használjon a Facebook first-party cookie-kat, hanem maradjon a hagyományos megoldásnál. Ehhez azonban a hirdetési fiókunkban kell módosítani, hiszen október 24-től automatikusan kapja meg mindenki az új megoldást. Aki nem szeretné, annak tiltania kell a first-party cookie használatot. Persze ez a hirdetések hatékonyságának csökkenésével is járhat.

+1: Hirdető vagy analitikai Facebook pixel

A változással egy időben egy másik újdonságot is bejelentett a Facebook, de ez keveseket érint. Csak azokat, akik nem használják hirdetési célokra a Facebook pixelt. Ők dönthetnek úgy, hogy a Facebook pixel analitikai verzióját használják, de csak akkor választhatják ezt az opciót, ha a pixel nincs hozzákapcsolva hirdetési fiókhoz, vagyis ha a Business Managerben (vállalkozáskezelő) hozták létre.

Van dolgunk?

Ez attól függ:

  • Ha szeretnél továbbra is remarketinget használni, akkor a pixel beállításokkal nincs dolgod, de az adatvédelmi dokumentumaidat igazítani kell az új funkcióhoz.
  • Ha nem akarod, hogy a Facebook pixel elsődleges sütiket rakjon le a weboldalad nevében, akkor a beállításoknál tiltanod kell ezt a funkciót (és mérlegelni kell, milyen kockázatot jelent ez remarketing szempontból).
  • Ha van olyan Facebook pixeled, amit csak mérésre használsz, akkor azt átállíthatod a Business Managerben.

Tedd meg azt, amit meg kell tenned, és a világ rendje ismét helyreáll. Legalább is addig, amíg az Apple, vagy valamelyik másik nagy szereplő, ismét nem szigorít valamit…