A Facebook és a magyarok [elemzés 2018 augusztus]

Időről-időre érdemes megnézni, mit jelent a magyar piac a Facebook platformjain keresztül.
A most következő cikksorozat ezt a témát dolgozza fel részletesen. Kezdve a Facebookkal, majd megnézzük az Instagramot, a Messengert és egy teljes képet a különböző hirdetési felületekről.

Facebook: a rejtőzködő felhasználók platformja

Ha megnézzük a Facebook felhasználói összetételének változását, könnyen tudunk öregedő platformról beszélni. Hiszen elsőre látszik, hogy a 18 alattiak az elmúlt 5 évben elkoptak, míg az 55+ korosztály masszívan erősödik.

Facebook korcsoportok változása 5 év alatt.

Facebook korcsoportok változása 5 év alatt.

Az arányok változása másképpen: a függőleges tengelyen látható számokból kiderül, hogy a korcsoportok aránya hogyan változott, miközben 1,4 millió felhasználóval nőtt a Facebook 5 év alatt.

Az arányok változása másképpen: a függőleges tengelyen látható számokból kiderül, hogy a korcsoportok aránya hogyan változott, miközben 1,4 millió felhasználóval nőtt a Facebook 5 év alatt.

Ugyanakkor érdemes ezt a kérdést kicsit mélyebben vizsgálni.
Ha ugyanis összevetjük a KSH adatait a legnagyobb közösségi platform számaival, most is látjuk, hogy a hazai 18-24 és a 25-34 közötti korosztály nagyobb számban van jelen a Facebookon, mint ahányan az országban laknak. Ráadásul az eltérés nem, hogy csökkent volna, inkább növekedett az elmúlt években.

A KSH adataival összevetve a Facebook saját számait, érdekes arányokat kapunk...

A KSH adataival összevetve a Facebook saját számait, érdekes arányokat kapunk…

Persze ebből önmagában nem tudunk pontos következtetést levonni, de más kutatások is azt mutatják, hogy a fiatalok legnagyobb részt ott van a Facebookon, de más korcsoportba pozícionálja magát.

Eltérő generációk, eltérő eszközök

A Facebook (mint cég) bevételeinek nagy része a mobil hirdetésekből származik. Ez nyilván az Instagramnak és a Messengernek is nagyban köszönhető, de a Facebook platformnak sem kell szomorkodnia valószínűleg. Legalábbis a felhasználói adatok is ezt mutatják.
Viszont jó figyelembe venni, hogy a mobil használat generációnként nagyon eltérő.

Melyik eszközön érhető el több ember az adott korcsoportból?

Melyik eszközön érhető el több ember az adott korcsoportból?

Ezt mutatja, ha azt vizsgáljuk, melyik korosztályból mennyi embert érhetünk el mobil vagy asztali környezetben. Jól látszik, a fiatalokból többet tudunk mobilon elérni, az idősebbeket pedig asztaki környezetben lehet nagyobb számban utolérni. A határ 45 környékén van. Ez az a korcsoport, akik mobilon és asztali környezetben is ugyanolyan számban fordulnak elő.

Érdemes azonban megnézni azt is, melyik korcsoportnak melyik a fontosabb eszköz. Nyilván nem lesz meglepő, hogy a fiataloknak a mobil az elsődleges eszköz, ha Facebookozásról van szó, idősebbeknek pedig az asztali.

A mobil az elsődleges eszköz a legtöbb embernél, még az idősebbek között is.

A mobil az elsődleges eszköz a legtöbb embernél, még az idősebbek között is.

Azonban érdekes, hogy itt sokkal jobban kitolódik a határ. A 62 éves korcsoport az, akiknél kiegyenlítődik az elsődleges eszközt használók száma, és ugyanannyian nyúlnak többször a mobiljukhoz, mint ahányan egy laptophoz vagy asztali géphez.

Ez tehát a Facebook körkép. Itt találod az Instagramról szóló cikket, itt pedog a Messenger, és a különböző hirdetési felületeket bemutató cikket.

Lévai Richárd
Közösségi marketing specialista
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is! ;-)