Ha nem fizetsz a Facebookért, Te vagy a termék?

Az adatvédelmi botrányok kirobbanása óta a Facebook kétségbeesetten próbálja helyrerakni a renomáját. Ennek egyik új epizódja az aktiális blogbejegyzés, ahol pár érdekes (kényes?) kérdésre is választ próbálnak adni. Köztük a legfőbb kérdésre, ami a Facebook gyermekkora óta velünk van:

Ha nem fizetünk érte, mi vagyunk a termék?

A Facebook szerint nem:

“Nem. A mi termékünk a közösségi média – annak a lehetősége, hogy kapcsolatba léphess emberekkel, akik fontosak Neked, akárhol is vannak a világon. Ez ugyanolyan, mint egy ingyenes keresőmotor, weboldal, vagy hírportál. Az alaptermék a hírek olvasása vagy az információk keresése – és persze léteznek hirdetések, amiknek a segítségével tudod használni ezt az élményt.”

A blogejegyzésben persze részletesen elmagyarázzák azt, amiről talán már minden felhasználó kapott értesítést és ami a GDPR-rel szoros összefüggésben van: honnan szerez információkat a Facebook a hirdetésekhez (1.Facebook használat, 2. amit a hirdetők megosztanak a Facebookkal, 3. információk amiket weboldalak és alkalmazások osztanak meg a Facebookkal.)

A cikk legérdekesebb témája, mégis ez a Facebook üzleti modelljére vonatkozó kérdés, ami (ahogy ez a szenátusi meghallgatásokból kiderült) sokaknak nem világos.

Hiszen a Facebook nem adja el az adatainkat a hirdetőknek. Ő a felületet adja el. Azt a felületet, amit mi látunk. Az adataink “csak” ahhoz kellenek, hogy olyan hirdetéseket mutasson meg nekünk, amik a leginkább érdekesebbek számunkra. De az adatainkat közvetlenül nem adja ki. Aki hirdet a Facebookon, azt valószínűleg ezt tudja, ez a poszt nem is nekik szólt.

Jó, hogy a Facebook megpróbálja tisztázni az üzleti modellt, de még jobb lenne, ha ezt teljesen transzparensen tenné. A platform ugyanis nem az adatainkból él.

A Facebook az időnkből él.

Nem véletlen, hogy januárban azonnal esett a Facebook részvények ára, amikor Zuckerberg elmondta, hogy az új hírfolyam algoritmusoknak hála valószínűleg csökkenni fog az oldalon töltött idő.

Szóval nem kell megijedni: nem adja oda a Facebook az adatainkat senkinek. Ha mi nem tesszük, nincs félnivalónk a platformtól. Amitől félni kell az, hogyan tarjuk kordába a saját viselkedésünk, és hogyan védjük meg azt, ami mindenkinek a legfontosabb (mindenkinek: a Facebooknak és nekünk is): az időnket.

Mert ez fontosabb, és értékesebb. Jóval kevesebb van belőle, mint az adatunkból, ráadásul ezt nem lehet másolni vagy duplikálni. Ha elpazaroltuk, vége. Vigyázzunk rá jobban!

 

Lévai Richárd
Közösségi marketing specialista
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is! ;-)