Ha nem fizetsz a Facebookért, Te vagy a termék?


Az adatvédelmi botrányok kirobbanása óta a Facebook kétségbeesetten próbálja helyrerakni a renomáját. Ennek egyik új epizódja az aktiális blogbejegyzés, ahol pár érdekes (kényes?) kérdésre is választ próbálnak adni. Köztük a legfőbb kérdésre, ami a Facebook gyermekkora óta velünk van:

Ha nem fizetünk érte, mi vagyunk a termék?

A Facebook szerint nem:

“Nem. A mi termékünk a közösségi média – annak a lehetősége, hogy kapcsolatba léphess emberekkel, akik fontosak Neked, akárhol is vannak a világon. Ez ugyanolyan, mint egy ingyenes keresőmotor, weboldal, vagy hírportál. Az alaptermék a hírek olvasása vagy az információk keresése – és persze léteznek hirdetések, amiknek a segítségével tudod használni ezt az élményt.”

A blogejegyzésben persze részletesen elmagyarázzák azt, amiről talán már minden felhasználó kapott értesítést és ami a GDPR-rel szoros összefüggésben van: honnan szerez információkat a Facebook a hirdetésekhez (1.Facebook használat, 2. amit a hirdetők megosztanak a Facebookkal, 3. információk amiket weboldalak és alkalmazások osztanak meg a Facebookkal.)

A cikk legérdekesebb témája, mégis ez a Facebook üzleti modelljére vonatkozó kérdés, ami (ahogy ez a szenátusi meghallgatásokból kiderült) sokaknak nem világos.

Hiszen a Facebook nem adja el az adatainkat a hirdetőknek. Ő a felületet adja el. Azt a felületet, amit mi látunk. Az adataink “csak” ahhoz kellenek, hogy olyan hirdetéseket mutasson meg nekünk, amik a leginkább érdekesebbek számunkra. De az adatainkat közvetlenül nem adja ki. Aki hirdet a Facebookon, azt valószínűleg ezt tudja, ez a poszt nem is nekik szólt.

Jó, hogy a Facebook megpróbálja tisztázni az üzleti modellt, de még jobb lenne, ha ezt teljesen transzparensen tenné. A platform ugyanis nem az adatainkból él.

A Facebook az időnkből él.

Nem véletlen, hogy januárban azonnal esett a Facebook részvények ára, amikor Zuckerberg elmondta, hogy az új hírfolyam algoritmusoknak hála valószínűleg csökkenni fog az oldalon töltött idő.

Szóval nem kell megijedni: nem adja oda a Facebook az adatainkat senkinek. Ha mi nem tesszük, nincs félnivalónk a platformtól. Amitől félni kell az, hogyan tarjuk kordába a saját viselkedésünk, és hogyan védjük meg azt, ami mindenkinek a legfontosabb (mindenkinek: a Facebooknak és nekünk is): az időnket.

Mert ez fontosabb, és értékesebb. Jóval kevesebb van belőle, mint az adatunkból, ráadásul ezt nem lehet másolni vagy duplikálni. Ha elpazaroltuk, vége. Vigyázzunk rá jobban!

 

Leave a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.