Facebook és a GDPR: a remarketing vége?

A Facebook frissítette az üzleti megoldásainak használatára vonatkozó szabályzatait, amiből már okosabbak lettünk, hogy mit vár el tőlünk a GDPR kapcsán.

Okosabbak, de boldogabbak nem.

Itt találod az új szabályokat:

Az új szabályok egy részével kapcsolatban nincs nagy meglepetés.
Például a saját adatbázis alapú célközönséggel kapcsolatban azt várja el a közösségi platform, hogy mi szerezzük be a megfelelő hozzájárulásokat a felhasználóktól. A korábbi információknak megfelelően itt mi vagyunk az adatkezelők, ő csak feldolgozó. A remarketingnél azonban komoly változások vannak.

Korábban ugyanis azt mondta a Facebook, az ilyen jellegű adatoknál ő az adatkezelő. Ez pedig azt jelenti, neki kell bekérni a hozzájárulásokat. Az új szabályozásban viszont a következő szerepel:

“A cookie-knak vagy más adatoknak a végfelhasználó eszközén történő tárolására és hozzáférhetőségére vonatkozóan beleegyező nyilatkozatot előíró jogszabályi környezetben (így többek között az Európai Unióban is) Önnek ellenőrizhető módon biztosítania kell, hogy a végfelhasználó a szükséges jóváhagyást megadja, mielőtt Ön a Facebook üzleti eszközei segítségével engedélyezi a Facebook számára cookie-k és egyéb adatok tárolását, illetve elérését a végfelhasználó eszközén.”

Vagyis azelőtt, hogy elkezdenénk használni a Facebook megoldásait, a weboldal látogatóknak ezt engedélyezni kell. Erre külön kell egy funkció a weboldalakba, ami bekapcsolja az engedélyezés után a cookie-kat és egyéb kódokat.

Ja, és bár a remarketing kapcsán beszélünk erről a legtöbbet, ez ne tévesszen meg senkit.
Minden weboldalba épülő Facebook megoldásra vonatkozik: Like gomb, Megosztás gomb, Page plugin, Comment box, Facebook Analytics és a többi. Valószínűleg a weboldalba integrált Messenger plugin is érintett, bár ezt nem említik külön.

Az érdekes, hogy a GDPR-ból nem fakad közvetlenül, hogy minden weboldal esetében, mindenképpen hozzá kell járulni előzetesen, a pluginek bekapcsolása előtt a weboldal látogatóknak. A GDPR alapján, megfelelő eljárások kialakítása mellett, akár az is elképzelhető lenne, hogy csak tájékoztatjuk az embereket.

A szigorúbb elvárás a Facebook részéről valószínűleg az aktuális adatbotrányaikból fakad. Vélhetőleg nem akarnak kockáztatni, és a kelleténél is szigorúbbak akarnak lenni, hogy bebizonyítsák, ők a jó fiúk.

Egyébkén nem csak a hozzájárulás beszerzése lehet problémás, hiszen a Facebook azt is elvárja, hogy ellenőrizhető módon kell biztosítani azt, hogy valaki megadta a hozzájárulást. Nehéz elképzelni hogyan fog ez zajlani, hiszen ha rögzítem is, hogy milyen IP címről, mikor és hol adott meg valaki egy hozzájárulást, ezzel nem tudom a nevét. Ha visszavonja, ezt lehet, hogy közvetlenül a Facebooknál teszi, erről nem is értesülök. Vagyis ha egy vizsgálat során ilyen adatokat kérnek tőlem, elég nehéz lesz bemutatni azokat.

Meglátjuk, ez hogy fog menni.

Hogyan tovább?

Ha szabálykövetőek akarunk lenni, ki kell találni azokat a megoldásokat, amikkel a Facebook ésa GDPR szabályainak egyaránt megfelelünk, ls nem rontják (annyira) az eredményeinket.
Persze mindenki választhatja azt is, hogy nem lesz szabálykövető. Ennek természetesen megvannak a kockázatai. Ezt a magunk részéről egyébként nem javaslom.

Mindenesetre ha a téma részletesebben érdekel, és dolgozol más cégek marketingjén, ajánlom legújabb képzésünket, a Haladó Facebook hirdetési tréningünk ügynökségeknek szóló verzióját, ahol egy jó két órás blokkot szánunk a GDPR-nek. Kattints ide, és jelentkezz!

Ha pedig van véleményed, ötleted ami a témához kapcsolódik, oszd meg a hozzászólások között!

 

Lévai Richárd
Közösségi marketing specialista
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is! ;-)