Facebook, Instagram, Messenger, Snapchat… Hol vagytok fiatalok?

Tele volt minden portál megint egy kutatással, ami arról szól, hogy a Facebook bajban van, mert elveszti a tinédzsereket. Az eMarketeer mutattak ki, hogy a 18-24 évesek között már most is többen hazsnálják a Snapchatet Amerikában, mint a Facebookot, és a tendenciák alapján ez a következő években csak erősödni fog. Ebben a cikkben többek között erről lesz szó, de aki figyel, a teljes piacról is pontosabb képet kap. 🙂

Tinik közösségimédia használata Amerikában: 12 év fölött a Snapchat mindent visz.

Tinik közösségimédia használata Amerikában: 12 év fölött a Snapchat mindent visz.

A felhasználók mozgása persze ez csak félig rossz hír a Facebooknak, hiszen az Instagram elég erős és elég jól növekszik még akkor is, ha ez inkább a 20-30 közöttiek közösségi hálózata. Persze a kutatásnak legjobban a Snapchat örülhet, meg is emelkedett a Snap Inc. részvényeinek az ára 6%-kal.

Ok, ezek az amerikai számok, de mi a helyzet itthon?
Egyrészről azt gondolnánk, hogy hozzánk is bejönnek ezek a trendek előbb-utóbb, másrészt viszont azt is látjuk, hogy a magyar piac néha teljesen máshogy működik. Lásd pl. a Twittert.

Nézzük meg a problémát két oldalról, először is a Facebook saját számai alapján!

Ha a Facebook felhasználók összetételét nézzük, azt látjuk, hogy a tendencia folytatódik: a fiatalok száma csökken, az időseké növekszik.

4 év alatt sokat változott a Facebook felhasználói összetétele.

4 év alatt sokat változott a Facebook felhasználói összetétele.

Az Instagram kicsit máshogy alakul: itt minden korcsoport növekszik, bár a növekedés sokkal nagyobb az idősebbek körében, mint a fiataloknál. Persze az alap is más, hiszen 1-2 éve már többen használták az Instagramot, mint most, így az idősebb csoportoknak könnyebb nagyobb növekedést produlálnia.

Instagram felhasználói összetételének változása

Instagram felhasználói összetételének változása

Persze nem szabad elfelejteni, hogy ezek az adatok a felhasználók saját bevallásaiból származnak, ezért fordulhat elő az, hogy a 18-24 éves felhasználói korosztály a Facebookon 20%-kal nagyobb létszámban van jelen, mint a valóságban (KSH adatai alapján). De még a 25-34 közötti korosztály is pár százalékkal nagyobb számban van jelen a Facebookon, mint az ország lakosai között. Az ok persze egyszerű: aki 13 alatt van és szeretne Facebookozni, kicsit idősebbnek vallja magát.

Sajnos a Snapchattől saját adatokat nem tudunk, de vannak hazai mérések, amik segíthetnek tájékozódni.
Ilyen adatokat kaptam már többször a MediaQ-tól, és ezeket öszevetve lehet már valamilyen fogalmunk.

Először is lássuk a mostani aktuális állapotot a MediaQ számai alapján:

Magyarok különböző közösségi hálózatokon

Magyarok különböző közösségi hálózatokon. Forrás: MediaQ

Itt a számok kicsit mások, de az arányok nagyjából stimmelnek. Amit látunk az, hogy a Facebook felhasználókhoz képest a Snapchaten kb. 10%-nyi ember van, Instagramhoz képest pedig kb. 35%.
Ha pedig az időszakot nézzük, fél év alatt a Snapchat felhasználók száma nagyjából 15%-kal nőtt Magyarországon a MediaQ adatai alapján.

Az online eltöltött idő eloszlásával kapcsolatos aktuális adatokat a következő táblázatban találjátok.

Hol töltjük el az időnket online? Ez generációnként drasztikusan változik.

Hol töltjük el az időnket online? Ez generációnként drasztikusan változik. Forrás: MediaQ

A nemzetközi trendek valamilyen szinten itthon os láthatók: a Facebook mint platform egyre kevésbé vonzzó a fiataloknak. Persze a Facebook (mint cég) kezében ott van az Instagram, a Messenger és a Whatsapp, amik viszont kifejezetten izgalmasak nekik.

A Facebook tehát felkészült, kérdés, hogy a cégek, akiknek a fiatalok a célcsoportjai, felkészültek-e.

Lévai Richárd
Közösségi marketing specialista
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is! ;-)