Hamarosan megszűnik az előnézet szerkesztése a megosztott linkeknél

“Miért nem tudom a link előnézetet szerkeszteni, amikor posztolok a Facebook oldalamon?”

Hamarosan ilyen kérdéssekkel lesz tele az összes olyan csoport és fórum, ahol Facebook oldal adminok jelen vannak. A korábbi híreszteléseknek megfelelően ugyanis a Facebook arra készül, hogy a jelenlegi szerkesztési lehetőséget megszünteti. Sőt, Power Editorban már meg is tette, viszont előbb-utóbb mindenhol ez várható.

Miről van szó pontosan?

Most, ha beraksz egy linekt a Facebook oldaladba, tudsz az elemeken változtatni. Ha nem jó a kép, ha nem jó a főcím, ha nem jó a leírás, ezeket mind ki tudod cserélni.
Sőt, így ugyanazt a linket többször, több különböző kiegészítő szöveggel is meg tudod osztani.

Amikor a Facebook oldaladon megosztasz egy linket, tudod szerkeszteni a hozzá tartozó képet, címet és leírást. Legalábbis még. Hamarosan ez a lehetőség megszűnik.

Amikor a Facebook oldaladon megosztasz egy linket, tudod szerkeszteni a hozzá tartozó képet, címet és leírást.
Legalábbis még. Hamarosan ez a lehetőség megszűnik.

Ezt arra találták ki, hogy ha nem elég jól van felkészítve a weboldal, amiről képet osztunk be, akkor tudjunk rajta javítani.
Most azonban megszüntetik, a kamuhírek elleni harc részeként.

Persze később is megteheted majd, hogy a link mellé egyedi poszt szöveget írsz, de a link előnézetben található elemeken nem változtathatsz a Facebookon belül. Mindig ugyanazt fogja a Facebook a weboldalról behúzni.

Hogyan lehet beállítani, hogy mit húzzon be a Facebook a weboldalról?

A weboldalon, ahol ezt már most is megteheted.
Megteheted, hogy a weboldalad meta adatai között el kezded használni az Open Graph sorokat is. Ezek segítségével dönti el ugyanis, hogy mit húz be az előnézetbe.
Ez nem új dolog egyébként, évek óta használja az Open Graph adatokat a Facebook, nagyon sok weboldal jól is működik ilyen szempontból.
De sok nem. Ők eddig kényelmes helyzetben voltak, mert ha a weboldal nem is volt jó, a Facebookon belül tudtak rajta javítani. Mivel ez a lehetőség elveszik, itt az ideje rendberakni au Open Graphot!

A weboldalak forráskódjában található Open Graph elemeket használja a Facebook arra, hogy előnézetet készítsen. Legalább is, ha talál. Ha nem talál, akkor megpróbálja kitatlálni, mi lesz a legjobb. Nem mindig sikerül neki.

A weboldalak forráskódjában található Open Graph elemeket használja a Facebook arra, hogy előnézetet készítsen. Legalább is, ha talál. Ha nem talál, akkor megpróbálja kitatlálni, mi lesz a legjobb. Nem mindig sikerül neki.

Ehhez nem kell nagy mágia egyébként.
A weboldalak tartalomkezelő (CMS) rendszerét kell megváltoztatni. Ehhez egy egyedi weboldal esetén fejlesztő kell, de ha WordPresst, vagy hasonló megoldást használ valaki, akkor különböző ingyenes pluginek is tudnak segíteni.

Ha valaki többet szeretne tudni magáról az Open Graph protokollról, és arról, hogyan kell felkészíteni a weboldalt, érdemes ezen a linken elindulni, és minél hamarabba rendberakni a saját weboldalakat, blogokat, webáruházakat, landing page-eket. Minden olyan saját felületet, ahova forgalmat szeretnénk terelni a Facebook oldalainkról.

Ha rendbe raktad, még sem működik…

Előfordulhat, hogy berakja valaki a weboldalába a megfelelő Open Graph elemeket, még sem változik semmi. A régi linkek továbbra sem jól jelennek meg. Ez általában azért van, mert a Facebook behúzta már a linkről az elemeket, eltárolta az adatokat, de nem tudja, hogy változás történt.

A teendő ilyenkor az, hogy újraellenőriztetjük a Facebookkal a weboldalunkat.
Erre van egy külön eszköze, ami korábban “URL Linter” néven futott, de egy ideje átkeresztelték “Sharing Debugger”-re. A lényeg, hogy itt találjátok meg.

Ha nem jó a link előnézet, amit a Facebook előállított, akkor a Sharing Debugger segít. Például megmutatja, hol van hiba a weboldalon.

Ha nem jó a link előnézet, amit a Facebook előállított, akkor a Sharing Debugger segít. Például megmutatja, hol van hiba a weboldalon.

Ezzel bármikor újraellenőriztethetitek a weboldalatokat a Facebookkal, ami lefrissíti az adatokat, és ha közben változás történt az Open Graph tartalmában, akkor annak következményeit látni fogjátok a link előnézetben is.

Ezzel egyébként lehet akár trükközni is, hiszen ha valaki hetente megváltoztatja a weboldalán a képet,  a címet és a leírást egy linknél, akkor hetente új megjelenéssel tudja ugyanazt posztolni a Facebookon. De lássuk be, ez azért macerás dolog.

Mikor nem segít az Open Graph?

Akkor, ha nincs hozzáférésünk a weboldalhoz, amiről tartalmat szeretnénk megosztani.
Ez persze előfordulhat saját weboldalnál is, de azt azért előbb-utóbb lehet javítani. Viszont egy olyan weboldalnál, ami nem a mienk, de szoktunk róla linkeket megosztani problémás lehet.

Számtalanszor előfordul velünk is, hogy az általunk kezelt Facebook oldalakon olyan linket osztunk meg, ami nem a Facebook oldal tulajdonosának kezében van. Más weboldalak, portálok tartalmát osztjuk meg a követőkkel, ha az nekik fontos vagy érdekes lehet.

Viszont a megosztott linkeknél gyakran nem olyan az előkép vagy a szöveg, ami jó. Vagy azért, mert túl sok benne az idegen brand, vagy nem a számunkra érdekes szöveget emeli ki a Facebook, vagy azért, mert technikailag rossz szövegeket vagy képeket húz be a Facebook.
De elég egy Google Docs-ban szerkesztett kérdőív automatikus előnézetére gondolni, ami kifejezetten rosszul jelenik meg Facebookban. Ezeken nem lehet majd változtatni, ami semmiképpen nem szerencsés. Valószínűleg vissza kell majd térni a sima kép leírásába rakott rövidített linkhez ezekben az esetekben.

Még sok a kérdés…

A Facebook azt tervezi, hogy minden olyan ponton, ahol linket tudunk megosztani, megszűnteti az előnézet megváltzotatásának lehetőségét. Várhatólag ez a hirdetésekre nem vonatkozik, de nem tudni, mi a helyzet a linkgaléria típusú posztokkal? Vajon azokat sem fogjuk tudni nulláról szerkeszteni?

Persze a legalapvetőbb kérdés az, segíteni fog-e ez a tiltás a kamuhírek terjedésén? Mert ugye ennek az oltárán áldozza fel a Facebook a szerkesztési lehetőséget.
Őszintén szólva ebben nem vagyok meggyőződve.
Viszont abban igen, hogy a cégek munkáját mindenképpen nehezíteni fogja.

Te mit gondolsz?

 

Lévai Richárd
Közösségi marketing specialista
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is! ;-)