Mi a hír a hírfolyamról?

A hírfolyam működésének megértése rendkívül fontos, hiszen ez segíthet abban, hogy a bejegyzéseink organikus elérése nagyobb legyen. Ezért vártam kíváncsian Adam Mosseri, a News Feed vezetőjének előadását a 2017-es F8-on. Ő ugyanis a Hírfolyam algoritmussal kapcsolatos tudnivalókról beszélt. Ennek kivonatát olvashatjátok most.

A Facebook és a hírfolyam

A Facebook akkor sikeres, ha segít az embereknek megtalálni a hatalmas információtengerben a gyöngyöket. Azt a néhány történetet minden nap, amik igazán fontosak az olvasóknak. Annyira, hogy amikor hazamennek, erről beszélnek a családjukkal és a barátaikkal.

Éppen ezért a tartalomgyártóknak nem csak arra kell fókuszálni, hogy elkészítsék azokat, amik fontosak az olvasóknak, hanem arra is, hogy mindez érdekes, izgalmas legyen, olyan, amiátüti az ingerküszöböt. Ezt csak akkor tudjuk megtenni, ha megértjük, hogyan működik a Hírfolyam.

Hogyan működik a Hírfolyam?

Ahhoz, hogy jobban megértsük, nézzük a következő példát!
A férj étterembe megy a feleségével, aki felhívja őt, hogy késni fog, rendeljen neki, amíg megérkezik. Ahhoz, hogy a fér dönteni tudjon végig kell mennie egy folyamaton.
Az első lépése az, hogy megnézi, mi van az étlapon. Mik a lehetőségek.
A következő lépésben össze kell gyűjtenie minden információt ami segíti a döntést.
Szereti-e a felesége halat, vacsora, vagy ebéd, stb. Ekkor tulajdonképpen megpróbálja előre kitalálni, megjósolni, hogy ízleni fog-e a feleségének a lazac most. Ezek után megrendeli az ételt a férj annak alapján, hogy szerinte melyik lesz a legjobb választás..

A Facebook hírfolyam algoritmus lépései

A Facebook hírfolyam algoritmus lépései

Négy lépés: kínálat, illetve annak áttekintése, jelek, előrejelzés, pontozás.
Ez tulajdonképpen egy olyan algoritmus, mint amin a Facebook is végigmegy a Hírfolyam összeállításakor minden egyes esetben.
Amikor felhasználóként megnyitjuk a Facebook hírfolyamát, a rendszer először áttekinti, milyen posztok születtek az ismerőseinktől, oldalaktól, amiket követünk, csoportoktól, stb. Vagyis megvizsgálja, mi van a kínálatban (inventory).
Utána megnézi, mennyire lehet érdekes nekünk minden egyes poszt azok alapján, amittud rólunk. Például megnézi, ki írta azt a bejegyzést, mikor, mennyi az idő most, milyen telefonon nézzük, mennyire gyorsa a kapcsolat. Százezernyi különböző jelet használ a Facebook Hírfolyam ahhoz, hogy a legpontosabb előrejelzést adja.

Néhány azok közül a jelek közül, amiket a Facebook algoritmus használ

Néhány azok közül a jelek közül, amiket a Facebook algoritmus használ

Ennek alapján megpróbálja kikalkulálni annak a valószínűségét, hogy mennyire valószínű, hogy hozzászólunk az adott poszthoz, vajon megosztjuk-e, vajon mennyi időt szánunk majd arra, hogy elolvassuk, mennyire informatív. Ezek után születik meg a minőségi pontszám minden egyes poszt esetében önállóan. Egy pontszám, ami azt a becslést mutatja be, hogy a Facebook szerint mennyire lehet érdekes nekünk az adott sztori. Persze ezt nem tudják biztosan, tulajdonképpen csak találgatnak a rendelkezésre álló információk alapján.
Ezt minden egyes poszt esetén megteszik, minden egyes alkalommal, amikor felmegyünk a Facebookra.

Amikor egy posztot megnéz a Facebook, akkor például ezeket vizsgálja:
– Ki írta?
– Milyen típusú sztori ez?
– Mennyi aktivitás volt korábban ezen a poszton, mielőtt én megláthatnám?
– Bejegyzések gyakorisága a tartalomelállító esetén.
– A tartalommal eltöltött idő.
– Korábbi negatív visszajelzések a szerzővel kapcsolatban.
– Ismerősök említése a tartalomnál.
– Egy ismerősünk hozzászólása mostanában.
– A profil teljessége
– Mennyire informatív ez a poszt
– Ismerős, vagy oldal a szerző?
Plusz másik százezernyi szignál.

A Hírfolyam összegyűjti ezeket, és értékeli többek között a következő szempontok alapján:
– A kattintás várható valószínűsége
– Mennyi időt fogok valószínűleg eltölteni a tartalommal
– Annak a valószínűsége, hogy lájkolom, hozzászólok, megosztom
– Annak a valószínűsége, mennyire találom informatívnak
– Annak a valószínűsége, hogy ez csak egy kattintás vadász poszt
– Pornográf tartalom valószínűsége
– stb.

Jósol a Facebook: milyen valószínűséggel, és hogyan reagálunk valószínűleg a bejegyzésre

Jósol a Facebook: milyen valószínűséggel, és hogyan reagálunk valószínűleg a bejegyzésre

Ezeket mind összegyúrja a Hírfolyam algoritmus egyetlen értékbe, ami azt szimbolizálja, mennyire vagyok én érdekelt ezzel a sztorival kapcsolatban.
Ez a pontszám egyedi minden bejegyzés és minden egyes ember esetében. Még ha ugyanannak az írónak a posztjait is látja két ember, a bejegyzéshez tartozó minőségi pontszám eltérő lesz mindkettőjüknél. Hiszen mindenkinek másik a preferenciái.

Minden egyes bejegyzés egyedi pontot kap, ami eltérő minden egyes Facebook felhasználó esetén

Minden egyes bejegyzés egyedi pontot kap, ami eltérő minden egyes Facebook felhasználó esetén

Ezek után tulajdonképpen annyi történik, hogy a Facebook algoritmusa sorrendbe állítja a különböző posztokat, és a legmagasabb pontszámút rakja a legfölülre a hírfolyamban.

2017 fókusza

Van három kiemelt téma a Facebooknál, ami a hírfolyam fejlődését meghatározza a következő hónapokban. Érdemes ezeket végiggondolni, hiszen segíthetik a munkánkat.

Felfedezés
A Facebook szeretné segíteni az embereket abban, hogy olyan információkat kapjanak, amiknek a létezéséről még nem is tudnak, de érdekesek, jelentőségteljesek lehetnek nekik.

A Hírfolyam alapvetően is egy felfedezést támogató eszköz a Facebook Hiszen most is vannak benne olyan elemek, amikkel új dolgokkal próbálnak megismertetni minket. Ilyen például az oldal ajánló, vagy az esemény ajánló.
Ezt szeretnék bővíteni úgy, hogy egy Felfedező felületet készítenek, egy második hírfolyamot, ami alternatív, olyan elemeket tartalmaz, amikkel nem vagyunk kapcsolatba.
Sokat olvashattunk erről, de ezt egyelőr még csak tesztelik, nem találták még ki az igazi megoldást.

Integritás
A Facebook egy nagy platform, pontosabban sok nagy platform, amik rengeteg embert elérnek. Éppen ezért hatalmas a cég felelőssége is többek között abban, hogyan tudja jobban támogatni a közösségeket. Hogyan tudja jobban támogatni a jót, és kezelni a rosszat.

Sok megoldáson dolgoznak, amik abban segítenek, hogy a problémás és a jó tartalmakat szétválasszák. Jelentések, átverős linkek elleni technikák, vitatott tartalomnak jelölés. 
Plusz foglalkoznak azzal is, hogy az olvasókat tanítják meg arra, hogyan döntsék el egy hírről, hogy ez valódi-e vagy nem.

Partnerségek
A Facebook még jobb partnere szeretni lenni kiadóknak, amik a következő három területre fókuszálnak:
– egyre több tartalom formátumot kínál a Facebook, hogy a tartalomgyártók igényeit kiszolgálja.
– a helyi hírek fontosak a helyi közösségeknek, ezért próbál ebben is segíteni a Facebook, de nincsenek még megelégedve az eredményeikkel.
– a Facebook számára is fontos az, hogy a kiadóknak legyen egy fenntartható üzleti modelljük, ezért a monetizálásra is fókuszálnak, vagyis arra, hogy megérje legyártani a tartalmakat.
Ezekben segít a Journalism Project, amit néhány hónapja indítottak.

Mennyivel tudunk többet a hírfolyamról?

Ennyit tudtunk meg Adam Mosseri előadásából, ami egyrészről nem sok, hiszen nem voltak trükkök, tippek, apróságok. Ugyanakkor hasznos olyan szempontból, hogy az alapokat megértsük.
Ami persze a kommunikáció minden szintjén fontos.
Akkor is, ha az organikus elérésre és terjedésre fókuszálunk, és akkor is, ha a fizetett hirdetések hatékonyságának növelése a cél.
Ugyanis ez utóbbi esetben is létfontosságú, hogy a sztori, a poszt, bárhogy is nevezzük olyan legyen, ami jó.
Utána persze jöhetnek a technikai beállítások, amiben pedig sokat segíthet a Haladó hirdetési tréningünk. 🙂

Lévai Richárd
Közösségi marketing specialista
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is! ;-)