Jól csak a telefonjával lát az ember: a FB és a kiterjesztett valóság

Néhány hete egy kiállításon a standszomszédunk valamilyen kiterjesztett valóság megoldást demózott egész nap. A dolog nagyom jópofa volt: a cég embere a látogatóknak megmutatta, mi történik, ha a telefonját ráirányítja egy felületre. Az érdeklődők mellett  tigrisek és elefántok jelentek meg, ez pedig sok vicces képet és videót eredményezett.
Nagyon egyszerű és hatásos bemutatása volt ez a virtuális valóságnak és a benne rejlő lehetőségeknek. Annyira jó, hogy az érdeklődők legnagyobb része nem vette észre, hol a hiba. Az ugyanis az ő készülékükben volt. Mégpedig az, hogy a demó nem a saját készülékükön történt, hanem a kiállítóén, hiszen a saját telefonjukon nem volt rajta az az alkalmazás, ami a dolog hátterét adta.
Ez pedig a legnagyobb probléma a kiterjesztett valóság használatánál évek óta.

Az ételfotók új generációja: 3D-s betűkkel, ugráló cápákkal elevenednek meg a kajafotók a kiterjesztett valóságban. #mutimiteszel a következő szinten

Az ételfotók új generációja: 3D-s betűkkel, ugráló cápákkal elevenednek meg a kajafotók a kiterjesztett valóságban. #mutimiteszel a következő szinten

A kiterjesztett valóság ugyanis régóta velünk van. Appok tucatjai kínálják a lehetőségét annak, hogy a telefonunk segítségével kiegészítsük a valóságot. A legismertebb közűlük talán a PokemonGo nevű játék, de sokan használták üzleti célokra is a Layar vagy a Lara appot. Sőt az Ikeának is van ilyen megoldása, bár a legtöbbet használt kiterjesztett valóság tippem szerint a Legóhoz köthető, aminek a katalógusát lehet életre kelteni egy okostelefonnal.

A borhoz információk, a kávésbögre fölött animált szívecskék, a virághoz felhő, amiből eső hull. A Facebook a tárgy kontextusához illeszkedő virtuális elemekkel tenné érdekesebbé a valóságot

A borhoz információk, a kávésbögre fölött animált szívecskék, a virághoz felhő, amiből eső hull. A Facebook a tárgy kontextusához illeszkedő virtuális elemekkel tenné érdekesebbé a valóságot

Ezeknek nagyjából mind mehetnek a kukába komoly nehézségekkel fognak szembenézni a Facebooknak köszönhetően, hiszen mind ugyanazzal a problémákkal küzdöttek eddig:

– el kellett érni, hogy újratelepítsék az appokat a felhasználók
– meg kellett tanítani az embereket a használatra
– rá kellett venni a felhasználókat az újrahasználatra

A Facebook ezeket a problémákat egyszerűbben leküzdheti, illetve egyet már le is küzdött, hiszen ha a beépített kamera már mindenkinél ott van, akinél maga a Facebook vagy a Messenger app, így 2 milliárd körüli alap felhasználói számról beszélhetünk.

Persze ez csak a dolog egyik fele.
Emlékeztetni kell, és tanítani a felhasználókat ahhoz, hogy a fejlesztőknek megérje foglalkozni ezzel az új platformmal. De ebbe is van már rutinja a közösségi platformnak, ráadásul ha valaki meglátja, hogy a haverjai egyszerű képek helyett animációkkal kiegészített videókat raknak fel a reggeli kávéjukról az Instagramra, nagyon gyorsan megismerik a kiterjesztett valóságban rejlő erőt.

A futás utáni selfie következő szinte: virtuális izzadtság, animált útvonal és persze márkázott homlokpánt.

A futás utáni selfie következő szinte: virtuális izzadtság, animált útvonal és persze márkázott homlokpánt.

Ugyanakkor pár dolog van a dologban, amin érdemes elgondolkodni:

Például a kiterjesztett valóság készítésében sokat segít a mesterséges intelligencia.
Leelemzi a környezetet, az embereket, a tárgyakat. Ez könnyen vethet fel személyiségi jogi kérdéseket.
Hiszen a Facebook tudja, hol járunk, mit nézünk, mit iszunk, mit eszünk, milyen tárgyakkal kerülünk kapcsolatba. Biztos, hogy jó, ha ezt tudja a Facebook?

A személyes használaton jóval túlmutató lehetőségeket is kapunk. Például nyomokat hagyhatunk majd az ismerőseinknek egyszerűen. Emlékeztetőt a hűtőn a párunknak, üzenetet egy szobron a haveroknak, művésze alkotást egy épület falán mindenkinek. Ez azonban egy újabb lehetőség a trolloknak, akik már nem csak csoportokba és Facebook oldalakon vitatkozhatnak, hanem akár kint a szabadban is úgy, hogy különböző jeleket raknak az üzletünk falára.

 

A mesterséges intelligencia fejlődése az elmúlt 5 évben: 2012-ben még csak egy személyt ismert fel a gép, ma már azt is megmondja, milyen a testtartása, és milyen más elemek vannak a képen. Ez is segíti a kiterjesztett valóságot.

A mesterséges intelligencia fejlődése az elmúlt 5 évben: 2012-ben még csak egy személyt ismert fel a gép, ma már azt is megmondja, milyen a testtartása, és milyen más elemek vannak a képen. Ez is segíti a kiterjesztett valóságot.

Bár erről nem esett szó, de a kiterjesztett valóság kiterjesztett reklámfelületeket is jelenthet. Gondolhatunk akár a plakátjainkból kinővő virtuális elemekre, vagy olyan hirdetésekre is, amik nincsenek ott, de mégis ott vannak. Most már elérhető közelségbe kerül az is akár, hogy a konkurenciák lefedjék egymás óriásplakátjait a saját virtuális kreatívjaikkal.

Azt sem szabad elfelejteni, hogy a kiterjesztett valóság jelenlegi technikai állapota csak az alap. Nem az az ideális, hogy a telefonunkat lóbáljuk magunk előtt, hogy megnézzük, milyen nyomot hagytak mások. A Microsoft Hololens, vagy a Google Glass lebeghet a Facebook szeme előtt, mint közbenső állapot.
Mert a végső célja a közösségi hálózatnak bevallottan az, hogy ne legyen szükség semmilyen fizikai közegre. Dolgoznak ugyanis a gondolatolvasáson. Akármilyen viccesen is hangozhat a dolog, a Facebook szerint a jövő az, hogy nem lesz szükségünk eszközre, mégis tudni fogja a Facebook azt, hogy mire gondolunk, sőt, talán közvetlenül a fejünkbe rakja a kiterjesztett valóság elemeit.

Jól csak a telefonjával lát az ember: az üres fal a képernyő segítségével művészeti alkotássá változik.

Jól csak a telefonjával lát az ember: az üres fal a képernyő segítségével művészeti alkotássá változik.

De ne szaladjunk ennyire előre!
A Facebook kamera platform hamarosan elszabadul, és úgy tűnik, kicsit finomítanunk kell Antoine de Saint-Exupéry sokat idézet mondatát nagyjából így:
Jól csak a szívével telefonjával lát az ember. Ami igazán lényeges, az a szemnek láthatatlan. 
Nem is értem a Facebook csapata miért nem ezzel reklámozta az új funkciókat… 🙂

Lévai Richárd
Közösségi marketing specialista
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is! ;-)