F8: a valóság már nem elég

Alig több, mint fél éve, amikor a Pokemon Go berobbant a köztudatba, egymás után jelentek meg a felháborodott cikkek és riportok. Hiszen milyen dolog az, hogy mobiltelefonnal a kézben rohangálnak a “gyerekek” miközben mindenféle virtuális lényeket hajkurásznak.
Most viszont a Facebook minden felhasználójából mobiltelefonnal rohangáló gyereket csinál, aki mindenféle virtuális dolgokat hajkurászik. Vagy legalábbis ezt szeretné.

Üres falon új valóság: virtuális műalkotást nézegetnek az emberek az okostelefonjuk segítéségével.

Üres falon új valóság: virtuális műalkotást nézegetnek az emberek az okostelefonjuk segítéségével.

A Facebook fejlesztői konferenciájának nyitóprezentációja ugyanis a kiterjesztett valósággal volt átszőve. Szinte minden előadó beszélt erről, gyakorlatilag attól függetlenül, hogy a mesterséges intelligencia vagy a Messenger botok voltak a terítéken.

A Facebook ugyanis elindított egy új platformot, egy olyan új fejlesztői felületet, ami a kiterjesztett valóságot hozza el mindenkinek. De ezen felül persze másról is volt szó, nézzük címszavakban!

Kamera effekt platform
Az első AR (augmented reality avagy kiterjesztett valóság) platform, legalább is a Facebook szerint.
Bár az elsőség kétséges, de tény: a Facebook kamerája közel 2 milliárd felhasználó kezében van ott, a Messenger kamerája 1,2 milliárd embert szolgál ki. Ekkora piacot kapnak azok a fejlesztők, művészek, vállalkozók, cégek, akik a kiterjesztett valósághoz köthető megoldásaikat a Facebook saját platformján belül valósítják meg.

A Facebook beépített kamerája elhozza a kiterjesztett valóságot 2 milliárd ember zsebébe.

A Facebook beépített kamerája elhozza a kiterjesztett valóságot 2 milliárd ember zsebébe.

Ehhez persze pár új megoldást is bejelentettek:

– Frame studio: webes eszköz, amivel egyszerűen lehet képkereteket készíteni. Ez gyakorlatilag az az eszköz, amit ebben a cikkben bemutattam, és aminek az eredményét ki is tudjátok próbálni.

– AR studio: kiterjesztett valóság fejlesztő eszköz, ami egyelőre zárt beta verzióba érhető el mac-en néhány kiválasztott fejlesztőnek. Ennek a lényege, hogy animált kereteket, 3D-s maszkokat és mindenféle speciális effekteket lehet készíteni, amit aztán fotókon, videókon és persze élő közvetítéseken lehet használni.

Messenger platform 2.0

F8 persze nem maradhat most már Messenger fejlesztés nélkül, be is jelentették a platfrom 2.0-ás verzióját, miközben elmondták, hogy már több, mint 100.000 chatbot üzemel Messengeren. Olyan sokat fejlesztettek, hogy kapunk majd egy ráncfelvarrt felületet, szóval hamarosan lesz miért tiltakozni. Megint. 🙂

A Messenger platform szintet lép, ami felhasználóként és cégként is új, izgalmas dolgokat jelent.

A Messenger platform szintet lép, ami felhasználóként és cégként is új, izgalmas dolgokat jelent.

Új füleket kapunk a Messenger irányítópultján, újra nekifut a Facebook a Messenger kódnak, átjárhatóak lesznek az appok és a botok, egy cég több chatbotot is használhat ugyanahhoz az oldalhoz… Nagyjából ezekről volt szó címszavakban, a részletes információkért olvasd el az önálló cikket a Messenger platform 2.0-ról!

Facebook Sapces

Persze nem csak az AR-ről, vagyis a kiterjesztett valóság volt porondon. Nem hanyagolták el a VR-t, vagyis a virtuális valóságot sem. Ez főleg azért fontos a Facebooknak, mert az ő tulajdonuk a virtuális valóság eszközöket gyártó Oculus is, aki pedig a Samsungnak is beszállít.

Megérkezik a csoportos beszélgetés a virtuális valóságba a Facebook megoldásaival is.

Megérkezik a csoportos beszélgetés a virtuális valóságba a Facebook megoldásaival is.

De az eszközökhöz tartalom és szoftverek kellenek, amiket most meg is kapjuk a Facebook Spaces képében.
Ez ugyanis azt tudja, hogy a saját képünkre formált avatárunkkal tudunk csoportos beszélgetést folytatni a virtuális valóságban. Vagyis körülnézhetünk, bejárhatunk tereket, sőt, még készíthetünk virtuális eszközöket és persze virtuális szelfiket is.

Facebook Analytics

A Facebook továbbfejlesztette az analitikai megoldását, ami alkalmazásokat, Messenger botokat és weboldalakat is képes követni. Mindez kiegészült Facebook oldalak eseményeinek mérésével és offline konverziók követésével is. Ehhez egy több csatornához igazított környezetet és automatizált riportokat is kínálnak mostantól.

Places graph

Ennek segítségével 140 millió helyhez ad hozzáférést ingyen a Facebook. Azokhoz az információkhoz, amiket a Facebook, az Instagram és a Messenger is használnak. A felhasználók aktuális helyzetével kapcsolatos információkhoz férhetnek hozzá a fejlesztők, illetve az ezekhez tartozó képekhez és értékelésekhez.

Facebook Login és fiók készlet

Több platformos használatot segíti a Facebook Login and Account kit továbbfejlesztése, aminek a segítségével már többek között telefonhívással, sms-sel is azonosíthatják magukat a felhasználók. Így az egyik felületen (pl. weboldalon) elkezdett folyamatot egy másik felületen (pl. mobil alkalmazás vagy bot) is lehet folytani.

Ez volt a Facebook fejlesztői konferenciájának a nyitó előadása. Most még két napnyi információ vár ránk, amik részben a fenti témákat elemzik, részben további újdonságokat tartogatnak, szóval lesz még miről beszélni a következő napokban és hetekben!
Maradjatok velünk, ahogy a költő is mondja! 🙂

Lévai Richárd
Közösségi marketing specialista
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is! ;-)