7 fontos Facebook változás 2016-ban, amire érdemes figyelni a jövő miatt

Rengeteg dolog történt 2016-ban a közösségi médiában, ezekről igyekeztem beszámolni itt a blogban, és az élő közvetítésekben is.
 Most összegyűjtöttem néhány olyat a sokból, amikre azért érdemes megfigyelni, mert a következő hónapjainkat (és valószínűleg éveinket) is meghatározzák.
Szubjektív válogatás következik, természetesen a végén a legfontosabbakkal. 🙂

1. Reakció gombok
A like gomb megújítása az egyik legfontosabb változás volt a közösségi platform megalapítása óta.
Egyelőre még csak a megjelenésben jelent különbséget a 6 különböző érzelmi válasz, később azonban az algoritmus is figyelembe fogja venni a reakciókat.

A hírfolyam algoritmus szempontjából minden reakció pozitívnak számít. Legalább is egyelőre.

A hírfolyam algoritmus szempontjából minden reakció pozitívnak számít. Legalább is egyelőre.

A felhasználók viszonylag hamar hozzászoktak az új lehetőségekhez, az adminok pedig egyre ügyesebben használják, nyereményjátékokhoz, szavazásokhoz, még ha ezek szabálytalanok is.

2. Egyre élőbb kommunikáció
Az élő közvetítések és a 360 fokos képek, videók egyre jobban terjednek, a felhasználók és az algoritmusok pedig szeretik. A kezdetben csak mobilon tudtunk ilyet használni, de aztán egyre profibb megoldásokat is igénybe vehettünk.

Többszörösen virtuális beszélgetés Facebook Live-ban, gömbpanorámában: mi nézzük távolról, ahogy egy távoli helyszínre Skype-on keresztük kapcsolnak be virtuális beszélgetőpartnereket.

Többszörösen virtuális beszélgetés Facebook Live-ban, gömbpanorámában a Mars kutatóközpontból: mi nézzük távolról, ahogy egy távoli helyszínre Skype-on keresztük kapcsolnak be virtuális beszélgetőpartnereket.

A két külön technológia hamarosan összeforr, és élő 360 fokos videókat készíthetünk mi is, a videó mellett pedig a közeljövőben rádióadás szerű közvetítéseket is lehet használni a kommunikációban.

3. Egy napos emlékek
Ami a Snapchatnak bejött, az – a jelek szerint – jót tesz a Messengernek is. Meg az Instagramnak.
 A széles publikumnak szóló közösségi hálózatokon túl egyre inkább kellenek a jobban kontrollálható kisközösségek.

A bal oldalon az átalakult felületen látszik, mennyire fontos a vizuális üzenet. A Hívások mellett, a szöveges helyett. Középen: az elkészült művet több módon is megoszthatjuk. Jobb oldalon pedig maga a csoda látható. Egy remek fotó matricákkal kiegészítve.

A bal oldalon az átalakult felületen látszik, mennyire fontos a vizuális üzenet. A Hívások mellett, a szöveges helyett. Középen: az elkészült művet több módon is megoszthatjuk. Jobb oldalon pedig maga a csoda látható. Egy remek fotó matricákkal kiegészítve.

Amihez úgy tűnik hozzátartozik az is, hogy csak egy napra osszuk meg a világgal azt, ami velünk történik.
Persze nem ez az egyetlen, amit a Facebook a Snapchattől vett kölcsön. Messenger Code, Messenger lencsék, Instagram és Messenger képkeretek, lokációhoz rendelhető profilkép sablonok… mindegyik izgalmas újdonságnak megvan a DNS-ében a Snapchat örökség. 🙂

4. Instant cikk
Bár tavaly a nagy kiadók már használhatták, áprilistól minden portál és blog képes a cikkeit publikálni ebben az egyszerűsített formátumban. Még WordPress plugint is készített a Facebook.
Felhasználói szempontból jó, a Facebooknak jó, de a kiadók attól félnek, hogy önként mennek a vágóhídra. Talán nem is teljesen oktalanul. Az Instant cikkekkel mindenesetre komoly tartalom mennyiség kerül a Facebook keretrendszerén belülre.

Az Instant cikkek jobb megjelenést hoznak mobilon

Az Instant cikkek jobb megjelenést hoznak mobilon. Ez persze nagyobb kitettséget jelent a tartalom tulajdonosoknak.

5. Offline értékesítés támogatás
A több telephellyel rendelkező cégek és üzletláncok egyszerűen tudják kezelni az összes címüket, ezeket pedig a hirdetéseknél is fel lehet használni. Ehhez létrehozott egy külön hirdetéstípust is a Facebook, de már szélesebb körben is integrálta a funkciót.

Ha egy releváns termékeket kínáló bolt közelében Facebookozunk, megjelenik egy ajánlat elérhetőségi információkkal és speciális vásárlási és kapcsolatfelvételi lehetőségekkel.

Ha egy releváns termékeket kínáló bolt közelében Facebookozunk, megjelenik egy ajánlat elérhetőségi információkkal és speciális vásárlási és kapcsolatfelvételi lehetőségekkel.

Ezt jól támogatja az offline konverziókövetés is, amit persze a bővített adatbevitelű egyéni célközönséghez hasonló módon lehet felvinni. Plusz összekapcsolják a dinamikus remarketing megoldásaival is.

6. Weboldal helyett Facebook?
“Az év, amikor elkezdődött a weboldalak hanyatlása.” Ezzel a mondattal kezdődik ez a cikk.
Pedig akkor még csak a Facebook oldalak Szolgáltatások blokkja jelent meg. És még csak február volt.

Facebook bolt három lépése mobilon: a nyitó kép, termék a bolt szekcióban, és termék részletek.

Facebook bolt három lépése mobilon: a nyitó kép, termék a bolt szekcióban, és termék részletek.

Azóta lett Bolt szekció, amihez már hozzánk is érkezőben van a fizetési megoldás, fejlődött a Canvas poszt/hirdetés típus, a Lead hirdetés, kaptunk egy rakat aktivitás alapú célközönséget (videó, lead, canvas, Facebook oldal, stb.).
A Facebook egyértelműen a weboldalak ellen pozicionálja magát.

7. Messenger: vizualitás és chat robotok
Az átalakított üzenetküldő rendszer önálló platform, amit egyre többen használnak olyanok is, akik nem Facebookoznak.
Például 13 év alattiak. Magyarországon 4.6 millióan használják a Messengert, a Földön pedig 1 milliárdnál többen.

Íme a Messengerben megjelenő hirdetés előnézete. Bal oldalon az Inbox nézet, jobb oldalon a Messenger üzenet. Bár a létrehozás a weboldal kattintáson alapul, a formátum a Messenger üzenetekhez igazodik.

Íme a Messengerben megjelenő hirdetés előnézete. Bal oldalon az Inbox nézet, jobb oldalon a Messenger üzenet.
Bár a létrehozás a weboldal kattintáson alapul, a formátum a Messenger üzenetekhez igazodik.

A megújult felület – bár sokan nem szeretik – igazodik az új szerephez, a szöveges tartalom háttérbe szorul a képek és a videók mellett. A cégek pedig már robotok segítségével is kommunikálhatnak azokkal, akik Messengeren veszik fel velük a kapcsolatot, sőt, hirdethetnek is ezen a felületen.
Míg a Facebook oldal a weboldalak ellen megy, a Messenger, a chatbotokkal kiegészítve egyszerre állít alternatívát a mobil weboldalaknak és a mobil alkalmazásoknak.

Ezek voltak szerintem a legfontosabbak.
Te jössz: egyet értesz? Nem? Kihagytam valamit? Írd meg a hozzászólások között bátran! 😉

Lévai Richárd
Közösségi marketing specialista
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is! ;-)