Facebookosodik a YouTube?

Legutóbb öt éve futott neki intenzíven a közösségi médiának a Google, amikor elindította (sokadik) saját közösségi hálózatát Google Plus néven. A lendület néhány év alatt megtört, a Google nem győzte le a Facebookot, de Zuckerberg közösségi hálózata legalább szépen fejlődött a nyomásra.
Annak idején sokan feldobták, hogy miért készít új platformot, amikor ott a YouTube, amit mindenki használ, miért nem azt bővíti újabb közösségi funkciókkal?

Úgy tűnik, most ez következik. A Venturebeat szerint Backstage néven fejlesztenek olyan megoldásokat, hol szövegek és képek is megjelennek a videók között, amik időben visszafelé jelennek meg. Ugye mennyire hasonlít ez a Facebook hírfolyamának leírására?
Az új funkciók állítólag év vége felé fognak megjelenni.

Google Plus profil megjelenése korábban.

Google Plus profil megjelenése korábban.

Joggal merül fel a kérdés, hogy mit küzd ennyit a Google még mindig azért, hogy saját közösségi hálózata legyen? Annyiszor belebukott, miért nem marad a jól bevált területeken, ahol nagyon sikeres. Nem elég neki a keresés, a videó megosztás, és az e-mail kiszolgálás (meg sok minden más)?

A helyzet az, hogy nem. Mégpedig három okból.

  • Egyrészt a Facebook rengeteg időt visz el a felhasználók életéből, amit korábban nagy eséllyel valamelyik Google szolgáltatásban töltöttek. Márpedig ha nem töltenek el elég időt a Google megoldásaival, akkor nem lehet elég információt begyűjteni, és nem lehet elég sok reklámot megjeleníteni. Azt pedig a Google nyilván pontosan tudja, hogy melyik mobil appban töltik el a legtöbb időt a felhasználók. Sokat elmond az is, hogy az öt legtöbbet letöltött mobil alkalmazás között nincs Google érdekeltség (1. Whatsapp 2. Messenger 3. Facebook 4. Snapchat 5. Instagram 6. YouTube). Nyilván más az alkalmazásokban eltöltött idő, de most abban úgy is a Pokémon Go visz mindent. 🙂
Egy korábbi Google próbálkozás a közösségi médiában a Buzz

Egy korábbi Google próbálkozás a közösségi médiában a Buzz

  • Az adatgyűjtés a második ok. A Google egyik fő bevételi forrás a a hirdetés, amit akkor tud több cégnek eladni, ha elég sok információt begyűjtött a felhasználókról. Ehhez az időn kívül az kell, hogy elég sok különböző dolgot csináljanak a saját rendszerében. Ezek alapján pedig könnyebb profilozni, amivel könnyebb hirdetést megjeleníteni.
  • A harmadik pedig az, hogy a Facebook (és persze a többi online szolgáltatás)  folyamatosan támadja a Google szolgáltatásait.
    Elég csak arra gondolni, milyen erősen fejleszti a Facebook a kereső megoldását, és milyen intenzíven növeli a jelenlétét a videó megosztás területén. Vagyis nem ülhet tétlenül a Google a saját babérjain.

Persze nem csak a Facebook ellen szól a Google fejlesztése, hiszen a Snapchaten és az Instagramon is sok videót osztanak meg az emberek, egyre több időt töltenek el ott.

Az új fejlesztés egyelőre csak pletyka, a Google nem kommentál. Hamarosan elvileg kiderül, az újabb lépés, kíváncsiak várom.
Ti mit gondoltok, van esélye egy felturbózott YouTube-nak a Facebookkal, a Snapchattel, az Instagrammal és a társaival szemben?

 

Lévai Richárd
Közösségi marketing specialista
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is! ;-)