6 dolog, amit Te is megtanulhatsz Tibi atyától a közösségi marketingről

A Lánchíd rádióban a Tibi atya jelenségről kérdeztek olyan témákban, többek között, hogy miért sikeres, mit lehet kihozni egy Facebook oldalból.
Mivel a Tibi atya a legnagyobb Facebook oldal Magyarországon, ennél fogva pedig mindannyiunk konkurenciája, érdemes tovább elemezni az ügyet közösségi média oldalról.
Összeszedtem tehát pár dolgot, amit mindenki eltanulhat az iszákos paptól.

1. Legyen egy karakter

Tibi atya egy jól felépített karakter.
Nem a “Viccek a Facebookon 123” című Facebook oldal sikeréről beszélünk, hanem egy olyanról, aminek egy kitalált személy van a fókuszában.
Akinek (rajzolt) arca van, akiről tudod, hol tevékenykedik, akire ránézel, rögtön eszedbe jut valami.
Az, hogy ez esetünkben egy pap, majdnem részlet kérdés. Jól érthető, pár vonallal megrajzolható karakterről van szó. Olyanról, akiről mindenki már hallott az ismeretségi körébe, akiről vannak közös emlékek.
Külön előny, legalább is kommunikációs szempontból, hogy megosztó a karakter, Mivel pedig sok embert megbánt, a sértettektől hangos a sajtó. Ez pedig egy ilyen márkának különösen jót tesz.
Ráadásul az a furcsa helyzet, hogy Tibi atya Facebook oldala, nem a kereszténységről és a vallásról szól. A fiatalokról, főleg a fiatal egyetemisták, főiskolások, középiskolások életéről, az ő gondolatvilágukról.
A pap, mint karakter inkább csak a megosztás szempontjából fontos.
Nyilván vannak olyanok, akik vallásosak, szeretik a vallási motivációs oldalakat, akiknek mondjuk Pál Feri atya is a kedvencük, de ezek mellett Tibi atya oldalának is a rajongói.
A kettő nem kell, hogy kizárja egymást.

2. Adj értéket!

Az “érték adásról” már sokat beszéltünk, és ezt sokan félreértik. Ez gyönyörűen látszik Tibi atya kapcsán is.
Sokan az érték adást félreértik.
Az érték ugyanis nem csak egy minőségi könyv, egy kutatás, egy művészi fotó lehet.
Érték lehet a humor, ami szórakoztat, megnevettet, kikapcsol.
Ami görbe tükröt ad, ami segít feldolgozni a napi nehézségeket, vagy ami csak reflektál a mindennapokra.
Ha tetszik, ha nem, Tibi atya értéket ad.
Olyat, ami egyébként jól működik a Facebookon.

Tibi atya Facebook oldala: 1 milliónál több rajongó, Heti 7500 új rajongó, és 450.000 ember beszél róla.

Tibi atya Facebook oldala: 1 milliónál több rajongó, Heti 7500 új rajongó, és 450.000 ember beszél róla.

3. Írj arról, ami a célcsoportodat érdekli!

Ehhez persze ismerni kell a célcsoportodat.
A gondolkodásmódjukat, a mindennapjaikat, a beszédtémáikat.
Tibi atya Facebook oldalának kezelői ezt nagyon jól csinálják.
Aki volt valaha is diák (főleg felsőoktatásban), lakott valaha kollégiumban, fel fogja ismerni az élethelyzeteket, amikről szólnak a posztok.
Kereszténységről, vallásról nem nagyon. Cserébe van – a piálás mellett – csajozás, tanulás, vizsgázás, stb.

4. Legyél felismerhető!

Kezdd azzal, hogy a Facebook oldalad logója felismerhető legyen.
De legyenek egyediek a képeid és a szövegeid is.
Nézd meg Tibi atya posztjait, két dolog azonnal feltűnik:
Minden képen ott a logó, amiben benne van az URL-is ráadásul.
Plusz minden poszt úgy fejeződik be: “Dicsértessék!”.
A célcsoport körében ez már önálló életre kelt, szálló ige lett.

5. Nem kell végzett marketingesnek lenned

Tibi atya kitalálói nem végeztek marketing képzéseket.
Ráéreztek arra, hogy mi foglalkoztatja a körülöttük élőket, nekik csináltak egy szórakoztató oldalt.
Ugyanakkor több dolgot érdemes tudni:
– Nem ez volt az első oldaluk. Szereztek már máshol is tapasztalatokat. Azok biztos jól jöttek ennek az oldalnak a formálásánál.
– Tesztelik a tartalmat. Amiről kiderül, hogy nem jön be, azt nem feszegetik.
A South Parki magasságokba még nem jutottak el.
Bár úgy tűnik, válogatás nélkül bántanak meg mindenkit, ez azért nincs így.
Nem mennek végig tudatosan minden társadalmi csoporton, előítéleten, tabun és sztereotípián. Csak azokat a témákat veszik elő, amit a célcsoportjuk befogad.

Bár nem végzett marketingesek, nyilván kérnek segítséget, hiszen a Humbák művek megalapításához (Tibi atya kocsmája) már be kellett vonni külsőst, aki valószínűleg nem csak tőkével, hanem tapasztalattal is segített.

6. Egy Facebook oldal nem elég

Bár mindenki csak a Tibi atya Facebook oldalról beszél, van a portfólióban blog, könyv, és persze több másik Facebook oldal, amik önmagukban is jók, és amik egy-egy speciális célközönségnek szólnak, mint például Tunya és Kukker, ami két egyetemista karakter életét mutatja be sokkal célzottabban.

Tibi atya nagyon jól prosperál.
Elérte azt a szintet, amit már sokaknak ciki szeretni, annak ellenére, hogy kiderül, nem csak tudnak róla, de olvassák is a bejegyzéseket. Mint a Playboy, amit régen Népszabadságba kellett csomagolni, mert ciki volt az utcán végigmenni vele.
Tibi atya Facebook oldalának több, mint 1 millió rajongója van, heti szinten 450 ezer ember beszél róla, így vélhetőleg a magyar Facebookozóknak legalább a fele rendszeresen találkozik vele.

Éppen ezért nem csak azért érdemes tanulnod tőle, mert jól csinálják amit csinálnak, hanem azért is, mert könnyen lehet, hogy a Te céged posztja alatt Tibi atya beszél a híveihez, akik egyben a Te olvasóid is.
Ilyenkor pedig poszt legyen a talpán, amelyik felveszi a versenyt az alkoholmámorban úszó pap igéjével!

Lévai Richárd
Közösségi marketing specialista
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is! ;-)