Tényleg mindenki csak mobilról Facebookozik?

Mostanában egyre több olyan cikkel és hírlevéllel találkoztam, amelyik arról szól, hogy a Facebook felhasználók túlnyomó többsége már csak (!) mobilról olvassa a posztjainkat.

Miközben a mobil tényleg egyre fontosabb, azért ne essünk át annak a bizonyos négylábúnak a másik oldalára se! Ugyanis:

1. Magyarország hátúl kullog a mobil internetezésben. Egyre többen mobiloznak, de a csak mobilról olvasás még túlzás, ha a hazai internetezőkről beszélünk.

2. Különösen túlzás ez a legtöbb Facebook oldalnál, ahol a vegyes tartalomfogyasztás a jellemző.

De a legfontosabb: ne higgy az “átlagos” felhasználókról szóló elemzéseknek, ne bízz abban, hogy hogyan Facebookoznak általában a magyarok, a világ felhasználóinak összesített adataival pedig végképp ne foglalkozz!
Vizsgáld meg a Te rajongóidat, a Te olvasóidat, a Te célcsoportodat!

Erre mutatok most három módszert.

1. Elemezd a Facebook oldalad statisztikáját!

Remekül fejlődik a Facebook oldalak statisztikája, egyre többet árul el az olvasókról. Például már azt is, milyen eszközről látogatják a Facebook oldalunkat.

Nézd meg az elemzéseknél a Page Views menüpontnál az eszközöket!

Itt kiderül, hogy a Facebook oldalad látogatóinak milyen a megoszlása.
Vigyázz, ez nem a poszt olvasóidat jelenti! Ez azokat az embereket mutatja, akik jártak a Timeline-odon, a Fotók fülön, a Videók fülön vagy valamelyik alkalmazásodban.
De irányadónak jó és hasznos.

A Facebook oldalak megtekintési statisztikája megmutatja, hogy milyen eszközökről jönnek a látogatók.

A felső ábra itt a konkrét Facebook oldal megtekintést mutatja eszközre bontva, az alsó pedig azt, hogy melyik eszközön mekkora volt az aktivitás. Komoly különbség ugyanannál az oldalnál.

Ezt a képet színesíti az aktivitás az oldalon menüpont is, ahol le tudod kérdezni, melyik eszközön voltak aktívak a látogatóid. Ez is a látogatókat jelenti.

Az elérésnél és az embereknél nincs ilyen bontás. Reméljük, hogy hamarosan lesz, mert az pontosabb adatokat fog mutatni.

2. Használd az Audience Insigths-ot!

Megteheted, hogy megvizsgálod a Facebook oldalad iránt érdeklődőket (vagy akár teljesen más célcsoportot is) a Facebook közönség elemző eszközével.
Sok dolgot megtudhatsz, például azt, hogy a kiválasztott közönség milyen eszközöket használ Facebookozásra.
Ez sem azt jelenti, hogy pontosan kik olvassák a posztjaidat ugyan, de azért ez viszonylag teljes képet ad a megadott emberek Facebookozási szokásairól.

Egy választott célcsoport Facebookozási szokásai az Audience Insights-ban. A felső oldal esetén az átlagosnál többen használják a számítógépet, az alsónál átlagosnál kevesebben.

Egy választott célcsoport Facebookozási szokásai az Audience Insights-ban.
A felső oldal esetén az átlagosnál többen használják a számítógépet (92% asztali gép, 56% mobil), az alsónál átlagosnál kevesebben (80% asztali gép, 95%mobil). De mindkét esetben jelentős a mobil. A felső esetben az elsődleges eszköz 45%-ban, az alsóban pedig elsődleges eszköz 65%-ban.

Itt például kiderülhet, hogy az átlagnál kevesebben vannak, akik csak mobilról Facebookoznak, vagy akár az átlagnál többen, akik csak asztali gépről.
Ahogy azt is meg tudod nézni, mi az elsődleges eszköz. Nos a magyar oldalak jelentős részénél ez már a mobil, bár elsőre úgy tűnik, hogy a számítógép. De mivel a mobilt jobban bontja, hamar kiderül az igazság.
Viszont ha csak mobilról beszélünk, az jóval kevesebb.

3. Használd a Google Analytics-et!

Ebből például az derül ki, hogy a weboldalad látogatóinak mekkora része jön mobilról, és mekkora asztali gépekről.
Ez sem a pontos elérésedet mutatja meg, de nagyon fontos adatokat megtudsz. Például azt, hogy akik mobilról érkeznek a weboldaladra a Facebook kommunikációd hatására, mennyire viselkednek máshogy, mint az asztali környezetből érkeznek. Persze ehhez rendesen fel kell paraméterezned a linkjeidet, hogy a Google Analytics tudja követni a látogatóidat.

A Google Analytics-ben lebontva a Facebookról érkező forgalom. Két weboldal esetén komolye eltérések lehetnek. Ennél akár jóval komolyabb is.

A Google Analytics-ben lebontva a Facebookról érkező forgalom. Két weboldal esetén komolye eltérések lehetnek. Ennél akár jóval komolyabb is.

Sok eszköz van (ezeken kívül is), amivel pontosabb képet kapsz arról, hogy a célcsoportod hogyan használja a Facebookot, és mennyire fontos a Te esetedben a mobil.
Félreértés ne essék: a mobil nagyon fontos. Egyre fontosabb mindenkinek. Ha még nem tetted meg, fel kell rá készülni a kommunikációd tartalmával, a formátumokkal és a weboldaladdal egyaránt.
Akkor is fel kell készülni, ha a rajongóid még szinte csak asztali gépről Facebookoznak (bár erre kevés az esély). Mert hamarosan sokkal többen lesznek.

De ne pánikolj azon, hogy már a Te rajongóid 90%-a is csak mobilon olvassa a posztjaidat.
Ellenőrizd le, hogy tényleg már most is így van-e!

Lévai Richárd
Közösségi marketing specialista
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is! ;-)