Mi a kicsi organikus elérés oka? Egy érdekes magyarázat…

Talán ez a legfontosabb kérdés, lassan évek óta: miért ilyen kicsi a Facebook oldalak organikus elérése? A Redditen született erre egy érdekes megfejtés briancrisitano tollából. Lássuk összefoglalva az írás lényegét:

Komoly félreértés van azzal kapcsolatban, hogy miért kicsi a Facebookon az organikus elérés. Azért van ez, mert a Facebook több pénzt akar, és így kényszeríti fizetésre a cégeket? Igen, részben, de ez nem a teljes sztori. Zuck már kifejtette, hogy a fő célja (ahogy ennek lennie is kell) az, hogy megtartsa az aktivitást a platfromon. Ezért erős támogatást kap az a tartalom, ami a legtöbb aktivitást éri el, és ejtik azt a tartalmat, ami nem.
Íme hogy működik (egyszerűsítve): A céges oldaladra posztolsz egy tartalmat. A Facebook azonnal kirakja azt a rajongóid egy nagyon kicsi (de statisztikailag szignifikáns) csoportjának a hírfolyamba. Kevesebb, mint 1%-nyi rajongónak, az oldal nagyságától függően. Azokat választja, akik a legnagyobb valószínűséggel fognak a tartalomra reagálni. Ha a teszt közönség jól reagál, akkor megmutatja az összes rajongó 4-6%-ának a bejegyzést, és ha még mindig jók az eredmények, akkor még több embernek megmutatja a posztot.

Azonban ha az eredmények nem elég jók a teszt közönségekben, akkor a Facebook nem fogja több embernek megmutatni a posztot.

Miért? Mert ha a Facebook minden egyes posztot megmutatna Neked, amit azok az oldalak írnak, amiket követsz, akkor soha többé nem jönnél vissza a platformra. A legtöbb céges oldal ugyanis olyan posztokat rak ki, amik gyengék, és nem érdeklik az emberek nagy részét. (Az eredeti posztban van így 🙂 )
Az algoritmus a felhasználót védi.

Ráadásul ha egy oldal sokáig posztol gyenge tartalmakat, vagy nyomulós értékesítő posztokat, akkor a Facebook algoritmus tudja az előzmények alapján, hogy a tartalom rossz, és már meg sem mutatja egy szélesebb közönségnek. Ha pedig a tartalom igazán jó aktivitást ér el a rajongók tényleg szeretik, akkor a Facebook meg fogja nekik mutatni újra.
Nagyjából ez az eredeti cikk lényege.

Érdekes ez a karantén koncepció, és nem is áll messze a tapasztalatainktól. Azt látjuk a saját oldalainkon is, hogy van egyfajta “lökéshullám” időnként, amikor hirtelen több ember látja megint a posztot. Van amikor pedig ez elmarad. Ez tehát alátámasztani látszik az elméletet.

Arról pedig már írtam korábban, hogy az optimalizálás miatt mindig ugyanannak a “belső” körnek mutatja meg a Facebook az egyes bejegyzéseket a tapasztalatok alapján, és ebből nem olyan egyszerű kitörni.

A végére pedig egy ábra, amit az egyik szeptemberi előadásomból kerestem elő:

Árnyalatnyi eltérések a posztban: drasztikus különbség az eredményben

Árnyalatnyi eltérések a posztban: drasztikus különbség az eredményben

Ezzel azt illusztráltam, hogy milyen árnyalatnyi különbségeken múlik, hogy egy poszt jó lesz, vagy nem.
Néha csak egy vessző, egy smile, egy sortörés is elég ahhoz, hogy egy kicsit jobban értse a célcsoport, és jobban reagáljon. Ha pedig jobban reagál az első néhány ember, a Facebook meg fogja mutatni újabbaknak is. Ti mit gondoltok ezekről, milyen tapasztalatotok van?

Lévai Richárd
Közösségi marketing specialista
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is! ;-)